Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av gOry »

låter de inte väldigt mycket om servona?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

De får bara pulser i ca 500ms när de ska röra på sig, så det låter bara som en tickande klocka varje minut. och varje timme låter det i ca 1sekund. inte så farligt.

om man ska ställa in klockan:
ställ knappen på time, inte alarm.
tryck knappen mot + eller - beroende på vad man vill.
om man inte har rört knappen på 5sek så piper den och man styr nu timmarna med + och -

samma för alarm, men då ska man ha knappen mot alarm.

on/off är för alarmfunktionen
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hade tråkigt.. Så jag moddade en gammal trött CCD kamera så den fungerar som en detektor för radioaktivitet. Det är extremt enkelt. Bara att plocka bort glaset från CCDn
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade velat sett din min ifall du sett prickar var än du riktade kameran. :mrgreen:
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

K-K: Skulle det förvåna dig hemma hos en nörd? :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

:mrgreen:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett litet bygge åt en forumist, tydligen ett programmeringsinterface till en radio.
Gjorde ett liknande åt samma person för ett tag sen, men nu ville han ha ett till, i låda och så.

Jag blev så nöjd med resultatet så jag passar väl på att visa upp det här också. :)

Hatten av:
IMG_20120707_205815.jpg
Och ja, där är en del ytmonterat på undersidan av kretskortet också.
Fina gröna DIL-hållare också :lol:
Electrokit klantade sig och skickade 18-pinnars istället för 16-pinnars, så det fick bli de jag hade på lager.

Hatten på:
IMG_20120707_210317_1.jpg
IMG_20120707_210339.jpg
Lite irriterande att inte kunna fräsa hålen i sidorna bara. Men å andra sidan är det kul att göra lite för hand också, har blivit rätt lite av den varan sen man fick igång fräsen :lol:

Dock var tydligen min dremelkopia död :humm: Vart inte ett liv i den och jag orkade inte felsöka, jag spände upp en kapskiva (till dremelkopian, inte till vinkelslipen..) i pelarborrmaskinen och fixade till det istället. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en billig FM-sändare från Ebay, vilken har ett USB-uttag. Problemet är att USB-uttaget strömförsörjs av bara en 78M05, som alltså inte har så värst bra kylning. Det gör att ifall jag pluggar in mobilen och vill ladda så blir den för varm och stänger ner sig själv.

Vad jag mer hade liggande var ett par billiga USB-laddare för cigarettuttag, vilka är switchande och kan ge ut 1A. Så jag slaktade helt enkelt en sådan och moddade in i FM-sändaren. :)
IMG_20120712_233105.jpg
Isolerade sedan med lite eltejp och bara tryckte ner den där den fick plats i sändaren och skruvade ihop, fungerar nu utmärkt. :tumupp:
Säkringen i sändaren torde klara sig, den är på 500mA och jag tror inte att mobilen kommer dra mer än 0,5A utan något speciellt i enheten.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Så fint som regulator i original? En jag köpte hade en massa dioder i serie för att droppa spänningen till 5V... :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Efter lite kladdande med komponenter som inte passade så lyckades jag till sist få ihop min DC-DC-buck-strömgenerator för LED.

Inspänning: vad som helst mellan 5 och 30 volt.
Utspänning: anpassar sig efter lysdiodens Vf.
Utström: programmeras med hjälp av ett motstånd 0 - 500 mA (max strömmen begränsas av spolens mättnad).
Effektivitet: har inte räknat ut än.

Eftersom de allra flesta buck-converters har en feedback som har en tröskelspänning måste jag omvandla utströmmen till spänning. Det hade varit enkelt om jag hade ett motstånd mellan lasten och jord - då hade jag kunnat koppla det direkt till fb enligt formeln Vfb = I*R. Men jag ville absolut kunna koppla lysdiodens katod till GND, så motståndet måste finnas på "high side". Men enkla "high-side current sensor" bestpr av en pnp-transistor. Genom att ha en kondensator på basen får jag dessutom en snygg "soft start". Dock blir det ingen "soft start" om man kopplar en lysdiod direkt till en obelastad utgång - då får den en fet strömstöt, så lösningen är kanske inte helt optimal (skulle det vara glapp i en ledning så bränner man lysdioden , det måste jag nog lösa).

bilder kommer alldeles snart.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

hemmaetsat kretskort... (etsade dessutom ett hål i mina jeans på samma gång :doubt: )
DSCN6849b.jpg
DSCN6850b.jpg
LM2596buck.png
lm2596buckgraph.png
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Lyckades lösa problemet med strömstöten om man kopplar in lysdioden "live".

Dels en zenerdiod från Vout till fb som begränsar utspänningen när utgången är öppen - på så vis får inte kondensatorerna så stor laddning.

Dels en schottkydiod över basmotståndet - den stänger effektivt av switchen om strömmen går över ca 160% av inställt värde. Switchen kommer att vara avstängd en stund (ca 2 ms) - under tiden sjunker strömmen till noll, och byggs sedan sakta upp till rätt värde igen (sakta = under ca 10 ms).

Verkar som om det här kommer att fungera bra. Vågar jag offra ytterligare en lysdiod på att testa? Har ju tyvärr inget minnesoscilloskop (än) , så jag kan inte se strömkurvorna i verkligheten. Måste ordna det på något vis.

(Köpte parallella statiska RAM-minnen av Sodjan på Tradera - jag tänkte koppla dessa till ett par snabba A/D-omvandlare och på så vis göra ett minne till mitt analoga oscilloskop. Börjar väl snart bli dags att dra igång det projetet. Det verkar ju behövas.)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

jesse: Orkar inte riktigt tänka till så jag frågar ist, vad har Q1 för funktion ??
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

R3 är ju shuntmotståndet som mäter strömmen - vid ca 330 mA blir det en spänning på ca 0.6 volt över motståndet - då basen på Q1 börjar leda. Q1 ger då spänning till feedback-kretsen via kollektorn, och switchen drar ner på strömmen. Jag har ett basmotstånd på 100k samt en kondensator på 10 nF som kompenserar mot för snabba svängningar vilket skapar en mjukstart.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

jesse: Hur funkar det där? Får inte ihop det i mitt huvud... I mitt huvud borde Q1 och R2 sitta parallelt...

Edit: Nu såg jag.... Strömgenerator :) Nu förstår jag. (Tänkte först spänningsgenerator med strömbegränsning)
Skriv svar