I helgen körde vi tävling och det är få gånger jag varit så nöjd som den här gången. Konditionerna var utmärkta, vi fick förstärkning av vår största konkurrent från OH8X nämligen Toni, OH2UA. Så det var järngänget SE2T, SM2LIY, jag, SM3JLA och OH2UA. Vi hade väldigt skoj, grejorna fungerade utmärkt och vi kunde öka på vårt nuvarande Skandinaviska rekord med 32% och fick dessutom besegra ett gäng finnar och SK3W som ställde upp i samma kategori i år.
Innan tävlingen så fixade vi ordning roteringen till Moskojärvi masten. Förra gången jag var där lyckads vi kalibrera in masten men när vi skulle använda kontaktorerna så hände inget när vi försökte. Det hade dock börjat bli mörkt så vi felsökte inget utan det blev dags att åka norrut för en veckas jobb. Nu när vi fortsatte felsökningen visade det sig att det satt 2st kortslutningsbyglar i den begagnade plinten som jag hade använt, något jag hade missat

Så ena kontaktorspolen var kortsluten och den andra kontaktorn var byglad ihop med potten. När byglingen var bortkopplad så fungerade det direkt. Dock har jag inte satt dit någon nödvajer på den än så vi roterar den inte remote än, däremot när man är på plats i Burträsk kan man rotera den.

Ett sequencerkort ihopbyggt för slutstegsprojektet

Tanken är att detta kortet ska sköta allt som är kritiskt med timing. Sitter en NXP Cortex M0 där.

Kvalitetskabel indragen i switchrummet

Potten monterad och skyddad av en PET-flaska. Nästa år tänkte jag bygga ett hus över hela rotorn men det får bli då, nu är det för trist att jobba ute.

Electricman tipsade om lite kabel de skulle slänga på skolan, skulle tro det är 200-300m likvärdig med RG-213 så helt klart användbar. Dock TNC-kontakter så får antingen byta eller skaffa lite TNC.

Lite patchpaneler, fina kontakter och lådor.

En ny leksak på jobbet, riktigt cool och direkt när den gick i initieringsläge från att ha armarna nere så tänkte man direkt på Karate Kid

Riktigt tuff grej

Frostigt

Här ser ni kortslutningsbyglarna

SM2LIY värmer upp grejorna lite inför tävlingen

SM2LIY, OH2UA och SM3JLA

Nya 15 stacken fungerade riktigt, riktigt bra.

Militärmasten

10m stacken

Lillmasten

4-SQ för 80m och 160m vertikalen i bakgrunden

Grabbarna tutar på medans jag tar igen mig

Och vår stora inspirationskälla