Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Len Renberg

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Len Renberg »

Jag tänkte informera att nu vid årsskiftet så har Boxer faktiskt stängt marknätet. Det var ju tal om det redan i våras men mitt halvstora tv-paket har fungerat ända fram till sista december men sedan finns bara SVT och TV4.

Om man ser samhällsekonomiskt på det här: Är inte marknätet lika dyrt att underhålla och driva om man sänder SVT och TV4 som om man använder det fullt ut? I så fall var det väl lite onödigt att avveckla.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Teracom driver det marksända nätet. De tar betalt av de som använder det.
Citat från Dagens Media
Teracom riskerar stora förluster när Boxer lämnar marknätet vid nyår. Aktörerna som är kvar i marknätet, däribland public service, står inför ”extraordinära kostnader”. Statliga Teracom drar in omkring 700 miljoner kronor på marknätet i år, vilket är mer än hälften av bolagets totala intäkter
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Len Renberg skrev: 15 januari 2025, 21:39:15 Jag tänkte informera att nu vid årsskiftet så har Boxer faktiskt stängt marknätet. Det var ju tal om det redan i våras men mitt halvstora tv-paket har fungerat ända fram till sista december men sedan finns bara SVT och TV4.
Och YLE! :)
Om man ser samhällsekonomiskt på det här: Är inte marknätet lika dyrt att underhålla och driva om man sänder SVT och TV4 som om man använder det fullt ut? I så fall var det väl lite onödigt att avveckla.
Avveckla och avveckla, var det inte boxer som valde att inte förnya kontraktet helt enkelt ?
Skriv svar