Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av Al_Bundy »

ToPNoTCH skrev:Kanske kan tillföra något till debatten. http://www.tomshardware.com/news/intel- ... 24531.html
Arduino är framtiden!
Maka på er AVRstudio och PIC! Här kommer Arduino! :)

OBS! Detta är mer som ett skämt! :)
Ingenjörer måste ha kunskap på dessa tre.
Senast redigerad av Al_Bundy 15 november 2013, 23:03:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Krille Krokodil skrev:
Al_Bundy skrev:Kursen som jag har ny så finns det möjlighet att välja Arduino före PLC som utvecklingsmiljö.
Tråkigt att studenterna får välja och tråkigt för de som inte väljer PLC och går miste om värdefull kunskap om system som är vanligt förekommande inom industrin.
Va? Tråkigt att studerterna får välja? Är inte det som uppskattas som guld inom den svenska skolan?

Är det inte så med allt?
"Allt som har en början har ett slut" - Agent Smith

Eller som japanska kaizen:
"De som slutar uppdaterar sig, slutar förr eller senare att vara bra"

EDIT:
Jämför priskostnaderna också med en Arduino och PLC, samt hur mycket dom kan.
En Arduino är mycket lämpligt för små system.
Senast redigerad av Al_Bundy 15 november 2013, 23:07:59, redigerad totalt 2 gånger.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Al_Bundy skrev:
ToPNoTCH skrev:Kanske kan tillföra något till debatten. http://www.tomshardware.com/news/intel- ... 24531.html
Arduino är framtiden!
Maka på er AVRstudio och PIC! Här kommer Arduino! :)
Så om alla lär sig Arduino enbart och inte kan något om grunderna. Vem skall då kunna utveckla bibliotek och färdiga serverade bibliotek med funktioner till arduino användarna?

Om ingen vet hur man gör makaroner och falukorv kan väl ingen äta?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det är en väldigt märklig diskussion det här, ena parten påstår att Arduino kommer ta över världen, utan några egentliga argument och vill inte lyssna på den andra parten. Och andra parten verkar inte ha en aning om vad första parten dillar om... Intressant att det blivit 12 sidor :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

He He, ja förvisso, men det beror väl på att TS saknar kunskap egentligen, dessutom saknar TS kunskap för att förstå att TS saknar kunskap, det blir en rätt jobbig kombination det där.
Att sakna kunskap om att man saknar kunskap, tja, typ moment 22, eller nått,
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Ja, det blir ju lite svårt då...

På tal om utbildningar och programmering så läser jag 4:e året på maskin i Lund. Hittils har vi förrutom de vanliga programmeringskurserna med Java på PC haft ett par labbar med PLC, tror vi haft nån med LabView eller nåt liknande, FPGA har vi nog testat också och kanske fler saker som jag inte kommer ihåg nu. För tillfället håller vi på med ett projekt med AVR i en kurs och ett med PIC i en annan. Läraren som håller i de båda kurserna verkar själv föredra PIC men kör ändå med AVR i den ena kursen för att vi ska få testa båda. Mycket sunt tycker jag.

Det tips jag kan ge Al Bundy är att testa så många olika plattformar som möjligt och att inse att man använder olika plattformar till olika saker.

Att Arduino i industriella sammanhang förstår jag inte varför man skulle vilja? Bättre att använda en PLC som ju är en färdig lösning för industrin, kapslad för miljön och med inbyggd strömförsörjning osv. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis kunna programmera för att skriva koden till dem om man använder Ladder-programmering som bygger på relä-logik. Jag kan givetvis se meningen med Arduino, men då i labbsammanhang där miljön inte ställer några större krav och såklart till prototyper av produkter där elektroniken inte är det centrala.

Mikrokontrollers som PIC och AVR med flera använder man i produkter som ska tillverkas i stora serier, där låg tillverkningskostnad ofta är viktigare än låg utvecklingskostnad. T.ex. är ju en PLC förmodligen implementerad med någon form av mikrokontroller/processor som "hjärna".

Vad man använder i hobby-projekt är givetvis upp till var och en vad man tycker är enklast, roligast och lämpligast. :)

Detta har säkerligen sagts på de tidigare 12 sidorna men jag tyckte att det tålde att upprepas.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Al_Bundy skrev:
Krille Krokodil skrev:
Al_Bundy skrev:Kursen som jag har ny så finns det möjlighet att välja Arduino före PLC som utvecklingsmiljö.
Tråkigt att studenterna får välja och tråkigt för de som inte väljer PLC och går miste om värdefull kunskap om system som är vanligt förekommande inom industrin.
Va? Tråkigt att studerterna får välja? Är inte det som uppskattas som guld inom den svenska skolan?

Är det inte så med allt?
"Allt som har en början har ett slut" - Agent Smith

Eller som japanska kaizen:
"De som slutar uppdaterar sig, slutar förr eller senare att vara bra"

EDIT:
Jämför priskostnaderna också med en Arduino och PLC, samt hur mycket dom kan.
En Arduino är mycket lämpligt för små system.
På den riktiga högskola jag går på så har man undersökt vad industrin använder och anpassat kurserna efter det. Så nu när jag fick ett jobb på att programmera så hade jag väldigt lätt att lära in det eftersom att jag kunde dra nytta av det jag lärt mig i C, Java, FPGA, Altera, Eclipse och AVRStudio (och de 20 miljöer jag testat innan dess), Arduino har jag programmerat en del men jag räknar det ganska 0 till min kunskap.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Al_Bundy skrev:Många av anhängarna till AVR/PIC anser att Arduino är bara fel, fusk, dåligt och det är inte ens värt att lägga ner tid på det.
Och nå så börjar ett Universitet undervisa i Arduino :)
Jag väntar fortfarande på något som tyder på att några universitet ska göra det.

För hitills är det ju bara du som påstår att en ej namngiven professor på en ej namngiven kurs påstår och gör saker, och på det (iofs namngivna) universitetet
så redovisas inget sådant i varken kursbeskrivningar eller labbinstruktioner.

Jag påstår inte att du ljuger, men det är väldigt mycket påståenden och väldigt lite fakta inblandade här, och vissa påståenden är verkar väldigt underliga för att komma från just den akademiska världen, vilket gör att man funderar på vilken filtrering dom får innan dom hamnar här.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nerre

Inlägg av Nerre »

Al_Bundy skrev: Ingenjörer måste ha kunskap på dessa tre.
Nej, det måste de inte alls det, en ingenjör behöver generell kunskap om mikrocontroller-lösningar. Vad man sen väljer styrs av pris, funktioner, storlek, prestanda och en massa andra parametrar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

psynoise skrev:INTROKURS ARDUINO
http://stpln.se/event/introkurs-arduino/
Stpln är väl inget universitet?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Exakt vilket var poängen också. Kursen var den första jag träffade på vid en snabb sökning. Eftersom Al_Bundy inte kan ge någon information tänkte jag visa vad för kurser som kan finnas genom ett exempel.

EDIT:

Vidare på kurshemsidan ges informationen
ARDUINO är en open-source electronisk prototyping plattform som bygger på flexibla och lätt att använda hårdvara och mjukvara. Det är avsett för konstnärer, formgivare, hobby och alla intresserade av att skapa interaktiva objekt eller miljöer.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

90kar08 skrev:Det är en väldigt märklig diskussion det här, ena parten påstår att Arduino kommer ta över världen, utan några egentliga argument och vill inte lyssna på den andra parten. Och andra parten verkar inte ha en aning om vad första parten dillar om... Intressant att det blivit 12 sidor :roll:
Ja eller hur! Och ändå fortsätts matningen av trollet!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Får nog hålla med. Jag kommer numera att anse Al_Bundy som ett troll eller extremt okunnig och hopplös.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Se vad jag c skrev redan den förste maj.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sp#p946959 :humm:
Det fick jag bannor för!
Skriv svar