Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Finns tex på Wiberger eller Jula.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hmm, Groovers lösning tycker jag ser lite läskig ut. Nu vet jag ju inte hur grovt dimensionerade alu-skenorna är eller hur stark fjädern i klämman är men det ser ut som att de får en omödigt lång hävarm och utövar en onödigt hög belastning på skenan. Ingen risk att den skevar till sig?
Ett alternativ kan vara att sätta fästpunkten (en skruv i Groovers fall) rakt under "gångjärnet" på klämman eller åt minstone betydligt närmare för en effektiv halvering av hävarmen och därmed vridmomentet som verkar på skenan. Nackdelen är dock att den inte blir lika flexibel/får kortare "räckvidd".

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jo, det blir en del belastning på skenan. Jag testade med en stor bricka under vilket ghorde stor skillnad. Då ligger belasningen i sidled på mdf:en istället. Dessutom blev klämmorna stabilare.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Smart! Enkel lösning. En så stor och "styv" bricka som möjligt löser ju faktiskt problemet utan att behöva tumma på flexibiliteten.

/Tottish
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man istället sätter skruven där det röda "handtaget" slutar, så får man ju en mycket bra avlastning, och man får bara en kraft rakt upp på skenan.

Jag har nu provat lite hållfasthet med nya långa rör jag lånat av Jojje, för X-axeln. De har 3mm gods.
Jag gjorde iordning en vikt av några blyaccar. Det blev 7,7kg.
Jag placerade min mätklocka mitt på röret, och hängde vikten precis bredvid mätpinnen.

2mm-rören tyngdes ned 0,21mm.
3mm-rören tyngdes ned 0,19mm.

Jag provade också med en lite mer blygsam vikt på 1kg. Då blev det såhär:

2mm: 0,025mm
3mm: 0,015mm

Fråga: Vad säger då det här?
Svar: Ju högre krafter, ju mindre skillnad blir det. Kan möjligen motverka lite svaj i sidled vid fräsning, annars ingen större skillnad. Nu har jag inte sett några rapporter på något svaj vid fräsning, så då bordlägger vi den lösningen. Eller? :D

Jag tror att ska man få det stumt och bra är det nog en härdad solid stång som gäller.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Någon som har vägt hela traversen (dvs allt som rör sig) ?
Det är ju ganska tungt, men frågan är om det går upp till 7-10kg ens när man fräser.

I mina amatör-CNC-ögon låter 0,21mm acceptabelt. Hade det däremot varit det dubbla så vore det en annan sak.

Skillnaden på 0,02mm (0,21-0,19) kan väl knappast ställa till något för de fräsjobb som kan tänkas göras på Lillasystern. Så jag håller med MadModder om att det inte är så mycket lönt att byta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag analyserat egenfrekvenserna i rören, vad det nu ska vara bra för... :wacko:
Det blir ju lite annorlunda när det sitter en hel travers på...

Högst amplitud först. Hz.
2mm : 285,6 782,2 1510
3mm : 276,8 751,4 1448

Om varje skär vid fräsning infaller i en sådan frekvens att den samspelar med konstruktionens egenfrekvens, börjar det hela oscillera, och det lär synas i objektet man fräser i. Med mikroskop antagligen. :D
Med vikten av hela traversen med vagn och frässpindel på rören, lär egenfrekvensen bli så låg så självsvängning lär aldrig inträffa om man inte stoppar dit en skruvdragare som frässpindel...
Borre

Inlägg av Borre »

Rör med tjockare gods hjälper alltså inte speciellt mycket, det var bra att veta.

Men en annan sak jag funderar över lite är om man kan minska vibrationerna eller svajet som uppstår ganska lätt i traversen. Gör man likt ie gjorde i filmen han la upp, alltså knackar till på sidan av traversbenen svajar den ju ganska lätt.
Nu kanske det inte är lika mycket svaj som för ie sen jojje la till den extra mdf-biten mellan benen men jag tycker fortarande det verkar alldeles för mycket.

Upplever ni andra som fått ihop fräsen samma sak?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nope, inte här iallafall. Den står stilla (när den ska). :)
Borre

Inlägg av Borre »

Inget alls? Helt stumt om du bankar till i sidan?
Konstigt... måste ta och kolla om allt är som det ska, det har jag visserligen redan gjort men...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tejpa fast ett par av dina mikrofoner på fräsen och banka till den i sidan. Kolla sen samplingarna hur lång tid det tar innan det är tyst igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Borre:
100% stumt är det inte. Slår man lite lätt med handflatan så fortplantar sig förstås vibrationerna och känns på andra sidan. Men MDF är gjort av trä och trä är ett levande material, så det är inget som helst konstigt.

Däremot märker jag inget svaj som skulle kunna ställa till problem när man fräser.

En viktig detalj när man monterar ihop trä med metallskruv är att allt liksom måste vilja sitta ihop. Om man t.ex var tvungen att pressa isär gavlarna så skruven trycker åt ena hållet i hålet så har man gjort fel vid monteringen.

Av denna orsak använde jag inga vinkelhakar, vattenpass eller liknande vid monteringen. Är hål, utfräsningar och delar raka så blir monteringen också rak, så länge man inte tvingar ihop något. De längsta rören som slås in är förstås undantag. De pressar inte isär några MDF-delar.

För att fira mitt 14000'e inlägg så kan jag passa på att berätta att monteringsguiden för Lillasystern är klar. Ska läsa igenom allt i morgon igen och skicka till Jojje för en extra-koll. Sedan kommer den göras om till PDF och läggas ut för allmän beskådan och användning. :)

Monteringsguiden för Lillasystern innehåller bara monteringen, som namnet avslöjar. Sedan kommer en guide med allt som hör till elektroniken. Eventuellt fixar jag även en för mjukvaran.

MadModder: Bra idé. Ska fixa det. :)
Borre

Inlägg av Borre »

Nej helt stumt blir det ju aldrig med trämaterial.
Men tycker mig se mer än bara vibrationer, allstå mer svaj på minst en millimeter eller två om man bankar till den halvhårt.

Har kollar lite mer idag och som det ser ut är inte allt som det ska med bottendelen.
Monterade bort bordet och ställde mig på balkarna mellan gavlarna och drog i traversen åt alla möjliga håll och tyckte mig se att det rörde sig något i underdelen, antingen lagren som inte sitter som det ska trots att det ser ut och känns som det.
Men ska montera bort underdelen och göra om det hela igen, sätter nog troligen dit en förstärkning på undersidan också. Ska även göra om mutterhållarförstärkningen som jag inte riktigt vart nöjd med.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min förstärkning på bottendelen ser nu ut såhär: http://madmodders.se/temp/Lillsyrran/stagning3.jpg
Borre

Inlägg av Borre »

Och såhär ser mina ut:
http://fetting.se/images/hallare.jpg
http://fetting.se/images/hallare2.jpg
Inte korrekta mått så bildförhållandena stämmer inte ritkigt för denna modell.
Skriv svar