Walles båtprojekt голубь (Golub)
Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)
Även om den är tillfällig så bör man bygga rätt, ser inge skydd så man inte kan trampa i mellan stegen och de ser ut att vara rätt höga steg?
Stegen är 25 topp-topp (17 är standard vill jag minnas), med tvåtumsvirke blir det alltså ca 20 kvar mellan brädorna. Men det finns ingen chans att trampa emellan då det är ett visst överlapp, kör man in foten så långt det går står hälen fortfarande stadigt.
det som dock fortfarande ska på är ett nedre "räcke", typ trallvirke. Och ett par stöttor in mot fören så trappan inte behöver stå och glida på marken då det blir ett fasligt oljud.

- Klas-Kenny
Båten ligger alltså så stilla att man kan ha en så pass "fast" trappa? Trodde jag inte. 
(Kan inte ett smack om båtar större än roddbåtar)

(Kan inte ett smack om båtar större än roddbåtar)
Nja altså, man kan ju ha hjul, men det blir ett fasligt oljud i båten då eftersom det är stålskrov. Vi valde att istället låta trappan "flyta" en decimeter eller så ovanför kajen. Det syns inte på den bilden för då var stöttorna mot fören inte monterade, så den stod på en träbit istället. Det återstår att se ifall den slår i kajen ifall det kommer lite större vågor
När isen ligger så ligger båtarna helt still, så då kan man a trappan fast mot kajen om man vill. Vattennivån behöver man inte bekymra sig (speciellt mycket) om här eftersom mälarens vattennivå är reglerad.
gOry: svarade på ditt förra inlägg när jag var ute och for, nu när jag kom hem igen kollade jag igen och visst har du rätt, något skydd ska ordnas så man inte kan glida igenom och bryta benet

gOry: svarade på ditt förra inlägg när jag var ute och for, nu när jag kom hem igen kollade jag igen och visst har du rätt, något skydd ska ordnas så man inte kan glida igenom och bryta benet

Jag byggde en landgång för nån månad sen. Ganska snabbt fick jag erfara att vattenståndet ändras ganska mycket så man måste ha mer spel än vad man först kan tro. Om man tror som jag d.v.s. 

Hmm, ja du, det verkar som att du har rätt. Decimetern har nu decimerats ca fem gånger vad det var från början (d.v.s. 5 cm kvar) 

Jag tror du får räkna med att det kan variera +-50 cm i värsta fall. Men ska den bara va över vintern så är det ju lugnt. Vattenståndet brukar ju inte variera så mycket när vattnet är i fast form.
Ny reglering av Mälaren på "G".
Om, och när Du har tid & lust :
http://www.ukforsk.se/brogard2/Diskversion_1-13_web.pdf sidan 453.
/DanG
Under hela 17- och 18oo-talen bråkade man om vad vissa markägare ansåg vara skador, andra menade att översvämningar var av godo.I snitt blir högvattnet på våren en decimeter högre med den nya regleringen än nu. Det betyder att på våren kommer en större strandäng för det allra mesta att svämmas. Natura 2000-området Strömsholm är ett bra exempel. Arealen fuktäng med blåtåtel och starr som svämmas vid vårhögvattnet ökar från dagens 46 hektar till 66 hektar. Ökningen motsvarar 28 fotbollsplaner!
Sommarlågvattnet sjunker till minst samma nivåer som i nuvarande reglering, vilket är viktigt för att frön ska gro och för bete och slåtter.
Om, och när Du har tid & lust :
http://www.ukforsk.se/brogard2/Diskversion_1-13_web.pdf sidan 453.
/DanG
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Appappapp! Decimera är att ta bort en tiondel. 5 decimeringar från 10 är 5,9049. 
Såvida du inte med decimera menar reducera, men då inget värde angivits med hur mycket det ska reduceras så antar jag att du menar en tiondel.

Såvida du inte med decimera menar reducera, men då inget värde angivits med hur mycket det ska reduceras så antar jag att du menar en tiondel.

Walle, vad har du för vägg- och takbeklädnad i maskinrummet?
Jag ska smacka in ett innertak i mitt maskinrum och håller på att fundera på alternativen. Just nu lutar det åt perforerad plåt för ljuddämpningens skull. Men det kanske är bättre att köra slät plåt, är maskin igång behöver man nog kåpor ändå...
Jag ska smacka in ett innertak i mitt maskinrum och håller på att fundera på alternativen. Just nu lutar det åt perforerad plåt för ljuddämpningens skull. Men det kanske är bättre att köra slät plåt, är maskin igång behöver man nog kåpor ändå...
I taket är det slät plåt, väggarna har ingen beklädnad alls än så länge, isoleringen (vanlig gullfiber) sitter "oskyddad" så att säga. Jag funderar på polyuretanisolering, men det är rätt dyrt vill jag minnas.
MM: Det vet jag väl!
Men jag orkade inte räkna, så jag höftade bara lite 
MM: Det vet jag väl!

Borde det inte heta "decimindra" då?MadModder skrev:Appappapp! Decimera är att ta bort en tiondel. 5 decimeringar från 10 är 5,9049.

Haha ensten! 
Fan, jag hade planerat att plocka ur den gamla Sovjetiska vattenmantlade kaminen och ersätta den med en modernare, men det verkar inte behövas. Den verkar vara tokeffektiv jämfört med Husqvarna 155an! Petade i fyra fem vedträn i den, straxt därefter två i Husqvarnan. Efter en timme hade jag petat i 6 trän till i Husqvarnan, men de jag hade stoppat in i Sovjetkaminen hade inte ens brunnit färdigt. Och då hade ändå vattentemperaturen stigit från 25 till 40 grader. Det enda jobbiga är att Husqvarnan är en och en halv meter från där jag sitter, medan jag måste klättra upp i byssan för att fylla på Sovjeten. Men å andra sidan så behöver jag egentligen inte elda i Husqvarnan när jag eldar i Sovjeten, eftersom den är just vattenmantlad och därmed även ger värme i radiatorerna. Det enda dumma med den är att den står lite i vägen i byssan, samt att man måste dammsuga ur askan ur den.

Fan, jag hade planerat att plocka ur den gamla Sovjetiska vattenmantlade kaminen och ersätta den med en modernare, men det verkar inte behövas. Den verkar vara tokeffektiv jämfört med Husqvarna 155an! Petade i fyra fem vedträn i den, straxt därefter två i Husqvarnan. Efter en timme hade jag petat i 6 trän till i Husqvarnan, men de jag hade stoppat in i Sovjetkaminen hade inte ens brunnit färdigt. Och då hade ändå vattentemperaturen stigit från 25 till 40 grader. Det enda jobbiga är att Husqvarnan är en och en halv meter från där jag sitter, medan jag måste klättra upp i byssan för att fylla på Sovjeten. Men å andra sidan så behöver jag egentligen inte elda i Husqvarnan när jag eldar i Sovjeten, eftersom den är just vattenmantlad och därmed även ger värme i radiatorerna. Det enda dumma med den är att den står lite i vägen i byssan, samt att man måste dammsuga ur askan ur den.