Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
alumin

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av alumin »

dbostream skrev:Bör man använda någon speciell "fill pattern" när man skriver ut PLA som är delvis genomskinlig för snyggast resultat?
Också intresserad vad folk kör med. Brukar köra 0.2 i infill. Tycker honeycomb blir bra och det har ju bra hållfasthetsegenskaper. Men det skapar rätt mycker vibrationer jämfört med exempel rectangular (korsat 90 grader varje lager). Erfarenheter?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag tycker honeycomb är snyggt och bra så jag kör alltid med det.
Och vill man inte att infil ska synas så tydligt så kan man alltid öka vägg, botten och topp med ett extra lager.
Mikang

Inlägg av Mikang »

Var inne på Bauhaus och köpte Tesa Precision Outdoor i helgen.
Funkar riktigt bra, kör med 30g på bädden.
Har gjort två utskrifter på samma plats och det verkar som att den håller bra.

/Micke A.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Mikang skrev:Var inne på Bauhaus och köpte Tesa Precision Outdoor i helgen. Funkar riktigt bra, kör med 30g på bädden. Har gjort två utskrifter på samma plats och det verkar som att den håller bra. /Micke A.
Kul att den funkar även för dig!
Kanske dags att köpa lite aktier i TESA nu när jag fått alla att köpa den tejpen :)

Själv så beställde jag 3DLAC - för ABS-utskrifter. Tänkte att nån gång ska jag väl hitta något som gör att jag lyckas med en ABS-utskrift.

Beställde den och lite annat här: http://shop.bachman-elektronik.se/
Mikang

Inlägg av Mikang »

Mina kugghjul till extrudern börjar bli slitna, har väl fuskat med smörjningen.
Någon som har skrivit ut kugghjul i PLA och i så fall hur slitstarka blir dom?

/Micke A.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Är dom verkligen slitna?
Jag tycker min får jobba hårt (osmörjd) och mina har typ bara nött in sig.

Av egen erfarenhet så tycker jag PLA slits ganska så snabbt.
Men nu går det rykten om att det finns/kommer POM-tråd, vilket vore helt underbart :)
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

Jag kör också osmörjt och mina har bara slitit in sig. Det är väl dessutom det lilla som slits mest och det fick jag med tre stycken.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

drh skrev:Men nu går det rykten om att det finns/kommer POM-tråd, vilket vore helt underbart :)
Det vore väldigt intressant, men ger inte POM ifrån sig formaldehyd vid för hög temperatur?
Mikang

Inlägg av Mikang »

Slitna var kanske ett starkt ord men jag ser att glappet i kuggarna har ökat. Om dom slits mer så har man ju som XorXaX säger några små i reserv.

/Micke A.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

jihe skrev:
drh skrev:Men nu går det rykten om att det finns/kommer POM-tråd, vilket vore helt underbart :)
Det vore väldigt intressant, men ger inte POM ifrån sig formaldehyd vid för hög temperatur?
Du har några test här: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0346/0 ... ressed.pdf

Formaldehyde production within TWA limits for 8 hour time period - vid "rätt" temp.

We would recommend using an extraction unit, venting to the outside air. Even though as shown
above this material can be processed on a 3D printer an extraction unit is cheap, easily constructed
and easily fitted.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Har testat lite ny (iaf för mig) plast idag och tänkte berätta lite om resultaten.

Började att testa HIPS plasten jag beställde här om veckan från http://www.formfutura.com/‎.

Körde med 245 grader på hotenden och bädden ca. 60 grader (~110 är rekommenderat av tillverkaren men det kommer jag inte upp i). Avlånga utskrifter med skarpa hörn släppte från bädden och blev lite warpade men runda former gick bra, utskriftkvaliteten i övrigt blev mycket bra tycker jag. Fick ändra infill pattern till rectlinear för honeycomb skakade lös vissa av utskrifterna. Få se vad man kan hitta på för att få utskrifterna att sitta kvar bättre då jag inte har möjligheten att köra bädden varmare än ca 60 grader.

Har även gjort några snabba tester att limma med vanligt modellim och det verkar lovande.

Bild

Bild

Bild

Cylindern ovan släppte som sagt inte från bädden och den satt fast riktigt bra när jag skulle försöka få lös den.

Testade sedan FilaFlex från http://www.recreus.com/.

Enligt tillverkaren ska man använda 220-230 grader och ingen värme på bädden. Vid första försöket körde jag på med lite extra värme (235) och det märktes att det var lite för mycket då det kom ur hotenden lite okontrollerat och man hörde att det bubblade lite då och då. Såg ut som hotenden badade i plast ibland vilket syns på bilden nedan.

Bild

Ändrade till 220 och sänkte hastigheten lite och då blev det bättre. Skrev ut ett däck till en modellbil.

Bild

Bild

Överlag gick det bra med matningen även om tråden är väldigt mjuk om man jämför med PLA t.ex. Det som strulade mest var att få ur all HIPS plast hur hotenden från tidigare utskrifter så att FilaFlexen kom igenom men sedan gick bra för det mesta. Hade lite problem med matningen vid ett tillfälle men efter ett tag kom det igång av sig självt igen.

Även då bädden är rumstempererad sitter utskrifterna som berget på kaptontejpen, slet sönder tejpen när jag skulle ta lös dem.

Tänkte även testa ABS för första gången nu någon gång under påskhelgen.
bjarn

Inlägg av bjarn »

Jag har fått hem lite POM för att testa. Har dock inte hunnit ännu :(
Om det finns intresse för tråden kan jag ta hem mer men behöver komma upp i runt 100kg totalbeställning (POM, HIPS, Nylon, PETG, PVA, PC) för att kunna lägga en beställning mot leverantören.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Ju mer jag tänker på det inser jag att det vore helt otroligt coolt med POM! Det skulle ju öppna upp för helt andra möjligheter att göra precisionsdetaljer. Man kan skriva ut en mekanisk del med bara kosmetiska ytterdimensioner och sen färdigställer man kritiska lagersäten och dylikt i svarv och/eller fräs. Det skulle för mig flytta upp 3d-skrivaren från kul grej till riktigt seriöst verktyg.

Men jag törs nog inte vara pionjär på det, formaldehyd är inte att leka med och jag saknar möjligheter att ha ett vettigt dragskåp.
__a
Kontakt:

Inlägg av __a »

Nu har vi fått hem ny hot end och hunnit testa vår skrivare lite! Termistorn vi fick med var tre gånger så stor som den i manualen så jag tejpade den mot sidan av hot enden med kaptantejp. Troligtvis gör det att mätvärdena blir lite låga för vi har fått sänka temperaturen lite mot vad som stod i manualen.
2014-04-14 18.01.51.jpg
Fick även flytta ut extrudermotorn lite då den gick för trögt. Lite lurigt; den löpte fint innan, men eftersom hela kugghjulet flyttas i sidled när plasten matas i blir det trångt. Det gjorde att motorn inte riktigt orkade gå runt utan stod och hoppade istället för att mata ut plast. Efter att ha flyttat ut motorn så att det var lite glapp mellan kugghjulen utan plast i extrudern så blev det perfekt!

Här är några av våra första utskrifter!
2014-04-15 19.48.31.jpg
2014-04-15 20.40.32.jpg
2014-04-15 21.57.55.jpg
2014-04-15 22.07.47.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"så jag tejpade den mot sidan av hot enden"
Varför inte borra ett lika stort hål rakt genom blocket?
Skriv svar