DrLove's CNC-bygge och projekt
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Trubbel i paradiset åter igen, se http://elektronikforumet.com/forum/view ... 76#p618276. Förstår inte hur en schmitt trigger inte vill göra sitt jobb, den ska ju bara ge 0 eller Vcc beroende på in-nivå och om den är på väg upp eller ner. Skumt som attans att den följer signalen från sensorn mer eller mindre. Måste klura på detta mer eller köpa nya givare... igen... typ 73-084-06 (Halleffektsensor) eller ytterligare en variant av optisk sensor men med inb Schmitt trigger som jag sett andra använda med framgång. Lite sugen på hall-givaren och även placera den stationärt på motorfärstet och sätta spateln på gantryt ist. Lite mer åtkomlig för smuts men den e inte lika känslig som en optisk så det kan ju gå bra iaf. Vet inget om dess repeternoggrannhet dock.. Verkar ha en hysteres runt 0,7mm och det bör ju räcka för att inte fladdra på brytpunkten.
L
L
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Skit i läsgaffeln, funkar schmitt triggern med en brytare?
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Med en mekanisk brytare behöver man ju ingen schmitt, det finns en inbyggd hysteres i mekaniska brytare pga deras design. Ska jag ge mig på mekaniska givare vill jag ha riktigt bra kvalla på dem iom att kvaliteten på dem som sitter på X och A avgör hur bra upprätat gantryt blir vid homing så där vill jag ha bra reproducerbarhet helt klart. På brytarfronten finns ju en uppsjö med olika varianter och har svårt att välja
Tips?!

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Tecno menar nog att du skall testa funktionen på din schmitt-lösning med ett par brytare (kallas felsökning
) Om du har du kopplat din schmitt-lösning rätt kan den bara ge 1 eller 0 (hög eller låg) annars har du gjort något fel 


- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Och jag som tyckte jag var glasklar
, precis som Peter säger för felsökning.

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Som Bengt säger, testa schmitt-triggern separat först. Kanske en potentiometer så att du kan ändra inspänningen och se när utgågnen växlar. Sen, utan att lusläst allt i tråden eller databladen, skulle jag testa att sänka diodströmmen till 10-20mA och öka kollektortrömmen drastiskt. Kanske 470ohm istället för 10k som pull-up och se vad som händer.
Jag använder induktiva givare på min lilla maskin, funkar perfekt och reperterar bättre än jag kan mäta. Det enda som kan ställa till det är spånor men du har ju dina inbyggda så det ska ju inte vara några problem.
Jag använder induktiva givare på min lilla maskin, funkar perfekt och reperterar bättre än jag kan mäta. Det enda som kan ställa till det är spånor men du har ju dina inbyggda så det ska ju inte vara några problem.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
He he, tänkte nästan att det var så Du menade tecno. Ska ta och testa med en variabel spänning in på schmitten och se vad som kommer ut. Har även sen tidigare testat mindre If till dioden (ingen skillnad) och ~500ohm pull-up utan lycka 

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Ang. de induktiva Du använder H.O, vad är det för modell och vad skulle Du uppskatta repeternoggrannheten till? Kan ju vara en lösning det med.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Uppdatering. Har felsökt lite och bytte givaren mot en trimpot, lyfte även ur 7414 kretsen (schmitt invertern) från kortet för att eleminera alla felkällor, utgången följer ingången men inverterad så ingen hysteres existerar i min IC... mycket skumt.
Edit: det är denna 7414 jag använder 73-647-14
Edit: det är denna 7414 jag använder 73-647-14
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Det är induktiva givare med M4-gänga, kan vara den här. Reperterbarheten ligger runt inom 0.01mm mätt med indikatorklocka men jag vet inte hur temperaturvariationer etc påverkar den absoluta positionen. Jag menar ifall sensorn har olika "känslighet" och därmer reagerar olika vid 0 respektive 30°C.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Love, har du jordat alla oanvända ingångar på din krets? Varför kör du 7414 istället för 74LS14, var det något du hade hemma? Spelar kanske ingen större roll men klarar lite högre matning (7V).
Edit: tillägg
Edit: tillägg
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Nä har inte testat det men frågade tidigare idag i andra tråden (problemtråden) för har varit med om det krävts på andra logikkretsar, av ngn anledning. Tror ni det hjälper? Man tycker ju att dem borde fungera iaf lite utan jordning men nu gör den inget annat än inverterar 
Ang 7414 vs. 74ls14 så tyckte jag spec va så lika utöver matningsspänningen så tänkte det kvittade, interna kretsarna ser mycket mer avancerade ut så kanske gör den mer än *14 men jag tycker dem ser ganska lika ut på spec konstigt nog.

Ang 7414 vs. 74ls14 så tyckte jag spec va så lika utöver matningsspänningen så tänkte det kvittade, interna kretsarna ser mycket mer avancerade ut så kanske gör den mer än *14 men jag tycker dem ser ganska lika ut på spec konstigt nog.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Ps. Tror jag beslutat att om min nuvarande 7414 är paj och jag måste beställa en ny kommer jag nog gå över på gafflar med inbyggda hystereser ist och skippa all extern elektronik, dem jag tittat på, en hall-sensor OHB900 och en optisk H22LOI, har båda hystereser och går att koppla in direkt mot G540n utan jidder (förutom drivning för diod i förekommande fall och logik)
Dem har inbyggda spänningsstabbar så behöver inte oroa mig för drivspänningens påverkan på brytpunkten. Kör nu med 7805'or för att ta ner 12v till 5v för drivning av diod och logik och hålla spänningen "konstant". jag har annat på 12v linan som drar stret, typ kylningen till spindeln, så ville försäkra mig om att spänningen till givarna var så konstant det gick oavsett övrig belastning på 12v-linan.
Hall-sensorn är extra intressant iom att den inte har ngn diod som kan strula till det samt en ganska ok hysteres. Tål smuts bättre oxå vilket är ett plus. Dyrare givetvis men men. Frågan är hur repeternoggrannheten är, framgår inte riktigt av databladet.
Byter jag givare blir det mest troligt en helt eller delvis ny design på givarsystemet, får se vad det blir. Det är ngn vecka innan delarna till Y-axeln dyker upp så hinner pula med detta i lugn och ro.
//L
Edit: la till lite om Hallsensorn.
Dem har inbyggda spänningsstabbar så behöver inte oroa mig för drivspänningens påverkan på brytpunkten. Kör nu med 7805'or för att ta ner 12v till 5v för drivning av diod och logik och hålla spänningen "konstant". jag har annat på 12v linan som drar stret, typ kylningen till spindeln, så ville försäkra mig om att spänningen till givarna var så konstant det gick oavsett övrig belastning på 12v-linan.
Hall-sensorn är extra intressant iom att den inte har ngn diod som kan strula till det samt en ganska ok hysteres. Tål smuts bättre oxå vilket är ett plus. Dyrare givetvis men men. Frågan är hur repeternoggrannheten är, framgår inte riktigt av databladet.
Byter jag givare blir det mest troligt en helt eller delvis ny design på givarsystemet, får se vad det blir. Det är ngn vecka innan delarna till Y-axeln dyker upp så hinner pula med detta i lugn och ro.
//L
Edit: la till lite om Hallsensorn.
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Uppdatering... här händer det f-n inte mycket, siktar på att "gå i väggen" pga jobbet för närvarande å då har man inte ork att leka med fräsen så mycket på ledig tid. Men tänka det kräver inte så mycket energi (om man håller tankarna på lagom nivå) så funderar lite smått på hur jag ska spänna fast mina stålplattor, som kommer utgöra länken mellan Y och Z-axeln, i gjutjärnsklumpsfräsen för att kunna planfräsa dem.
Plattorna: (5 mm stål)

Skall spännas fast i denna:

Och detta är UTAN att dem skevar och jag vill komma åt att fräsa hela ytan utan att flytta fästanordningen.
Hur gör jag?
Klämmer jag fast plattan från sidorna finns risk att dem bågnar gissar jag och klämmer jag den från ovansidan kommer jag inte åt hela ytan utan att flytta klämmorna. Jag gissar att dem inte är superduperplana original så klämmer jag dem ovanifrån kan ev ojämnheter i den obearbetade ytan mot bordet gör att dem skevar och sedan fjädrar tillbaka när jag tar loss dem, obra.
En annan lösning vore att hålla dem med magnetism eller vakuum, hur mycket kraft (i x/y-planet) tror Ni man måste kunna hålla emot för att dem ska gå att planfräsa? Hållkraften nedåt går ju sen att beräkna från friktionen mot anliggningsytan och den kraft som stycket utsätts för i x/y-planet.
Spånar bara lite nu men man borde kunna linda en planfräst järnklump modell större (större än plattan som skall fräsas) med massa lager transformatortråd och göra en stor elektromagnet på så vis som sen kan hålla fast plattan, dock lär ju spånorna fastna i magneten oxå men kanske ett mindre problem.
Ngn som gjort ngt liknande och har några tips?
Andra lösningar tas tacksamt emot oxå.
....eller så struntar jag i planfräsningen
Plattorna: (5 mm stål)

Skall spännas fast i denna:

Och detta är UTAN att dem skevar och jag vill komma åt att fräsa hela ytan utan att flytta fästanordningen.
Hur gör jag?
Klämmer jag fast plattan från sidorna finns risk att dem bågnar gissar jag och klämmer jag den från ovansidan kommer jag inte åt hela ytan utan att flytta klämmorna. Jag gissar att dem inte är superduperplana original så klämmer jag dem ovanifrån kan ev ojämnheter i den obearbetade ytan mot bordet gör att dem skevar och sedan fjädrar tillbaka när jag tar loss dem, obra.
En annan lösning vore att hålla dem med magnetism eller vakuum, hur mycket kraft (i x/y-planet) tror Ni man måste kunna hålla emot för att dem ska gå att planfräsa? Hållkraften nedåt går ju sen att beräkna från friktionen mot anliggningsytan och den kraft som stycket utsätts för i x/y-planet.
Spånar bara lite nu men man borde kunna linda en planfräst järnklump modell större (större än plattan som skall fräsas) med massa lager transformatortråd och göra en stor elektromagnet på så vis som sen kan hålla fast plattan, dock lär ju spånorna fastna i magneten oxå men kanske ett mindre problem.
Ngn som gjort ngt liknande och har några tips?
Andra lösningar tas tacksamt emot oxå.
....eller så struntar jag i planfräsningen

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Limma eller tejpa. Sen spänner du fast den som vanligt och flyttar när de kommer i vägen.