Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Hur varm blir din extruder-motor? Och om du värmer upp hot-enden kan du då trycka igenom plast för hand?
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
vad har du för extruder?
provat köra utan /minska hastigheten på hotend-fläkten?
temp på hotend vid utskrift?
jag måste nog minska farten på min fläkt då hotend ligger typ 10gr under inställt när den kör på max (alt att bara området där termistorn sitter ligger lägre i temp).
//
provat köra utan /minska hastigheten på hotend-fläkten?
temp på hotend vid utskrift?
jag måste nog minska farten på min fläkt då hotend ligger typ 10gr under inställt när den kör på max (alt att bara området där termistorn sitter ligger lägre i temp).
//
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Kör inte "originalextrudern" utan jag har en likadan som jag kör på min Mendel då jag gillar den designen och den på Mendeln har fungerat felfritt i många hundra timmar vid det här laget.. Men, extrudermotorn blir inte varm alls, däremot blir drivaren rätt varm men det beror på att det går väldigt trögt att extrudera plasten och jag måste upp rätt bra i temp för att plasten skall gå att få ut ur munstycket överhuvudtaget.. Jämför jag med min hotend på min Mendel är det som natt och dag vid 185 grader, på Mendeln är det som att köra en varm kniv genom smör, dvs det behövs inte mycket tryck alls för att extrudera PLA vid 185 grader, medans J-Headen på Kosseln kräver rejält med tryck om det ens går att extrudera vid 185grader.. Jag har dock hittat ett läge nu där jag faktiskt kan köra ut kompletta printar, men det är med lägre hastighet och högre temperatur och med fläkten på.. Körde utan fläkten i början men då cloggade det igen på några sekunder efter att värmen nått 185 grader så i mitt fall är fläkten nödvändig för att kunna köra nåt alls..konig7070 skrev:Hur varm blir din extruder-motor? Och om du värmer upp hot-enden kan du då trycka igenom plast för hand?
Är än så länge grymt nöjd med maskinen men jag är inte lika imponerad av hotenden och jag tycker att den är "feldesignad" för att köra 1,75mm filament så jag skall ge mig på att bygga om den lite för att se om min teori stämmer.. Just nu står maskinen och printar en släde till en ny Kossel så får vi väl se hur det blir

-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Kör med en "original" J-Head och jag har kört utan fläkt men inte med reducerad speed på fläkten.. Som jag skrev i mitt förra inlägg så cloggar den ihop direkt utan fläkten så fläkt måste jag ha, men jag skall testa med lägre hastighet senare.. En annan sak som strulat är retract och jag har varit tvungen att stänga av den helt för annars matar den inte ut ordentligt med plast när den börjar nästa bana och då blir det kass.. Testade först med att minska retracten men det var först när jag stängde av den helt som det blev ok och detta är ytterligare en anledning till att jag tror att det är nåt vajs med min hotend.. Kör samma längd på bowdentuben som på min Mendel och där funkar retracten perfekt..simply skrev:vad har du för extruder?
provat köra utan /minska hastigheten på hotend-fläkten?
temp på hotend vid utskrift?
jag måste nog minska farten på min fläkt då hotend ligger typ 10gr under inställt när den kör på max (alt att bara området där termistorn sitter ligger lägre i temp).
//
Jag tror att "smältkammaren" är för stor för att köra 1,75mm då den är anpassad i diameter för 3mm filament och jag skall fixa till så jag får 2mm diameter på den istället för nästan 4mm som det är nu, jag tror att det kommer att göra susen för då blir det inte lika mycket plast som måste hållas smält.. Får labba vidare helt enkelt

Just nu sköter den sig dock väldigt bra och printen ser faktiskt helt ok ut

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Hur funkar dessa, när man köper styrelektroniken? Är det plug-n-play? Eller krävs massa programmering?
Jag vill köpa ett "färdigt kit" som jag får bygga ihop, men sen vill jag bara koppla in ström och USB och ställa in utskriftsparametrar i programvaran - inget mer
Är jag fel på det då? Funderade eg mest på K8200 men den har lång leveranstid och dessutom föredrar jag denna typen - där objektet står still...
Kan man köpa ett komplett kit (inte bara plasten eller alu-profilerna) nånstans?
Jag vill köpa ett "färdigt kit" som jag får bygga ihop, men sen vill jag bara koppla in ström och USB och ställa in utskriftsparametrar i programvaran - inget mer

Är jag fel på det då? Funderade eg mest på K8200 men den har lång leveranstid och dessutom föredrar jag denna typen - där objektet står still...
Kan man köpa ett komplett kit (inte bara plasten eller alu-profilerna) nånstans?
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Mig veterligen finns det ingen som säljer dessa i kit med konfad elektronik som "bara" är att bygga ihop, du får mao köpa delarna som behövs och bygga ihop maskinen. Sen måste du köra på rätt firmware på den kontroller du väljer att använda och när det är gjort återstår inkoppling, test och till sist kalibrering av maskinen och elektroniken.. Det är alltså långt ifrån plug and play, men det är ju lite av tjusningen med det hela, tycker jag iaf 
Det krävs ingen programmering, men väl att ändra ett antal pararmetrar innan firmwaren kompileras och läggs på och dessa kan komma att behöva ändras beroende på hur kalibreringen ser ut..

Det krävs ingen programmering, men väl att ändra ett antal pararmetrar innan firmwaren kompileras och läggs på och dessa kan komma att behöva ändras beroende på hur kalibreringen ser ut..
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har moddat min J-Head nu och det blev genast mycket bättre.. Jag borrade ur kanalen i alublocket till 4mm och tryckte i en bit teflonslang med 2mm ID och 4mm OD, på det viset blir volymen med smält plast betydligt mindre och det märks tydligt att jag är på rätt spår då flödet är betydligt jämnare plus att jag numera kör 190 grader istället för över 200 som jag tvungen att göra innan.. Jag lämnade ca 1cm till botten på munstycket men jag tror att det blir ännu bättre om jag borrar lite till för att utrymmet med smält plast skall bli ännu mindre.. Har dock fortfarande problem med retracten så där behövs mer jobb för att det skall bli bra.. Men jag är på rätt väg iaf 
Skulle ha fotat modden, men jag var så ivrig att få testat så jag glömde helt enkelt av det, sorry..

Skulle ha fotat modden, men jag var så ivrig att få testat så jag glömde helt enkelt av det, sorry..
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Vilken J-Head beställde du? Såg att det fanns en leverantör där man kunde välja storleken på öppningen (jag tror i alla fall det motsvarar det du snackar om). Kan ju vara bra att veta vilken storlek man skall satsa på, men när jag tänker efter kanske det bara var öppningen som var valbar
En annan fråga till er alla Kossel-byggare, var har ni köpt era svarta skruvar? Jag har tittat på Sifverts hemsida men tycker inte att det är lätt att hitta var dom svarta skruvarna finns, vet inte hur dom ligger i pris heller. På Ebay finns ju skruvar men dom säljs (som jag hittat) bara i 5 eller 10-pack med ganska dyr frakt, och betsäller man flera påsar så blir det lika dyrt eftersom dom lägger på lika mycket frakt för varje extra påse som för bara en
Edit: en fråga till; ni som kört med 300 mm beam som bas, hittade ni färdigkapade eller fick ni kapa själv? Såg dom inte hos den länkade leverantören...

En annan fråga till er alla Kossel-byggare, var har ni köpt era svarta skruvar? Jag har tittat på Sifverts hemsida men tycker inte att det är lätt att hitta var dom svarta skruvarna finns, vet inte hur dom ligger i pris heller. På Ebay finns ju skruvar men dom säljs (som jag hittat) bara i 5 eller 10-pack med ganska dyr frakt, och betsäller man flera påsar så blir det lika dyrt eftersom dom lägger på lika mycket frakt för varje extra påse som för bara en

Edit: en fråga till; ni som kört med 300 mm beam som bas, hittade ni färdigkapade eller fick ni kapa själv? Såg dom inte hos den länkade leverantören...
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
- Ort: Åstorp Skåne
- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Svarta (eller obehandlade som det också heter) insexsskruvar finns ju att köpa från dom flesta välsorterade affärerna tycker jag.
Swedol, Laitis, Würth, maskindelen.se osv. har jag kollat hittills. Billigast var nog Swedol.
Jag köpte en J-head av en snubbe från England på eBay. Då sålde han 0,5 och 0,35 munstycken i ett set, så jag slog till.
0,35 kan man ju köra när man vill ha finare yta och 0,5 kan man köra när det behöver gå lite snabbare.
Kolla min projekttråd så finns där länk.
Swedol, Laitis, Würth, maskindelen.se osv. har jag kollat hittills. Billigast var nog Swedol.
Jag köpte en J-head av en snubbe från England på eBay. Då sålde han 0,5 och 0,35 munstycken i ett set, så jag slog till.
0,35 kan man ju köra när man vill ha finare yta och 0,5 kan man köra när det behöver gå lite snabbare.

Kolla min projekttråd så finns där länk.
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Aha, jag visste det 
Hittade detta på RepRapWiki angående "konvertering" till 1,75mm filament.. -"Note: To do a proper conversion, the brass nozzle should have been machined with the melt chamber drilled out to 2mm as opposed to 3.5mm."
Jag har en nozzle med 3,8mm borrning när det egentligen skall vara 2mm, det är alltså där problemet ligger.. Får modda lite till mao
Det är ju lite lustigt för hotenden är köpt för att kunna användas med både 3mm och 1,75mm filament, men uppenbart är att det inte lirar nåt vidare att köra 1,75 i just den hotenden..

Hittade detta på RepRapWiki angående "konvertering" till 1,75mm filament.. -"Note: To do a proper conversion, the brass nozzle should have been machined with the melt chamber drilled out to 2mm as opposed to 3.5mm."
Jag har en nozzle med 3,8mm borrning när det egentligen skall vara 2mm, det är alltså där problemet ligger.. Får modda lite till mao

-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 23 juli 2008, 23:09:51
- Ort: Lödöse
- Kontakt:
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Har hittat felet med retracten nu och det hade inget med hotenden att göra utan det var retract speeden som var för hög, den drog bak tråden ok men sen fixade den inte att trycka tillbaka den till utgångsläget.. Så, med min hotendmod och lite lägre speed på retracten så ser det ut att lira väldigt bra
Tyvärr är min 0.35 nozzle numera typ 0.5 istället då jag klantade mig när jag borrade ur hotenden så det blir till att beställa en ny nozzle..

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Fråga här; hur stor är skillnaden på inköpspris och utbud mellan 3mm och 1,75mm tråd? Är det någon ytterligare fördel med smal tråd föutom att det blir lättare att smälta den? Klarar matarmekaniken av 1,75 mm tråd lika bra som 3 mm?
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Ingen riktig koll på prisskillnad. på 3dverkstan är det samma pris (colorfabb).
angående matamekanik så beror det väl på. behöver inte mata lika snabbt med 3mm, men det går trögare(?)...
jag kör ju bara 1.75mm, så vad vet jag egentligen
//
angående matamekanik så beror det väl på. behöver inte mata lika snabbt med 3mm, men det går trögare(?)...
jag kör ju bara 1.75mm, så vad vet jag egentligen

//
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Igår fick maskinen köra sitt längsta pass... och efter drygt 6h så var den klar.
När jag sen hade fått bort det mesta support, så såg det ut såhär: Ser fortfarande lite skabbig ut i det skarpa blixtljuset från kameran. Det ser mycket bättre ut när jag ställer in LED-värmeljuset på insidan. Go go halloween!
En kompis behövde ett fäste till sin GoPro, så... sagt och gjort: Och pricken över i:t
///
När jag sen hade fått bort det mesta support, så såg det ut såhär: Ser fortfarande lite skabbig ut i det skarpa blixtljuset från kameran. Det ser mycket bättre ut när jag ställer in LED-värmeljuset på insidan. Go go halloween!

En kompis behövde ett fäste till sin GoPro, så... sagt och gjort: Och pricken över i:t

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.