Ja, det blir ju lite svårt då...
På tal om utbildningar och programmering så läser jag 4:e året på maskin i Lund. Hittils har vi förrutom de vanliga programmeringskurserna med Java på PC haft ett par labbar med PLC, tror vi haft nån med LabView eller nåt liknande, FPGA har vi nog testat också och kanske fler saker som jag inte kommer ihåg nu. För tillfället håller vi på med ett projekt med AVR i en kurs och ett med PIC i en annan. Läraren som håller i de båda kurserna verkar själv föredra PIC men kör ändå med AVR i den ena kursen för att vi ska få testa båda. Mycket sunt tycker jag.
Det tips jag kan ge Al Bundy är att testa så många olika plattformar som möjligt och att inse att man använder olika plattformar till olika saker.
Att Arduino i industriella sammanhang förstår jag inte varför man skulle vilja? Bättre att använda en PLC som ju är en färdig lösning för industrin, kapslad för miljön och med inbyggd strömförsörjning osv. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis kunna programmera för att skriva koden till dem om man använder Ladder-programmering som bygger på relä-logik. Jag kan givetvis se meningen med Arduino, men då i labbsammanhang där miljön inte ställer några större krav och såklart till prototyper av produkter där elektroniken inte är det centrala.
Mikrokontrollers som PIC och AVR med flera använder man i produkter som ska tillverkas i stora serier, där låg tillverkningskostnad ofta är viktigare än låg utvecklingskostnad. T.ex. är ju en PLC förmodligen implementerad med någon form av mikrokontroller/processor som "hjärna".
Vad man använder i hobby-projekt är givetvis upp till var och en vad man tycker är enklast, roligast och lämpligast.
Detta har säkerligen sagts på de tidigare 12 sidorna men jag tyckte att det tålde att upprepas.