Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lond »

Mycket smidigt att bakdörren öppnas uppåt :tumupp: inbyggt tak och det kanske redan sitter arbetsbelysning där?

/// Marcus
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Yes, "beklädnad" på väggar och tak i lastutrymmet plus verkstadsinredning och ett riktigt bra golv. Arbetsbelysningen är eftermonterad men finns i skåpet.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Stukade fötter är ett gissel, det brukade hända mig en gång i månaden typ. Sedan fick jag ett bra tips: Stå på ett ben medans man borstar tänderna (ena benet överkäken, andra benet underkäken). Helst ska man blunda också, men det är överkurs (man tappar fånigt lätt balansen!). Fungerar strålande, och det tar ingen extra tid.

Alltid gott att se framstegen på stationen (och "bredvid")!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bord, bord och bord är väl en bra sammanfattning på förra helgen :) SM2LIY körde tävling och slog det gamla Europa-rekordet i Single operator all band assisted men tyvärr så körde även den nuvarande rekordhållaren och slog Pelle med relativt liten marginal. Men det blev iaf ett nytt Skandinaviskt rekord som inte blir så enkelt att slå.

Annars så körde jag släp ner till Burträsk lastat med lite bord och annat som modifierades till arbetsbord. Fortsatte även städandet i ladugården, nu är det inte så mycket kvar i den delen som nyttjas mest. Jag har en massa kabel där som jag vill flytta ner till ladan och sedan även en del rackskåp som jag skulle vilja flytta ner till ladan istället, så jag kan utnyttja utrymmet i ladugården lite bättre.

Bild
Lånat en hundbur av SM2XJP som Hicco verkar trivas i. Jag har satt fast den med skidremmar i transportögglorna

Bild
Sorterat upp skruvsortimentet för antennbyggen

Bild

Bild

Bild
Praktiskt!

Bild
Ville bli av med röjsågen så jag gjorde 2st fästen

Bild
Böjde dessa och skruvade fast dom på väggen, blev riktigt bra

Bild
Det tar sig

Bild
Jag älskar den årstiden! Jag hoppas bara det slutar regna var och varannan dag...

Bild
Ett bord som skulle kastas på jobbet, höj och sänkbart.

Bild
Skruvades isär och fraktades ner till Burträsk. Tanken är att om det blir en maskinhall om nåt år så blir det här ett perfekt arbetsbord.

Bild
Borrar lite plattor

Bild
Gammalt järn från Moskojärvi, därav de extra hålen

Bild

Bild

Bild
Ett litet arbetsbord som får vara i ladugården

Bild
Sedan började jag modda en annan vagn som hjulen är dåliga på.

Bild
En axel

Bild
Svetsas fast

Bild
Blåste så mycket och dessutom gammalt galvat järn så fick bli med pinnsvetsen
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Sedan när jag skulle tuna ordning slutsteget inför tävlingen så hörde jag en rejäl smäll ute med hög SWR på en av antennerna som resultat. Jag blev först rädd att smällen jag hörde var en av doorknob-kondingarna uppe i militärmasten (41m hög) vilket skulle bli jobbigt att fixa. Men efter en stund felsökande så hittade vi det här,

Bild
Misstänker det kommit in fukt, kontaktdelarna som är pressade ihop från fabrik hade separerat, aldrig någonsin sett något liknande. 7/16 skarven smälte och orsakade en kortslutning också.

Bild
Skarven och själva gängdelen av kontaktstycket som small isär. Det hela resluterade även i att trafon i powersplittern för 40m fick överslag så snabbfixen var att flytta den från 80m till 40m istället och Pelle kunde använda alla antenner igen.

Bild
Hjulen på plats. De främre är dock också dåliga och jag bestämde mig för att byta ut dessa också.

Bild
Ytterligare gammalt material som jag tar tillvara på

Bild
2st fina plattor, skulle verkligen behöva en plasmaskärare. Men börsen har sinat rejält på slutet pga bilköp, aluminiumköp och en liten överraskning som ni får se nästa helg :)

Bild
Förberett för att svetsa. Jag slipar alltid bort galven innan jag svetsar, är så otrevligt annars.

Bild
På plats

Bild
Lackat

Bild
Blev finfint

Bild

Bild
Sågen ditsatt och de hemgjorda stöden. Möjligen skulle man kanske satt rullar men det är oftast bara aluminium som kapas och det väger knappt nåt så det går lätt att dra.

Bild
Helgen avslutades med gräsklippning

Bild
Ska bli skönt att få klart huset utvändigt så jag slipper ha virke liggande på gården.

To be continued...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Hah, glömde förresten nämna en glad överraskning. När jag var på väg ner sist och kom till Skellefteå så ringde jag upp SM2LIY som hade ringt mig. Han meddelade mig att det stod vatten i källaren så när jag kom fram blev det fram med pumpen, tömma brunnen och sedan försöka få ut så mycket vatten ur källaren. Som tur nu så är det bara betong som golv i källaren så jag sög upp allt vatten med våtdammsugaren. Pelle eldade som tusan i ett par dygn och jag körde sedan fläkten som trycker ner luft från övervåningen ner i källaren och låter den gå på högvarv nu under tiden jag inte är där. Men det såg ut att torka upp bra och när jag åkte på Måndag så var det bara bitvis golvet fortfarande var blött. Jag måste nog ta tag i det där med att byta brunn nästa år...även om jag nu börjar få rutin på att rensa avloppet. Det var för övrigt regnvatten som var problemet som sedan tryckts in i brunnen via infiltrering och dränering och därefter upp i källaren.
SM4HAK

Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av SM4HAK »

Hm. Nja, nu kan jag nog inte hålla mig längre.
En glad överraskning = översvämning. Eller tvärt om....
Oxo ett sätt att se på en översvämning, "det kunde ha vart värre". :-)

Tnx för en bra föreläsning på årsmötet i Umeå, och det är alltid lika kul att se hur det går framåt med satsningen... Framför allt att den fortsätter, vanligtvis brukar det bli stiltje ibland...

73s de HAK

Försöker mig på en editering....
Såg att du bygger med QBL.
Bättre med ryska kondingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Det här har jag kanske frågat redan, men:
Funkar det bra med den där typen rätt små hjul när grejerna körs runt på gräsmattan o.s.v.?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

När det inte är så tunga grejor på så fungerar det utmärkt. Det är värre att rulla runt svetsen som har ännu mindre hjul på ena sidan och väger 70kg+
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, ett jädra rännande har det varit. En helg som spenderades på en kompis bröllop och sedan en helg där jag åkte ner till parenteserna och hämtade även upp en BF20L fräs som jag fick köpa för en billig peng trots den var splitterny. Tycker den verkar rätt OK, lite billig känsla på knappar och vred men mekaniken känns riktigt bra. Följde även med lite delar för CNC-konvertering som kanske får bli sedan, dock inga kulskruvar. Möjligen kör jag utan då den mest kommer användas för att koordinatborra hål. Tänkte införskaffa digitala skalor till den, något tips på bra och billiga?

Bild
Fick lite spill från centralverkstan på jobbet så jag svarvade till 2st borrmallar, ena för 35mm aluminiumrör och andra för 30mm rör. Jag har även beställt borrbussningar för att sätta in i de gamla och de nya mallarna så de håller.

Bild
Det är riktigt skoj att svarva

Bild

Bild
Fräser upp innerdiametern lite

Bild
Tror jag har 0.4mm spel i dessa då de gamla blev väl trånga. Behöver inte vara bättre precision på hålen i rören ändå.

Bild

Bild
Fräser en plan kant

Bild

Bild
Enklare att klämma fast i skruvstycket och få vinkeln rätt

Bild
Caddyn fullastad med skåp som skulle slängas på jobbet. Fick även en stol av SM2GCQ.

Bild

Bild
Nere i Övik fick jag träffa en bekant :)

Bild
Och en till. Jag konstaterade häromdagen att om Blixten, Aragon (farsans hund) och Hicco träffas så är det 3st hundar och bara två pungkulor. Hur stor är oddsen? Iofs är Arargons avsaknad av kulor pga en veterinär men inte på de andra två :)

Bild
En blivande snickare/mekaniker som borde sova. Om några år ska han få spendera några veckor på somrarna hos morbror Micke och lära sig svetsa, svarva osv. Snickra får han lära sig hemma hos pappa sin.

Bild
Fräsen, aldrig varit ihopmonterad

Bild
Sedan besökte vi SM3RAB ställe i Hynntjärn (Dog Bitch Lake), riktigt fint ställe västerut. 5el för 10,15,20 och en 3el för 40m

Bild
Jag tog lite mått på hans mast då det är en likadan jag ska upp med i sommar som ska hämtas från Boden.

Bild

Bild
Operatörsplatsen

Bild
SM3RAB

Bild
SM3WMU

Bild
Nån har det bra :)

Bild
Fick med mig ett par plasttunnor också av farsan som ska användas till skrottunnor för att slänga grejor

Bild
Monterade upp fräsen, enda som fattades var 4st M12 90mm långa insex så jag fick göra egna av M12 gängstång

Bild
En trevlig grej kom i posten :)

Bild
Fick lite skåp från jobbet, blir bra!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu kommer en jätteuppdatering. Jag måste göra det enklare att ladda upp bilder från telefonen för just nu blev det struligt då jag snodde kabeln till telefonen ut till bilen. Ska dra fram så jag har en kabel vid datorn i Burträsk så kan jag försöka göra en uppdatering med max ett 2-3 dagar mellanrum. Det är ju fort gjort bara man slipper gå och söka grejor och krångla på.

Hur som haver, nu är det äntligen semester och jag är nu ledig 37 dagar i sträck (inkl helger), förhoppningsvis ska det bli en hel del gjort även om det även blir lite rännande. Det är en road trip planerad till Öster Fernebo till SM3SGP (SK3W) där vi förhoppningsvis ska få lite gjort. Sedan åker Gunnar med mig upp till mig och hjälper mig några dagar innan vi beger oss upp till Seskarö och deras ham event där det träffas en massa radioamatörer. Jag ska hålla en presentation där också, har inte bestämt än riktigt hur jag ska lägga upp det. Antingen en vanlig presentation om de lite mer "udda" sakerna @SJ2W som inband mm. eller kanske göra en ny film med en rundtur på stationen.

Bild
SM2UVU och jag kapar till antenndelar till hans projekt och även till SM2NOG WARC beam som jag designat

Bild
En rätt smart typ av skarv som Optibeam använder för att skarva 80x80 fyrkantsrör. De sätter en sådan här på varje sida.

Bild

Bild
Borrar hål

Bild
Ett gäng borrade

Bild
Tog halvt ihjäl SM2UVUs festool innan det här var klart. 5mm plåt ska man skära med t.ex. en plasma, inte en sticksåg :)

Bild
Skulle få besök av mamma och pappa + en massa släktingar, så fick lov att städa lite

Bild

Bild
Länge sedan det var så städat

Bild
Många på plats, blev en mycket lyckad dag. Många teknikintresserade så de verkar tycka det var skoj. Dagen avslutades dock med att Hicco spöade upp pappas vovve så det blev två rejäla sår. Hade gått bra hela dagen tills Aragon tog Hiccos favoritleksak (dumt att ha dom framme...) och då small det. På Söndag kommer de träffas igen, får se hur det går men förmodligen bra. Nu har dom ju iaf gjort upp...

Bild
Jag behöver verkligen en plasma!

Bild
En stund senare

Bild
Detta ska de användas till, förstora trumman på vinschen

Bild
Två stycker ringar som ska påminna om något runt iaf

Bild
Bevlar lite

Bild
Aluminiumförrådet växte

Bild
Knackar av trumman från axeln, gick bra efter lite kamp

Bild

Bild
Lite färg så

Bild
Hicco inte alls ångerfull

Bild

Bild

Bild
En liten bild på antennparken, eller iaf delar av den

Bild
Kapat till lite plattor till antenner och vinschen

Bild
Kan verkligen rekommendera den här! SM2UVU blev också impad och ska införskaffa en för att ersätta hans egen som tydligen var betydligt rangligare.

Bild
Painted

Bild
Skulle haft den här att driva ner jordspett
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Har man inte 2st pallyftar får man göra en :)

Bild
Borrar lite hål i plattor, brukar passa på att göra det på jobbet där jag har utläsning på fräsen

Bild

Bild
Den här typen av försänkare är helt suveräna, rekommenderas

Bild
Provade fräsen lite och gjorde en borrmall för plattor till 6m beamar, kommer en uppdaterad version lite längre ner

Bild
Ett hål i mitten för att ställa in vart plattan ska hamna

Bild

Bild
Mat hos SM2XJP mamma, gott :)

Bild
Och ännu godare :) Blåbärskaka med marsansås

Bild
Fötter till vinschen, den blir så tung så jag vill kunna flytta den enkelt.

Bild
En liten förstärkning

Bild
Sedan hann jag inte mer utan det blev en tur för SM2NOG och mig upp till SM2EKM och hämtade en mast jag bytt till mig. Den är 10m långa sektioner och ekipaget blev lite mer baktungt än vad vi tänkt.

Bild
SM2NOG och legenden SM2EKM. Det var VÄLDIGT mycket mygg...

Bild
Ett litet stopp i Älvsbyn där det blev hamburgare och kebabtallrik för HG.

Bild
Rallarvägen kändes nästan rätt för vårt ekipage

Bild
Baaaaah...gick inte köra snabbare än 60km/h hem men tillslut så

Bild
Låg de på gården hemma. Nu ska det svetsas snestag på dem och den ska göras roterbar.

Bild
Var så speedad efter vi kommit hem så jag började klippa gräset och körde på tills jag blev för trött och det var precis där...

Bild
Behöver göra en platta till den här, alternativt borra direkt i masten

Bild
Behöver även göra ett hål för dränering ser jag

Bild
Tar lite mått, bästa sättet att dokumentera :)

Bild

Bild

Bild
Jobbar vidare på vinschen

Bild

Bild
Fick svetsa med pinne den här gången, blåste för mycket för MIG

Bild
En krok för ankring mitt bakom trumman. Ska även göra så jag kan stoppa ner rör runt den och driva ner i backen.

Bild
Blev rätt smutt. Ska ta och göra ett fäste fram också så jag kan sätta en dragstång när man ska flytta den

Bild
Fräser ut lite optibeam-skarvar

Bild
Nu den uppdaterade borrmallen, lite bättre med borrbussningar

Bild

Bild
Blir nog bra, jobbigt att stoppa 6m rör i pelarborren så tycker det här är enklare att bara köra med borrmaskinen och vända bommen och borra från 2st håll

Bild
Bygger en låda åt SM2OAN och fick passa på att mäta upp ett nytt stackkort också

Bild
Försilvrade N-kontakter

Bild

Bild
Fääärdig
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Förra helgen så målade jag och Anna brädor som SM2XJP burit dit med traktorn från grannen. Nu ska framsidan göras klar första veckan på semestern tänkte jag!

Bild
Sedan kapade jag till lite 45x5mm rör som ska bli övergångar från 50mm rör till 35mm och svarvade till dessa på jobbet

Bild

Bild
Sedan lite längre på yttre delen

Bild
Detta är till en 2el för 40m

Bild
En sån vill jag ha i julklapp!

Bild
Fräste bom- till mastplattor till 2st 6m beamar

Bild

Bild
Och nå delar till en quadracopter till nån skum typ på forumet ;)

Bild
Lagade en trasig stackbox, fick linda om trafon men allt annat såg ut att vara helt.

Bild
SEEEEMEEEESTER!!! Firades med oljebyte på Caddyn och imorgon ska vi på "öppet hus" på isbrytarna här i Luleå, sedan beger vi oss ner till Burträsk.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det har varit uselt väder hitills under semestern och massvis med intensivt jobbande så jag har inte orkat uppdatera nåt på kvällarna. Nu kommer dock en uppdatering...

Bild
Semestern började med en glass :)

Bild
Sedan en tur på isbrytarna när de hade öppet hus

Bild

Bild
Mjo, lite storlek :)

Bild
Sedan en tur ner till Övik med tjejen där jag fick hälsa på den här krabaten

Bild
Stannade till på vägen hem, LID är förkortning inom amatörradion för dålig operatör :)

Bild
Sedan byggde jag ihop 2st 6el för 6m till SM2GCQ

Bild

Bild
Naaajs :)

Bild
Sedan kom Burträsk moppeklubb på besök, 13st

Bild
De verkade uppskatta rundturen

Bild
Satte upp en trofehylla. Måste utöka den (har 2st hyllor till) men behöver skaffa lite mer ramar för diplom. Tänkte bara ha bästa scoret för varje tävling i en varje kategori, blir så mycket annars.

Bild
Sedan jobbade jag på framsidan av huset. Drog elkabeln...

Bild
Tills jag kom på att jag hade ett toafönster under pappen och gissa vart kabeln gick?

Bild
Så fick dra om den

Bild
Sedan spikade jag panel

Bild
Och fick dag 2 hjälp av SM2XJP så vi spikade klart mesta panelen

Bild
Några lock kvar

Bild
Glass på kiosken i Burträsk

Bild
Flyttar ut fönstren

Bild
Sedan kom ett gäng kompisar på besök (ej radioamatörer) och vi drack öl och hade trevligt

Bild
Vi ordnade även en grillplats

Bild

Bild
Sedan tyckte Johan att det skulle göras ordning en blomlåda åt Anna

Bild

Bild
Fint blev det, nu ska bara Anna plantera lite blommor så

Bild
En liten kompis
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Gjort ordning en kapbänk inne i ladugården så jag kunnat kapa till antennerna inne i ladugården medans det regnat

Bild

Bild
Underbara slipmaskinen. Tyvärr köpte jag slippapper till den på Jula vilket var ett stort misstag. Bandet har en jätteskarv som dunkar varje gång det passerar, helt värdelöst.

Bild
Bom till elementplattor till 20m yagin

Bild
Verktyget för att grada ur aluminiumrör

Bild
Bara runt dörren kvar, knutbrädor och kapa nedtill

Bild

Bild
Sedan skulle jag bege mig ner till SM3SGP (SK3W) och hjälpa honom några dagar. Mellanlandade hos mamma och pappa för att göra resan bara 5 timmar istället för 7.5h. Där träffade jag den ståtlige Aragon

Bild
Det blev rabarberpaj varannan dag. Nu börjar dock rabarberna bli gamla så nu får det nog bli blåbärspaj framöver.

Bild
Vi kopplade lite

Bild
Igor som är SM5TXTs hund. Tobias, SM0SVX kom även förbi.

Bild
SM3SGP redo för att klättra upp och ta ner tramvajern och lyftrepet från Ericsson-masten som är 68m hög.

Bild
60m mast

Bild
Projektet för veckan. Alla antenner utom den i toppen ska ner och renoveras. En tipp på 3 av antennerna hade gått sönder och koaxialkabeln till 5el för 20m hade förstörts av fukt.

Bild
Jag fick äran att sätta upp tramvajern

Bild
60m masten sedd från 42m masten

Bild

Bild
4-SQ för 80m som står på ett ypperligt jordplan :)

Bild
Selfies ska ju tydligen vara inne att ta...

Bild
Gunnar klättrar

Bild
Vinschen. Fungerade utmärkt.

Bild

Bild
Danne, SM5IMO.

Bild
En antenn på väg ner

Bild
En 5el för 15m på backen och Gunnar grejar med 5el för 20m

Bild
Dags att lyfta 20m beamen igen

Bild

Bild
Danne redo

Bild
5el för 20m med ny koax uppe redo att skruvas fast

Bild
Mums

Bild

Bild
Den fina 6/6/6el stacken för 10m

Bild
Gunnar kopplar in antennerna igen, veckan blev lyckad och vi hann precis med vad vi hade tänkt. Vädret var varierande men överlag rätt bra.

Bild
Pizza inne i Österfärnebo
Skriv svar