Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
Perkla

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av Perkla »

Nu verkar det bli riktigt.. biten som legat en timma är faktiskt bra.. all resist är borta som det ser ut... etsning väntar för att se det färdiga resultatet..

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Här är bit nummer två som legat i 80 minuter under vanligt lysrör på ca 18cm avstånd.. här kan man åxå se att fotoresisten är borta där den ska vara borta.. det syntes väl när jag framkallade den att det försvann från kortet..

Bild

Samanfattning kommer efter att jag etsat
ds77

Inlägg av ds77 »

Etsa så ser du hur det blev!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Såhär blev det.. enligt mig klart godkänt för att vara amatörgjort och med vanligt lysrör..

Inga dåliga banor eller nåt sånt iaf.. :D

Bild

Eller vad tycker ni.. ?
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag tycker det ser ut som om du fått kläm på den fotografiska metoden också, nu är det bara att sätta igång och göra något skoj!
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag inväntar komponenter från Tyskland.. så ska jag göra en ny bit med OH metoden.... jag vet ju redan vad jag ska bygga.. ska starta en tråd under projekt där jag talar om vad jag ska bygga och i vilket syfte.. :D

Själv tycker jag nog att jag fått till den här sista biten ganska bra med OH.. blev ju bättre än med Toner Transfer...:D :razz:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nån som vet nåt bra gratis enkelt program att använda för att rita upp kretskort i.. ?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Har för mig att jag använde Eagle och tyckte det var ganska lättanvänt sist jag höll på med PCB.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Dom säger att det ska vara lätt att använda.... jag förstår inte så mycket av det.. klart. jag har kanske inte gett det nån vettig chans ännu..
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Finns en del material på google, sök på Eagle +Tutorial eller guides och dylikt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Kollar på eagle nu.. men fan vad svårt att hitta dom delarna man vill ha.. tex en elektrolyt kondensator.. :S hehe, Resistorerna såg lite knepiga ut åxå.. verkar som komponenterna är uppdelade i tillverkarnamnet på själva komponenten.. tex Cirrus Logic osv osv... hehe, inte lätt att veta vem som tillverkat vad så man får rätt.. :S
ds77

Inlägg av ds77 »

Får jag tag på en lämplig laminator så ska jag prova tonertransfer igen, jag har inte lyckats bra hittills(inte så pass bra som ditt) så det får vänta.

Några till alternativ till eagle(utan någon speciell ordning)

kicad
geda/pcb
Designspark
freepcb
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ds77--> Toner Transfer var smidigt.. jag gjorde med strykjärn... men det sista som jag gjorde nu är med OH film och vanliga lysrör.. :D

Vilket av dessa program tror du är lättast och bäst att jobba med om man är nybörjare som jag är.. ? nåt du förespråkar mer än nåt annat.. ?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Perkla skrev:Kollar på eagle nu.. men fan vad svårt att hitta dom delarna man vill ha.. tex en elektrolyt kondensator.. :S hehe, Resistorerna såg lite knepiga ut åxå.. verkar som komponenterna är uppdelade i tillverkarnamnet på själva komponenten.. tex Cirrus Logic osv osv... hehe, inte lätt att veta vem som tillverkat vad så man får rätt.. :S
Motstånd och kondensatorer finns i alla dess former under "Resistor".
ds77

Inlägg av ds77 »

tja eagle fungerar för mig så...

Sen beror det ju på om man kan leva med begränsningarna eller inte, alla har en viss tröskel och inget är väl direkt "enkelt" så kör du på eagle så länge. jag använder geda/pcb lite av och till också och vill egentligen gå över mer permanent till detta men tröskeln där är ganska hög.
Skriv svar