Jag har nu äntligen bestämt mig för hur jag vill ha det.
Denna KTD ska alltså försörja resten av modulerna i min KPS däribland min linjära KSU.
KSU är som sagt ett linjärt agg som kan drivas av batteri (+/-9V), AC/AC-adapter (12VAC/20VA) och KTD (+/-24V/5A).
AC/AC-adaptern klarar alltså max 1,7A.
Eftersom likriktningen sker halvvågsmässigt (spänningsdubblering) så har jag A/2 som rms-värde för vardera "ben".
Strömmässigt blir det alltså 1,7*0,71=1,2A/ben (eftersom dioderna leder växelvis bör jag kunna få ut 2X1,2A samtidigt).
Eftersom jag kör 1N4007 som favoritdiod och den inte tål mer än 1A är det lämpligt att sätta 1A som strömgräns hos KSU.
Så KSU presterar som bäst +/-9V, +/-17V, +/-24 Volt@1A beroende på källa.
Trådens KTD kommer därför bara lämna en enda spänning ut (dvs 24V/5A vilket jag ser som tillräckligt svårt).
KSU kommer innehålla två strömgränser (0,1A vilket jag kallar "lekström" och 1A) valbara via vipp, inga säkringar lär behövas.
KTD kommer bara innehålla ett par högspända glasrörssäkringar, en per kanal.
Jag har tänkt vidare och när det gäller min tesförstärkare (KTA) så komme jag bygga in ett par säkringar där, troligtvis 2A.
Om vi tittar lite på vad enheterna kan hantera för ström:
KSU reglerar som värst 24V till kortslutning linjärt, jag nyttjar min favorittrissa BDX33/BDX34 där men det är inte problemet, värmeutvecklingen är problemet.
Jag har bestämt 1A max för vardera kanal, det blir 48W att kyla bort totalt.
Kan jag göras det bara genom att montera de båda trissorna mot plåtlådans vägg?
När det gäller KTA gäller lite andra principer men om man antar att trissorna är nakna så tål TO220 2W utan kylfläns, förstärkaren är en Klass B som har typiskt 80% verkningsgrad, dvs bara en femtedel av uteffekten hamnar över trissorna.
Eftersom dom leder växelvis kan man tänka sig att 10% ligger över vardera trissan.
Om då 10% motsvarar 2W blir max uteffekt 20W.
Sen kan man tänka att tuffaste lasten är en högtalare på 4 Ohm, varvid strömbehovet blir 2,2A med 1,1A per halva.
Monterar jag trissorna dikt ann plåtlådan så kan jag spela riktigt högt
Samtidigt, tanken med KTA är hög AC-drivning för bl.a induktansuppmätningar av strömslukande slag, 2A/ch får räcka här.
Sen har vi KTT dvs transistortestaren, den behöver 5A åtminstone som 1ms-pulser och här kommer naturligtvis KTD in också, KTT kommer dock inte avsäkras.
KTT kan förresten också gå på +/-9V, +/-17V och +/-24V men det är bara +/-24V som är riktigt intressant.
Nu börjar jag få koll
MVH/Roger
PS
Jag bifgar den mycket preliminära skissen över KPS också, alla enheter är tänkta att vara "stand alone" men skall också kunna kopplas in i racket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.