Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej men så är den ju lite billigare än en riktig mpg också :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag kan inte komma på vad dom nedre två hålen på gavlarna är till för?
Sitter rakt under röret.
Någon som vet?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den frågan har jag väntat på sen juni tror jag det var, när jag klämde fram första byxsatsen.

Jag har sagt det till någon, tror det är M&M och/eller Meduza.

Så om någon kommer på det, förutom den/dom jag sagt det till, så gissa nu vad dom är till för. :D

Vad tror du själv Limpis?
Borre

Inlägg av Borre »

Funderade på det jag också precis när jag fick delarna, ägnade väl ingen längre tid åt de två hålen men trodde det kunde vara till någon tillägg för att stabilisera gavlarna ytterligare, så som att skuva något mellan gavlarna i hålen. Men nu när den är mer eller mindre ihop monterade så ser jag att muttrarna för lagervinklarna går precis mitt för hålen så det är det nog inte.
Har väl inte inte funderat mer på det heller förän nu. :roll:

Hålen mitt på bordet då? Tre stycken till antalet tror jag det var/är.

Förresten så har jag ordnat en liten smart grej (tycker jag :)) för fastskruvningen/åtrdragningen av lagren på varje gängstång, kom på det när jag förlängde den som inte var tillräckligt lång. Ska prova hur det fungerar först så lägger jag upp bilder sen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De 6 hålen i bordet ska sitta mitt över hålen i stödbalkarna under bordet, och där ska man använda sargsprintar och skruv. För en del passar inte hålen pga olika versioner. Dessutom är alla utfräsningar förskjutna 2mm i sidled. Jag fick göra 6 nya hål i bordet en bit in. En annan här på forumet gjorde nya utfräsningar i gavlarna och flyttade balkarna istället.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

OK. Ingenting som skall monteras just nu då, bra för jag börjar tröttna på bordet...
Det har djävlats konstant, fullt krig med minst hälften av sargsprintarna, fick tillverka ett styrdon för att linjera upp dom.
Efter att ha fått dit de två stödbalkarna insåg jag att bordet skulle ha tre hål i ändarna så då var det bara att montera isär allt och borra dom med.
Sen när nästan allt var monterat kom jag på att rören skulle in också :lol:

Förberett för en bottenplatta som man kan montera profilstyrskenor på typ Profilstyrskenor istället för rören?
Borre

Inlägg av Borre »

MM: Nej inte de hålen. MITT på skivan, jäms med gängstången, är det lite urfräst typ 5mm i diameter, tre stycken hål/nedfräsningar. Ser precis ut som de urfräsningar på gavlarna limpan undrar om.

Till de hålen MM skriver om tänkter jag borra upp nya och sätta fast islagsmuttrar i hålen och sedan spackla igen dem. Skruvar sen i skruvar underifrån genom balkarna upp i bordet och fast i islagmuttrarna. På så får man bordet hålfritt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaså de hålen.
Har för mig Jojje sa nåt om ifall man vill ha styrstift sitta i bordet när man ska fräsa kretskort. Hål i kortet, och sen behöver man bara vända på kortet och ner på styrstiften igen för att fräsa andra sidan.
Borre

Inlägg av Borre »

Ja jag skulle tro det är något sånt. De andra hålen då, i gavlarna, visst du vad dem var till?
Senast redigerad av Borre 10 november 2007, 22:23:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det har han sagt till mig, men jag får inget säga. Du ska gissa. ;)
Borre

Inlägg av Borre »

Jaha på så vis, nä orkar inte fundera på det. :lol:

Såhär gjorde jag med ändarna på gängstängerna
Bild

Istället för att sätta två muttrar ytterst och sen lagret svetsade jag helt enkelt fast en bricka längst ut som lagret ligger emot. Hade dock inte exakta måttet för längden på gängstången så jag fick tyärr sätta dit två brickor för att den skulle passa bra på motoränden.
Gjorde jag detta lite snabbt bara för att prova hur det blev, hade heller inte tillgång till vettig svets utan bara en pinnsvets som är väldigt svår att svetsa mindre saker med, så det vart inte jätte bra men lite mer än några sekunders jobb på detta kommer det säkerligen fungera jätte bra.
Förlängde även gängstågen som var för kort (den på bild) cirka 10mm, dock ingen bild på själva förlängningen, svetsade därefter på brickan.
Vad tycker ni om detta?
Själv tycker jag det ser mycket bättre ut än tidigare och det blir även mycket mindre utstick på axeln. Även lätt att göra en liten kåpa som man sätter över änden och lagret.
Tror det var JimmyAndersson som tyckte det såg konstigt ut med lagret och muttrarna på framsidan fräsen. Gör man såhär kan man lätt dölja änden och det ser genast bättre ut.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

F*n Jag hade velat ha en "lillasyster" jag också, Fast vad är det för program man måste använda och är det lätt att koppla in till datorn? Det är lite sådanna saker jag undrar eftersom jag själv har cnc o cad utbildning sedan några år tillbaka. Men inte kommer ihåg det, men hade vart gött att ändå kunna fräsa ut saker ut ett trästycke eller vad nu den är bra till?

Är det någon som kan ge mig lite bilder på vad ni använt den till? Ni som har en dvs? Hade varit kul att se lite olika användnings områden för den..

Tack för bilderna på en otroligt coola masiken!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Svar på alla dina frågor finns i den här tråden. Bara att börja på sidan 1. ;)
Mach3 används med fördel, och det är en vanlig rak fullkopplad parallellportskabel med 25-pol hane i båda ändar som gäller.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nåt liknande denna går bra.

Pcmper har massa roliga saker på sin sida. Visserligen inte utkörda med en Lillsyrra, men det skulle gött kunna vara från en, förutom dom nedersta i metall.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Fräsa farsdag´s present kanske eller bara göra frun eller flickan glad.

ex. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 281#287281
Skriv svar