Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Korken

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Korken »

Jag och malx håller på att designa en liten printer och skulle behöva hjälp att hitta pulleys och belts som kan köpas närmre Sverige än USA. :)
Det ska vara GT2 samt omkring 15-40 tänder. 5mm samt 6mm håldiameter (ena för stegmotorn, andra för en stång).

Tack för hjälpen! :)
joaedl

Inlägg av joaedl »

Tänkte bara "visa upp" mina projekt, kanske kan vara av intresse. Jag har designat och byggt 2 olika FDM-skrivare, snygga och inte helt vanliga. Experimenterar också med en DLP-skrivare, prototyp än så länge men jag får till bra utskrifter. Jobbar också på en slicer och host software till DLP-skrivare då jag inte tycker att det finns nåt bra sånt än...

http://www.thingiverse.com/thing:14682
http://joakimedlund.blogspot.se/

part.y är min senaste FDM-skrivare.
part.y DLP är min DLP skrivar prototyp.
print.y är min slicer.
Part-Y är min äldre version av FDM-skrivare.

Info och bilder finns på min (något tomma) hemsida.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Verkligen ett högklassigt bygge, snyggt!
Enda klagomålet är fler och bättre byggbilder, vi gillar sådant här på forumet! :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Välkommen hit till forumet.
Har sett din Part-Y tidigare så det är roligt att skaparen till detta fina design har hittat hit. :D
Ska bli spännande att följa hur dina projekt fortskrider. :)
danielpublic

Inlägg av danielpublic »

joaedl: Nice!

Ett allmänt tips så här på lördagskvisten, jag har länge stört mig på vibrationerna och ljudet som uppstår rätt lätt. Tidigare har jag använt mig av allt ifrån handdukar, sånt där vitt mjukt packmaterial, någon form av skumgummi, men alla säckar ihop efter ett tag!

Idag när jag vart på ikea, fann jag deras iskubslåda; 'Plastis', hela 9kr skulle dom ha, men det var det värt kan jag meddela! Bra skit.

Har Ni förresten sett "Japica's Derivative Printrbot style Bot - AKA JapicaBot".
Heheh femtio stycken 608zz kullager, wow. Iof, det blir rätt mycket för pengarna om man får för sig att beställa hundra styck åt gången, men ja.. sen får man väl se om posten i vårt fall ska ha sitt ochså. Lär inte bli som när jag beställde PG35L-048 från österrike(?) och hemkörning till dörrn i vart fall.

Jag gillar skarpt tanken på att använda 608zz-lager som det enda Sanna kullagret, då de är trevliga, extremt billiga och lättillgängliga om än rätt feta. Satt och slödoodla i freecad på nåt inspirerat av : skateorail ( terry-is.f2s), men sen slog det mig att man får nog tänka på ens korta hotends osv. (duh.. "ny" xkärra där ja.)

Snubben (Folknology/Alan Wood) som gjort tidigare länkade phoenix elektroniken pysslar med ett allt på ett bräde till hallonpajen -> irc log. Fantastiskt att hela ruljansen har den farten den har.
sneaky

Inlägg av sneaky »

En Ultimaker som körs... skapligt fort. Ingen plast som sprutas ut men ändå! :D
malx

Inlägg av malx »

danielpublic skrev: Jag gillar skarpt tanken på att använda 608zz-lager som det enda Sanna kullagret, då de är trevliga, extremt billiga och lättillgängliga om än rätt feta.
Nja, nog kanske 608zz-lager är billiga men då man behöver 50 stycken så blir det rätt dyrt. Bra mycket billigare med linjärlager typ LM12uu då.
Kan det vara tystare? Smidigare? Jag fattar faktiskt inte fördelen, det lär vara båda dyrare och svårare att bygga.
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Har nu beställt en ord bot hadron och azteeg x3 men nu kommer den svåra biten att välja extruder och hotend.
vad har ni för tipps?

kollade på qu-bd extrudern men en miss enligt mig är att den varma spetsen gängas i plasten för extrudern,
strömavbrott med rest värme och gravitation blir dåliga plast gängor

kollade även på Aluminium extruder for geared Nema17 den ser mycket bättre ut och det lutar åt att tillverka en sådan och köpa en J-type nozzle.

mer förslag? Har en fräs så enklare tillverkning är inga stora problem men hellst köpa ett färdigt kitt med motor och extruder med spets som passar ihop.
joaedl

Inlägg av joaedl »

QU-BD extrudern har inga gängor i plast. Den är byggd på precis samma sätt som makerbot mk7, vilken enligt mig är den bästa extrudern. Du får inte en mer prisvärd extruder än den från QU-BD.
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Kollade nu lite noggrannare i material listan och där var det aluminium, såg ut som plast på bilderna.
Tyvärr dras den med vissa barn sjukdomar, men det kanske blir till att köpa en och modda, 400kr med stegmotor var inte mycket.

Det jag vill ändra på är fjäderbelastat kullager som mothåll istället för skruv och bättre kylning närmare varma delen, möjligtvis med vatten kylning
så som på http://blog.reprap.org/2012/07/water-co ... t-end.html
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Vet inte om dom har bra priser, men såg att Goodluckbuy har börjat sälja ett antal olika 3D skrivare.
remne

Inlägg av remne »

Vilka stegmotorer har folket köpt till sina 3d-printers? Och vart ifrån? Kysan's hemsida så ville dom ha $250 i frakt från för ett köp på $100 usd (minsta summa för att kunna köpa är $100). Någon som har tips på andra butiker? Motionking vet jag har väldigt hög fraktkostnad också.

Vad jag lyckats googla fram så är Kysan 42BYGH4803 ganska poppis.
malx

Inlägg av malx »

Cano skrev:Vet inte om dom har bra priser, men såg att Goodluckbuy har börjat sälja ett antal olika 3D skrivare.
Tog en titt och tyvärr verkar det vara riktigt illa när det gäller priserna. Priserna på RepRapPro-delarna är MYCKET dåliga, till och med om man antar att de köper in skrivarna från orginaltillverkaren i England för ordinarie pris och säljer vidare. Tyvärr har det ha blivit mer regel än undtantag när det gäller goodluckbuy senaste året, man måste definitivt kolla upp priserna på produkterna man köper därifrån.

En reprappro mendel får du från Reprappro England för ca 750$ (inkl. frakt, moms m.m.) istället för GLB (1100$, inkl. frakt, exkl. moms, tull m.m.)
malx

Inlägg av malx »

remne skrev:Vilka stegmotorer har folket köpt till sina 3d-printers? Och vart ifrån? Kysan's hemsida så ville dom ha $250 i frakt från för ett köp på $100 usd (minsta summa för att kunna köpa är $100). Någon som har tips på andra butiker? Motionking vet jag har väldigt hög fraktkostnad också.

Vad jag lyckats googla fram så är Kysan 42BYGH4803 ganska poppis.
Nu lär det ju kanske skilja en hel del på stegmotor och stegmotor och där har jag inte så stor koll, men jag antar att de flesta köper sina stegmotorer från olika försäljare av 3D-skrivardelar?
Ett exempel i mängden (har inte koll på varken om motorerna eller priset är bra):
http://www.creativemachines.co.uk/shop/ ... hp?cPath=3
Skriv svar