Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Lite segt med uppdateringar men ska försöka skärpa mig :) Det var tävling förra helgen som vi körde men det var lite mediokra konditioner så det blev inget rekordresultat men vi verkar vinna i Skandinavien iaf. Det blev även en tur för några veckor sedan upp till SM2OAN där vi satte upp 24m mast.

Bild
Bild från setupen i SAC SSB då jag körde själv.

Bild
Fin liten grej på jobbet :)

Bild
Go mat bjöds det på @SM2OAN

Bild
Lite dåliga bilder på en fin mast

Bild
Lastbil på ingång

Bild

Bild

Bild
And we have liftoff

Bild
Den är vertikal

Bild
SM2OAN på väg upp för att ta loss stroppen

Bild

Bild
SM2OAN nöjd, men antennerna får vänta till sommaren

Bild
Finfin låda till hans andra mast

Bild
Och snön anlände till Luleå, den har dock försvunnit

Bild
En liten interlock låda till de två multipelplatserna @SJ2W, first win

Bild

Bild
Och de bygger master på jobbet också :)

Bild
Förbereder mig för CQWW SSB.

Bild
Förbättrade låsningen av masten lite. Dock smälte all snö och det blev en lerpöl av alltihopa, huva.

Bild
Dags att få dit rotorn

Bild

Bild
Härligt med lera, kommer behöva fylla upp det till sommaren. Det satte sig en del när det väl började bli riktigt blött i backen.

Bild
Lite färg så :)

Bild
Börjat bygga på QBL-slutsteget igen. Fixat distanser så luften får forceras förbi glaskroppen och upp

Bild
Bygger en låda runt röret så att luften forceras genom flänsen

Bild

Bild
Fräser toppdelen av låddan

Bild

Bild
Återstår bara lite plåt runt så är iaf den här delen gjord. Sedan ska det till en låda under röret också där luften ska tryckas in.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Var nere i helgen så det blev lite mer gjort. Annars blir det mest bara CAD och programmering.

Grannen och jag mätte ut lite ungefär vart nästa års mastprojekt ska stå. Några träd ska kapas ner och sedan blir det gräva i vår och se om det går att få upp nåt. Har lite små planer på att kanske gjuta en platta till en maskinhall nästa år också, men vi får se.

Bild
Plockat isär motorn för att få dit en ny packning. Skar ut en ur gummi men borde kanske använt papp istället.

Bild
Provade den lilla fläkten till slutsteget :)

Bild
Inbandsvertikalen, i närheten av där 28 eller 36m mast ska stå.

Bild
Reläboxen för switchning av den här antennen eller en som står 200m längre in i skogen

Bild
SM2UVU snickrade ihop en kontaktorlåda till rotoreringen av Moskojärvi-masten

Bild
Jag tvinnar lite kabel

Bild
Plintat upp kabel med lite plint jag fick av SM2UVU. Sjukt bra kabel som vi fick av SM3WMU, den är skyddad nå fruktansvärt och kostar multum om man behöver betala för den.

Bild
Monterat på stolpen. Stolpen har dragits snett (fundamentet) av att det varit så lerigt och den hållit masten från att rotera så måste försöka fixa till det mot sommaren.

Bild
Kedjorna som SM3JLA fixade är monterade och den fungerar att rotera. Det som återstår är att få dit pot, koppla in kabeln in i switchrummet och konfigurera lite. Den behöver egentligen en låda runt sig också men det får nog bli nästa år när det är trevligt att vara ute igen.

Bild
Jag fick utöva lite styrkelyft :)

Bild
3st switchregulatorer till styrkorten för slutsteget, är fler kort på väg så det blir nog mer av den här varan nu snart.

Bild

Bild
Lite epoxy under kontakterna

Bild
Testade och de fungerar (!). Man kan med lilla kontakten där nere slå av/på 2st av regulatorerna så att Beaglebone Black kortet som är hjärnan i systemet själv får bestämma när all elektronik ska slås på.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Du har möjligtvis inte funderat på att fixa punkan på cykelkärran? :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nää, jag skulle behöva helt nya fälgar åt den, får nog bli till sommaren :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sätt på "bakhjul" istället för "framhjul" så kan du motorkonvertera den i framtiden och ha som el-hjälp-påskjutningsfordon på cykelturer :D :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag fick lite mer kretskort idag och har byggt ihop lite mer.

Bild
Dotterkortet

Bild
Kopplat ihop det med Power supply kortet

Bild
Byggde en liten låda till slutsteget, tar sån jädra tid med sånt här. Framförallt göra fästvinklarna och få alla hål rätt.

Bild
Idag fick jag fler kort från OSH Park, några designer ugnades

Bild

Bild
Sink driver boards, totalt 18st utgångar, via SPI

Bild
16 bit A/D, totalt 16st ingångar, via SPI

Bild
3st I/O moduler, totalt kan 4st sättas på kortet så man får 32st digitala I/O, styrs via I2C
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Hejsan, imponerande projekt.

Har en lite fråga, jag har en bekant som är radioamatör och har i dagsläget en fackverksmast med ett topprör och en 3-bands Beam-antenn (10m, 15m, 20m) och ska nu upp med en Warc-Beam 2-bands (12m, 17m). Toppröret är inte så långt och han har försökt att hitta någon rekommendation ang. höjdseparation mellan antennerna men inte lyckats.

Har du någon aning om hur nära man kan/bör montera dom här två antennerna vertikalt och ändå få bra funktion?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Så långt isär som möjligt är väl svaret. Det blir alltid en kompromiss när man behöver ha antennerna relativt nära varandra men i verkligheten får man ju sätta dom som det är fysiskt möjligt. 2-3m hade iaf nog varit en relativt normal seperation men det finns dom som bara har 1m mellan också.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Fy bubblan va snygga kretskort du gör. Det är egen design förmodar jag men löder du allt själv? Var beställer du ifrån?

Ber om ursäkt om det besvarats tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Normalt brukar jag beställa från www.pcbcart.com men de här prototypkorten som är små är beställda från https://oshpark.com/

Rekommenderar båda starkt. Ska man upp i storlek så är PCBcart att föredra men om man bara vill ha några enstaka små kort är OSHpark kanon. Det finns även http://dirtypcbs.com/

En polare beställde från Dirty och de såg bra ut.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Och du löder själv? Det kanske blir en helt annan prisklass annars?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, jag löder alltihopa själv.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen körde vi tävling och det är få gånger jag varit så nöjd som den här gången. Konditionerna var utmärkta, vi fick förstärkning av vår största konkurrent från OH8X nämligen Toni, OH2UA. Så det var järngänget SE2T, SM2LIY, jag, SM3JLA och OH2UA. Vi hade väldigt skoj, grejorna fungerade utmärkt och vi kunde öka på vårt nuvarande Skandinaviska rekord med 32% och fick dessutom besegra ett gäng finnar och SK3W som ställde upp i samma kategori i år.

Innan tävlingen så fixade vi ordning roteringen till Moskojärvi masten. Förra gången jag var där lyckads vi kalibrera in masten men när vi skulle använda kontaktorerna så hände inget när vi försökte. Det hade dock börjat bli mörkt så vi felsökte inget utan det blev dags att åka norrut för en veckas jobb. Nu när vi fortsatte felsökningen visade det sig att det satt 2st kortslutningsbyglar i den begagnade plinten som jag hade använt, något jag hade missat :) Så ena kontaktorspolen var kortsluten och den andra kontaktorn var byglad ihop med potten. När byglingen var bortkopplad så fungerade det direkt. Dock har jag inte satt dit någon nödvajer på den än så vi roterar den inte remote än, däremot när man är på plats i Burträsk kan man rotera den.

Bild
Ett sequencerkort ihopbyggt för slutstegsprojektet

Bild
Tanken är att detta kortet ska sköta allt som är kritiskt med timing. Sitter en NXP Cortex M0 där.

Bild
Kvalitetskabel indragen i switchrummet

Bild

Bild

Bild
Potten monterad och skyddad av en PET-flaska. Nästa år tänkte jag bygga ett hus över hela rotorn men det får bli då, nu är det för trist att jobba ute.

Bild
Electricman tipsade om lite kabel de skulle slänga på skolan, skulle tro det är 200-300m likvärdig med RG-213 så helt klart användbar. Dock TNC-kontakter så får antingen byta eller skaffa lite TNC.

Bild
Lite patchpaneler, fina kontakter och lådor.

Bild
En ny leksak på jobbet, riktigt cool och direkt när den gick i initieringsläge från att ha armarna nere så tänkte man direkt på Karate Kid :)

Bild
Riktigt tuff grej

Bild
Frostigt

Bild

Bild
Här ser ni kortslutningsbyglarna :)

Bild
SM2LIY värmer upp grejorna lite inför tävlingen

Bild
SM2LIY, OH2UA och SM3JLA

Bild
Nya 15 stacken fungerade riktigt, riktigt bra.

Bild

Bild
Militärmasten

Bild
10m stacken

Bild
Lillmasten

Bild
4-SQ för 80m och 160m vertikalen i bakgrunden

Bild
Grabbarna tutar på medans jag tar igen mig

Bild
Och vår stora inspirationskälla ;)
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

De där patchpanelerna är "Star Couplers" som användes för att koppla ihop gamla VAX-datorer med hårddiskar i ett kluster i en enkel topologi som låter flera datorer läsa från samma disk. Vi kör dom i datorföreningen för att dela disk mellan stor-VAX:arna. Det kallades för Cluster Interconnect (eller CI)

Jag är lite sugen på att köpa en av dig.. inte för att jag har någon dator med CI, men man kanske får.

CI-kablaget var väldigt stelt så DEC monterade två starcouplers längst fram i ett halvrack för att kablarna skulle ha gott om utrymmet att kurva ner i dubbelgolvet :) Vääldigt mycket luft i dom racken.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja en kan jag nog avvara :) Du får den för fraktkostnaden, jag har ju fått dom själv och då vill jag inte ta betalt.

Skicka ett PM till mig vart jag ska skicka den.
Skriv svar