Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Har börjat hända lite grejor igen, kommer snart en uppdatering av tråden. Bla så har jag tagit körkort och skaffat en bil (Caddy) :)

Nu till en fråga. Jag har problem att få hem en mast för att sektionerna är 10m långa. Jag känner ingen med ett tillräckligt långt släp och de släpen jag hittar som går att hyra här uppe får jag inte dra.

Det jag funderar på är att göra en "Dolly" där jag konstruerar en ram runt en axel som jag sedan kan bulta fast i 2st mastsektioner på lämpligt ställe för att få bra kultryck. Sedan vänder jag den tredje sektionen mellan dessa och spänner ihop det. Fram sätter jag en fästanordning som sedan kopplas till kulan på bilen, sätter en LGF-skylt och kör hem sakteliga under ca 6-7h.

Men, när jag läser regler om efterfordon blir jag inte riktigt klok på detta. Om jag hävdar att det hela är en båtvagn så räknas det som efterfordon t.ex.

Reglerna,
http://www.transportstyrelsen.se/global ... 03_web.pdf

Exempel på efterfordon:
• Tryckluftskompressor
• Skylift
• Kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädring är klassificerade som efterfordon trots att de är avsedda för transport av visst gods.

Det gäller:
• Båttransportvagn
• Husvagn
• Tankvagn

Vad är det för straff om de anser att det inte är ett efterfordon? Vill inte tappa lappen...men böter är ju överkomligt. Någon som vet?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det borde iofs alltid vara möjligt att hävda att det är en båtvagn men att den bara inte är riktigt klar än. För en lång jädra kanot :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Som jag tolkar det bör det vara ok om du ser till att mastdelarna blir en del av vagnen. Då är det ju inte avsett för transport av gods. Du behöver ju inte avslöja att det är vagnen i sig som är godset ;)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nej du får inte dra mastsektionerna lagligt hur du än gör med dolly eller liknande. Har haft extremt mycket diskutioner med våra statliga väsen om just detta.

Påhängs o.s.v är bara för det som finns idag och inget påhittat. Man får t ex inte bygga en egen dolly och ha en grävare efter. Även om nu många gör detta.... Likadant så kan man inte ta en kärra och sätta en lgf skylt på och ut och köra. Det är inte lagligt någonstans :)

Om dom anser att det inte är efterfordon är det olovlig körning! Det kan du bli av med lappen i värsta fall på.

Jag tog precis BE kortet för att slippa detta då jag flyttar lite minigrävare. Då gick jag från Olovlig körning med överlass till bara överlass :)

Sanslösa regler är det. Jag kan tillägga att jag har blivit stoppad med en kärra jag kört olagligt med lGF skylt påhängd. Dom sa att det egenligen inte är ok men att allt var bra surrat o.s.v och att jag inte hade nåt överlass så dom tyckte det var ok att fortsätta.

Det du kan göra är att låna en a-traktor av någon skäl. Så länge du inte överlastar kärran efter samt längden inte är över vad du max får ha bakåt på just den kärran är det ok.

På a-traktor finns inget exakt maxtak som på bil. Det som gäller där är att: Kärran är reggad/besiktad/skattad. Att den inte är överlastad och framfrallt att dragkroken på fordonet är godkänt för vikten. Så slänger man på en dragkrok för 3.5ton med 50mm kula får du också dra 3.5ton efter även om fordonet från början bara får dra 1200kg. Knäppt ja.... Däremot finns risken att dom vid sådan dragning klankar ner på annat...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skräp, jag som tyckte det skulle vara ett skoj projekt att bygga en dolly. Får åka till Jula och lämna tillbaka lite grejor då.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad väger masten?

I princip får du väl - med rätt utmärkningar o.s.v. - ta den på takräcke om bilen i sig är godkänd för att ha den vikten på taket? Det är ju helt galet men jag tror att reglerna är sådana.

Att man får dra "värre" släp med epa/a-traktor än med personbil, med samma körkort, är ju helt galet...
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

På takräcke får det väl inte sticka ut framför bilen? Blir rätt bra häng bak om sektionerna är 10m, tror inte man lätt hittar en bil som är mycket längre än 6m.

[EDIT]
Jag hade fel.

LÄNGD VID LASTNING AV BILEN
• Bakåt måste mer än 1 meter utskjutande last märkas ut.

• Framåt måste all last som skjuter ut markeras, såvida den inte tydligt framgår för andra trafikanter och inte skjuter ut mer än 1 meter.

• I dagsljus sker markering med flagga, och i mörker med ljus och reflex. Då gäller vitt ljus och reflex framåt, rött bakåt.

• Gällande total längd får last som lastas till personbilar vara inom längden 24 meter, så länge den kan säkras på ett betryggande sätt.

Källa:
https://korkortonline.se/teori/langd-bredd/

Så egentligen ligger begränsningen i vad varje sektion väger och hur mycket last du får ta på takräcke.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Han som levererade masten till farsans båt körde en 245:a med en runt 10m lång mast + bom på dubbla takräcken och ett stöd ner mot främre kofångaren. Han tyckte det gick jättebra att frakta master på det sättet om man bara tänkte sig för i rondeller och korsningar. Hade tydligen aldrig blivit stoppad och kört master över hela Sverige. :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vikten lär inte hamna inom vad som är okej att ha på ett tak.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag ska försöka bli lite mer frekvent med uppdateringar igen. Fast nu när det blir sommar så ökar suget att bygga och även projekten tar fart på allvar.

Största "nyheten" är väl att jag tog B-körkort för några veckor sedan. Köpte en Caddy i Onsdags i riktigt fint skick, den har gått 18.8k men förhoppningsvis kan den tjäna mig i många år.

Jag har även beställt 230kg aluminium, dock är en del till SM2NOG och SE2T men en hel del är till SJ2W.

Bild
Utvecklar en ny 6x2 design, tänkte börja sälja lite färdiga switchar.

Bild
Mäter upp för inbandmasten, vi har dock planerat om lite och flyttar in den mer i skogen. Det blir mer att hugga men ingen infart behöver flyttas och ingen risk att någon traktor kör på nåt stag.

Bild

Bild
SM2XJP

Bild
SM2LIY 2m beam blev lite skadad i vinter

Bild
Städat i lagårn, i helgen tänkte jag fortsätta

Bild

Bild

Bild
Lite kvar att städa

Bild
Rotorn till inband

Bild
Behöver mer hyllor

Bild
Har 2st sådana här stackboxar, tänkte ta och sälja dom.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Polare Hicco :)

Bild
SG3P (SK3W) kom upp och jag hjälpte honom fräsa lite detaljer till 6st slutsteg han bygger till SK3W

Bild
Gunnar, SG3P

Bild
Liknande design som jag gjorde till ett av mina steg

Bild

Bild
Fräser

Bild
GALAAD

Bild
En front fräst, dags att montera allt och se hur det blir

Bild

Bild
Knappsats fräst och monterad

Bild
Lite stegmotorhållare (12st totalt)

Bild
Frontpaneler till 6st slutsteg

Bild
Ny variant av 6x1 switch. Fick till en prestanda som är bättre än alla som går att köpa på amatörradiomarknaden idag. Ska bygga ett gäng och göra det officiellt att de går att köpa kompletta.

Bild
Lite prestanda på switchen, mätte upp 144 MHz också för skoj.

Bild
Varianten med N-kontakter. Dock har jag bytt låda till en annan variant.

Bild
Fick flytta lite av mina privata projekt på jobbet, så lastade in det här steget i ett tomt rack.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu börjar vi närma oss det som hänt på slutet. Jag stukade foten rätt rejält förra helgen då SM2HWG, SM2NOG och SM2LIY kom förbi på ett besök. Men tur nog verkar inget ha gått sönder så jag kan gå hyffsat normalt nu men känner mig svag i foten så huggande av skog får vänta ett tag.

Bild
Jag har designat en 5+6el duobands yagi för 17/12m som jag tänkte sätta 22m upp i Moskomasten. Här håller jag på att kapa bort en sne bit av 2st 75mm rör som jag fick av SM3WMU för några år sedan.

Bild
Bomskarv för 2st 75mm rör, först 60x5mm och sedan 2st slitsade 60x2 som sattes runt.

Bild
Borde hålla

Bild

Bild
SM2UVU kom förbi och vi skruvade ihop bommen

Bild
Nu har det nog brunnit för karln?

Bild

Bild
Long boom is long...ca 15.3m lång. Kommer behöva sidostag.

Bild
Hicco var med mig förra helgen då Anna var bortrest.

Bild
Och det snöade (!)

Bild
Jag gick till SM2XJP och vi satte upp en antenn på hans gavel

Bild
Kapar till järn till 4st bomstag

Bild
Haha

Bild

Bild
Rage 2 sågen är ett av mina bästa köp tror jag

Bild
Svetsade ihop plattorna med pinnsvetsen så blev det enkelt att borra dom sedan

Bild
Skaffat mig bra försänkare också

Bild

Bild

Bild
Punktar ihop ett bomstag

Bild
Millern jobbar på bra

Bild
Går så fort att få ihop grejorna med MIG-svetsen istället för pinne

Bild
Svetsade ihop lite armering till 2st stagankare till

Bild

Bild
Blandar lite betong

Bild
Tvättar Annas bil innan hemresan, man får vara snäll när man får låna den :) Den är aningen piggare än Caddyn med ca 2.5ggr mer hästar :)

Bild
Dom har bilat ett litet hål i golvet på jobbet :)

Bild
Ska sättas upp i Burträsk :)

Bild
Caddyn

Bild
Ett par polare tittar in skönheten ;)

Bild
Ett par ämnesrör kapas till för att bli borrmallar till 30 och 35mm alurör liknande de jag gjorde för 25, 20, 16 och 12mm rör ifjol.

Bild
Födelsedagspresent i förskott av flickvännen :) Nu blir det enklare att slipa metallbitar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag vill också ha av dom däringa pillren ni käkar, sicken energi!
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

schysst caddy, vad får man ge för en sådan?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det beror lite på, min var i riktigt fint skick både invändigt och utvändigt. Den har gått 18.8k och är en 2006 helt utan antydan till rost nånstans. Jag fick ge 50k men du kan få dem mellan 45k till 60k ca med den årsmodellen och de miltalen. Vi kollade på ett par andra Caddy som hade gått lite mindre men ena var rostig och den andra var bucklig, omlackad bitvis och betydligt sämre skick och de såldes på bilaffär för 59.5k
Skriv svar