Crescendo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

.......................Det blev värre när jag separerade signal och skyddsjord ???????

Då har du jordslingor som spökar, bara att börja bena upp jordningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Det finn ingen kontakt mellan signal och chssit vart kan brummet komma in mer?????"

danne_linkinpark: Du är alltså säker på att du inte har någon kontakt mellan kontakterna på bakplåten. Då har jag en annan idé som ingen skrivit hittills:

Transistorerna som sitter bak på kylplåten! Är de helt isolerade från kylplåten? Värmeledande pasta leder ström (visserligen inte så mycket, men det kan helt klart räcka). De kan även ha kapacitans som kan eh "överföra" brum.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Hur ligger det till med med strömförsörjningen då? inget brum som kommer via det?
danne_linkinpark

Inlägg av danne_linkinpark »

Det låter i högtalarn som det är från strömförsörjningen!! Hur kan man skydda mosfetarna då har du tänkt dig, de är helt isolerade??

Jordslingor??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Hur kan man skydda mosfetarna då har du tänkt dig, de är helt isolerade??"

Så ytterhöljet på mosfet'arna har alltså ingen (elektrisk) kontakt med kylplåten? Mät gärna för säkerhetskull, om du inte redan gjort det.

Har för mig att du hade oscilloskop. Har du kikat på vad som kommer ur nätdelen? Kolla om det är mycket "rippel" (fritt översatt till "AC-svajj").

Det kan verka förvirrande med så många olika tips, men vi försöker ge dig så många idéer på lösningar som möjligt, så testa allt som föreslås! :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

peranders: Jag tror inte den capacitiva kopplingen mellan chassit och är så farlig. Vad jag vet så är inte hänsyn taget till det i "riktiga" förstärkare heller.
Vad man skulle kunna göra är ju att ha ett signaljordplan på undersidan av kretskortet.

Danne_linkinpark: Att man inte tänkt på det tidigare, man behöver ju inte skyddsjorden alls, endast säkerhetsdetalj. Montera bort den helt från strömsocketen, då är du 100% på att den inte är kopplad nånstans den inte borde. (Detta bara medans vi testar)

Jimmy: Om fetarna har kontakt med flänsen borde det ryka nånstans tycker jag.
Senast redigerad av pagge 17 januari 2006, 16:06:58, redigerad totalt 1 gång.
danne_linkinpark

Har provat utan skyddsjord också brummar lika mycket!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Nå, då återstår ju de där oscilleringarna som jag frågat om några gånger förgäves :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Om fetarna har kontakt med flänsen borde det ryka nånstans tycker jag."

Pagge: Jo, det har du nog rätt i. Tänkte visserligen på små strömmar som mycket väl kan sprida sig igenom den värmeledande pastan. Har varit med om detta i andra sammanhang, men när det gäller förstärkare så jag har ingen erfarenhet ifall detta kan ha betydelse för detta fel.

Men som sagt, då är det väl bara självsvängningarna kvar.
danne_linkinpark

Men hur ska man undvika att pastan har kontakt då??
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Man ska se till att pastan som ligger mellan kylflänsen och kiselbrickan inte har kontakt med pastan som ligger mellan kiselbrickan och transistorn.

Det lät rörigare än vad det är. :)
Använd väldigt lite pasta. Det räcker med ett mycket tunnt lager på de största ytorna. Nu säger jag inte att du har för mycket, det vet jag ju inte, men det är ett bra tips i alla fall där man använder värmeledande pasta.

Sedan ska det tydligen finnas pasta som inte leder ström, men det vanligaste är sådan som leder ström. Vet inte om det är mätbart med vanlig multimeter, men sån här pasta brukar leda lite ström. Helt enkelt eftersom en av ingredienserna är zink, som ju leder ström.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som redan nämnst många gånger så är det förmodligen självsvängningen som ger upphov till det ljud som du uppfattar som brum (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Försök lös det problemet först
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Svettpastan leder ström väldigt dåligt, inget att ta med i beräkningen.

Pagge, jordningen är inte korrekt utförd helt enkelt. Man kan inte ha signaljord helt flytande runt en skyddsjordad enhet.
danne_linkinpark

Det kan inte vara självsägningar för det är när baplåten får kontaky med chssit det är då det börja fräsa och brumma i högtalarn!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då måste det ju vara något som har kontakt med bakplåten som får kontakt med någont annat när du monterar ihop dom...
Skriv svar