Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:
rogerk8 skrev:Nu har jag ändrat lite till i mitt sekundärswitchade nätagg (fattar du hur jobbigt är att skriva ut det, Electricguy? :) ).
Tråden handlar ju automatiskt om nätagget... Det räcker ju att skriva att du har ändrat lite. Folk förstår ändå vad det handlar om.
Jag försökte bara vara lite rolig och då när det gäller själva uttrycket "sekundärswitchade nätagg" isf enkla och snabba KTD :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu äntligen bestämt mig för hur jag vill ha det.

Denna KTD ska alltså försörja resten av modulerna i min KPS däribland min linjära KSU.

KSU är som sagt ett linjärt agg som kan drivas av batteri (+/-9V), AC/AC-adapter (12VAC/20VA) och KTD (+/-24V/5A).

AC/AC-adaptern klarar alltså max 1,7A.

Eftersom likriktningen sker halvvågsmässigt (spänningsdubblering) så har jag A/2 som rms-värde för vardera "ben".

Strömmässigt blir det alltså 1,7*0,71=1,2A/ben (eftersom dioderna leder växelvis bör jag kunna få ut 2X1,2A samtidigt).

Eftersom jag kör 1N4007 som favoritdiod och den inte tål mer än 1A är det lämpligt att sätta 1A som strömgräns hos KSU.

Så KSU presterar som bäst +/-9V, +/-17V, +/-24 Volt@1A beroende på källa.

Trådens KTD kommer därför bara lämna en enda spänning ut (dvs 24V/5A vilket jag ser som tillräckligt svårt).

KSU kommer innehålla två strömgränser (0,1A vilket jag kallar "lekström" och 1A) valbara via vipp, inga säkringar lär behövas.

KTD kommer bara innehålla ett par högspända glasrörssäkringar, en per kanal.

Jag har tänkt vidare och när det gäller min tesförstärkare (KTA) så komme jag bygga in ett par säkringar där, troligtvis 2A.

Om vi tittar lite på vad enheterna kan hantera för ström:

KSU reglerar som värst 24V till kortslutning linjärt, jag nyttjar min favorittrissa BDX33/BDX34 där men det är inte problemet, värmeutvecklingen är problemet.

Jag har bestämt 1A max för vardera kanal, det blir 48W att kyla bort totalt.

Kan jag göras det bara genom att montera de båda trissorna mot plåtlådans vägg?

När det gäller KTA gäller lite andra principer men om man antar att trissorna är nakna så tål TO220 2W utan kylfläns, förstärkaren är en Klass B som har typiskt 80% verkningsgrad, dvs bara en femtedel av uteffekten hamnar över trissorna.

Eftersom dom leder växelvis kan man tänka sig att 10% ligger över vardera trissan.

Om då 10% motsvarar 2W blir max uteffekt 20W.

Sen kan man tänka att tuffaste lasten är en högtalare på 4 Ohm, varvid strömbehovet blir 2,2A med 1,1A per halva.

Monterar jag trissorna dikt ann plåtlådan så kan jag spela riktigt högt :)

Samtidigt, tanken med KTA är hög AC-drivning för bl.a induktansuppmätningar av strömslukande slag, 2A/ch får räcka här.

Sen har vi KTT dvs transistortestaren, den behöver 5A åtminstone som 1ms-pulser och här kommer naturligtvis KTD in också, KTT kommer dock inte avsäkras.

KTT kan förresten också gå på +/-9V, +/-17V och +/-24V men det är bara +/-24V som är riktigt intressant.

Nu börjar jag få koll :)

MVH/Roger
PS
Jag bifgar den mycket preliminära skissen över KPS också, alla enheter är tänkta att vara "stand alone" men skall också kunna kopplas in i racket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vet Ni vad som slår mig nu?

På bussen kom jag på att med ovanstående strategi kan jag lika gärna bygga mig ett linjärt agg :D

Har ändå tänkt köpa 24V's trafos och 24X1,41=34V.

Vid 5A@<5Vpp kräver det C>10mF.

Och jag kan nästan ha hälften ty spänningsdifferensen är hela 10V (34V-24V).

Om jag kör 10mF är det rimligt att spänningen över den reglerande trissan är runt 5+3(FW_rms)=8V.

8V*5A=40W är inte omöjligt att kyla bort!

Kanske tom räcker att montera trissan mot lådväggen?

Dessutom, 5A kommer aldrig riktigt levereras bara stötvis i typ 1ms-stötar och då med växlande styrka.

Så iom att jag kommit på att min KTD inte behöver vara justerbar så faller behovet av sekundärswitchat bort!

Det blir helt enkelt en "Transformer Device" som det var tänkt från början!

MVH/Roger
PS
Fast det hade varit roligt att provbygga den switchade varianten ändå, mycket för att det är lärorikt men också för att smälla Icecap på fingrarna :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

E Kafeman skrev: Det klassiska exemplet när man studerar hur en laddning överförs i en kondensator är en simpel plattkondensator med luft som dielektrika.
Luft är dålig strömledare men leder spänningsfält utmärkt, dvs elektriska fältet bromsas eller absorberas obetydligt från att nå motstående platt-elektrod.
Kondensatorns anti-komponent är en spole. Samma formler som gäller för hur en laddning tar sej igenom en spole gäller även för kondensatorn om vi stuvar om lite med avseende på E och H-fält.
Mycket intressant!
Laddningens proportioner mellan E och H-fält kan tämligen förlustfritt variera för en och samma laddning utefter en sluten slinga, beroende på hur den enklast ska övervinna olika hinder den möter på vägen.
Kondensatorn passeras bäst som ett E-fält medans spolens utformning destruerar E-fältets vektorer till förmån för H-fältet.
För ideala kondensatorn och spolen passerar en AC-laddning antingen helt förlustfritt eller reflekteras till en stående våg.
Detta är exempel på hur E och H-fälten breder ut sej (leder ström) i en slinga med kondensator under uppladdning (AC) och statiska spännings-fälten vid DC, dvs det flyter ingen ström i slingan längre.
Mycket intressant!
Kondensatorn har liksom spolen en frekvensberoende konduktivitet, vilket är ett mått på hur svårt det är för en laddning att flyta genom komponenten (invers resistans med en faskomponent för E/H).
Kondensatorns konduktivitet definieras av gapets area, längd och typ av dielektra.
Det är dessa parametrar man normalt använder för att beräkna konduktiviteten. Metallens egenskaper i kondensator-elektroderna kan man bortse ifrån då de normalt har marginell inverkan på total impedans och kapacitans.
Intressant.
Elektroner kan repellera andra elektroner, och påverka elektroner tvärs över kondensatorns gap, men gapet i en sådan kondensator bör vara mindre än 1 nm för att det ska bli någon kraft alls.
Mycket intressant!
Som jämförelse kan en präktig vridkondensator ha ett gap på fler mm så det blir svårt att få elektroner påverka varandra över det gapet i någon slags knuff.
Också mycket intressant!
Grovt rör sej en elektron med ca 1% av ljusets hastighet när den snurrar kring sin atom.
Hade jag ingen aning om!
Det är laddningen som sätter fart på elektronen och i en bättre ledare kan man då uppnå en våg-utbredningshastighet på 80-90% av ljusets hastighet. För vanlig koax når man ca 66% av ljusets hastighet.
Hur går det ihop med drifthastigheten från J=qnv där denna hastighet enligt Wikipedia sägs vara typ 20um/s i 2mm koppar?
Elektronen dras med i vågens riktning, och då uppnår elektronen utbredningshastighet i storleksordningen 0,02 mm/s. Kallas elektronens drifthastighet
I vakuum-kammare med höga spänningsfält kan elektronen accelereras till att nå nära ljushastighet.
Varför är elektronens hastighet i ena stunden löjligt liten för att i nästa stund vara nära ljushasigheten (i ledare, alltså)?

Jag menar, vågutbredning sker ju alltid.

Eller är det strikt frekvensberoende?

Nej, det kan det inte vara för en koax är inte frekvensberoende.
Koppla en induktor i serie med kondensatorn och vid resonansfrekvensen kommer laddningar strömma som om det inte ens fanns någon kondensator i slingan, dvs E/H-proportionerna på fältet för laddningen är opåverkade.
Det innebär att kondensatorns förmodade ström-avbrott kan göras ogjort med en efterföljande spole.
Fascinerande!
En vanlig missuppfattning är att det är elektronerna som knuffar fram laddningen men det är laddningens strävan till potential-utjämning som på sin resa i slingan drar med sej elektroner på samma sätt som när man kammar en katt, där kammens mekaniska rörelse ger anhopning av elektroner på kammen, elektroner som man lånar från katten päls.
Elektronerna är förhållandevis trög-flyttade pga sin massa så de rör sej med eftersläpning, och för snabbare frekvenser är det bara på ytan av ledaren laddningen förmår påverka elektronerna.
Här separerar du elektroner från begreppet laddning, jag gillar det tänket för det är därför laddning flyter igenom en kondensator men jag har väldigt svårt att greppa det.

Jag menar, elektronens laddning ska tydligen vara kopplat till dess spinn (vad nu det är) men det är i alla fall kopplat till elektronen så hur kan elektron och laddning vara olika saker?
Nej, en kondensator leder/överför laddningar bestående av E/H-fält i rörelse.
Förtydligande och mer formellt av vad jag skrev: Kondensatorns konduktiviteten är ett mått på förmåga till överföring av laddning (C) i kondensatorns dielektrium, typ luft, där C har enheten Ampere•sekund.
Att skriva "ström" när laddning (energimängd) avsågs var mindre bra gjort av mej.
Jag tycker din beskrivning av laddning som energimängd är klockren för en laddning i rymden har alltid potential och dess potential multiplicerat med laddningen är dess energi (som man brukar skriva som eV) vilket med andra ord innebär att alla laddningar har energi.
Det är bara vid frekvensen DC som en spänningssatt slinga så småningom stabiliseras så att kondensatorn inte längre leder laddningar, då villkoret som brukar stå först i nybörjarböcker om elektronik faller bort, att laddningen ska vara en pågående rörelse för att räknas som en ström och för att kondensatorn ska leda. Istället har man då byggt upp ett spänningsfält i dielektrat på den uppladdade kondensatorn, som kan frigöras som en laddning som rör sej i motsatt riktningen om kondensatorn kopplas till att bli batteri i en lastande slinga. Typexempel är större kondensatorer som kan användas som stabilisering i nätaggregat.
Spänningsfältet är skapat som katt&kam av att laddningen kammade med sej elektroner till ena elektroden (överskott) och drog med sej elektroner bort från den andra polen (underskott) då den passerade kondensatorn.
Egentligen är det samma mekanism som vid snabbt flöde av AC-laddningar. DC är inte annat än en lite mer lågfrekvent AC.
Fast det är väl här jag har haft lite rätt, dvs i t.ex ett HP-filter så går elektronerna aldrig igenom kondensatorn utan dom slussas fram och tillbaks mellan plattorna externt via ground-path där dock begreppet laddning fortfarande är oförstått.
En laddning kan mycket väl anta olika energiformer i en slinga. I kristall-resonator passerar laddningen som mekanisk energi om frekvensen är den rätta, via radio-antenn som foton. Termiskt är det vanligaste att laddningar förloras som värme-förluster i resistiva komponenter. Avgiven värme kan med lite bök återvinnas till att åter bli nyttig el-laddning. Piezo-element är exempel på element som omvandla akustiskt-elektrisk energi i bägge riktningar. Allt rör sej om laddningar i rörelse, i olika format. För partikelrörelser är elektroner/positroner och anjoner/katjoner det som är vanligast förekommande som på olika sätt kan exiteras av en laddning till att bli energi-lager och transportörer av elektrisk laddning.
Det här är intressant, ska man kanske se laddning som energiöverförare, punkt slut?

Ställde förresten frågan i ett fysikforum vad laddning egentligen är för nåt, de kunde inte förklara.

Slutligen vill jag säga att jag känner mig hedrad över att du tagit dig sån tid och energi att skriva detta till lilla mig, tack!

MVH/Roger
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det är jag som tackar att du ens orkade läsa texten.
Satt inklämd i 3:e klass på ett flygplan och skrev som en bättre syssla än att läsa reklamen i stolsryggen framför, hade redan läst den 5 ggr.
Det är lite väl grova genvägar i texten, som inte håller för granskning innan man ens nämnt något om mörk materia, kvant-fysik, anti-materia, mörk energi och andra magiska ord som kan fördärva gamla sanningar.
Det är inte mycket som är absolut i fysiken och rätt som det är är det motsatsen som är sann.
Skulle inte förvåna om laddningarna egentligen går baklänges, från minus till plus. :humm:
Laddningar och vågor är åtminstone fysiken säker på, att om de finns, vet man inte exakt var.
periodic.jpg
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Älskar bilden :D

Sen tyckte jag bara att artikeln faktiskt var lite otydlig med dubbelspaltexperimentet, det räcker faktiskt med EN elementarpartikel för att interferens skall äga rum.

Därvid bevisas alltså att elementarpartikeln antingen kan betraktas som en våg eller befinna sig på två ställen samtidigt (och interferera med sig själv).

Verkar finnas fler än en sanning om saker och ting.

Eller gör det det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så, nu har jag caddat mitt linjära agg som allt blev att resultera i av smått komiska orsaker.

Det här ska jag bygga.

Först ska jag dock ta fram ett kort mha Eagle.

MVH/Roger
PS
Min switchade variant kommer dock inte överges helt, funderar seriöst på att provbygga den på veroboard, var ett tag sedan jag byggde på veroboard nu.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Båda trissorna leder aldrig samtidigt.
Hmm varför, kan du utveckla dethär litet?
Borre

Inlägg av Borre »

Var kommer det där citatet ifrån?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Nästsista raden i schemabilden i rogers föregående inlägg. (KTD_Trafo.PNG)
Borre

Inlägg av Borre »

Ah, såg visst inte den nedre delen av bilden på plattan. :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

:humm:
24VAC likriktat blir vad....
Vad har du specat för spänning på dina 10mF kondensatorer.... :vissla:

Zener på 24V styr väl utspänningen... och så har du lysdioder i serie....
Vad innebär det för utspänningen :vissla:

Swech
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samt 250V på Kondingen på nätsidan, på tok för lite, dessutom skall det vara en X-klassad konding.
Och att tomgångsspänningen på trafon är betydligt högre än 24V
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Zener på 24V styr väl utspänningen... och så har du lysdioder i serie....
Vad innebär det för utspänningen :vissla:
Utspänningen bör väl bli (ungefär) Vz + Vled - Vbe ~ 24 + 3,6 - 0,7 = 26,9V.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

BDX:en är väl Darlingtontrissor.
Skriv svar