Jula borr/fräs som CNC ??
H.O
Tack för tipset! Jag har en indikatorklocka och ska göra som du säger, Det finns inga justeringsskruvar men däremot så går det schimsa som du säger.
Jag återkommer här med resultatet av mätningen. För övrigt så kan jag råda alla som har en sån här maskin att gjuta pelarröret, det gör en fantastisk skillnad..
Tack för tipset! Jag har en indikatorklocka och ska göra som du säger, Det finns inga justeringsskruvar men däremot så går det schimsa som du säger.
Jag återkommer här med resultatet av mätningen. För övrigt så kan jag råda alla som har en sån här maskin att gjuta pelarröret, det gör en fantastisk skillnad..
Det här med att huvudet hänger verkar vara ett vanligt problem på jula fräsen.
Jag hade likadant på min, fick justera in det med bladmässing 0.60 mm totalt.
Den hängde även lite i x-led.
Här kan man tydligt se hur det ser ut om man fräser när huvudet hänger ner.
Fräste ned x-axelns mutter i y-led inifrån och ut från pelaren.
Orginallagren är som sagt var inga kvalitetslager, så vill man få den tystare så är det bara att byta.
Jag har upptäckt att om man kör länge med fräsen så blir det väldigt varmt under huven (vid remskivorna).
Det beror på att elmotorns kylfläkt blåser luften in i kåpan underifrån.
Funderar på att sätta en plåt på toppen av motorn som styr undan den varma luften, och även göra några hotrod gälar på huven.
Man skulle även kunna sätta dit en elfläkt på huven.
En liten komplettering angående x-axeln också.
Orginal så sitter axiallagren på varsin sida, dom ska ju sitta så närma varandra som möjligt för att slippa det här med temperaturspänningar.
Jag satte dom på samma sida som motorn, ett på varsin sida om lagret som jag svarvade in.
Man kan ju sätta in dubbla kullager (SKF 61902) på den sidan också, det får plats eller ett 4202 spårkullager.
En bild på axiallagren.
Jag hade likadant på min, fick justera in det med bladmässing 0.60 mm totalt.
Den hängde även lite i x-led.
Här kan man tydligt se hur det ser ut om man fräser när huvudet hänger ner.
Fräste ned x-axelns mutter i y-led inifrån och ut från pelaren.
Orginallagren är som sagt var inga kvalitetslager, så vill man få den tystare så är det bara att byta.
Jag har upptäckt att om man kör länge med fräsen så blir det väldigt varmt under huven (vid remskivorna).
Det beror på att elmotorns kylfläkt blåser luften in i kåpan underifrån.
Funderar på att sätta en plåt på toppen av motorn som styr undan den varma luften, och även göra några hotrod gälar på huven.
Man skulle även kunna sätta dit en elfläkt på huven.
En liten komplettering angående x-axeln också.
Orginal så sitter axiallagren på varsin sida, dom ska ju sitta så närma varandra som möjligt för att slippa det här med temperaturspänningar.
Jag satte dom på samma sida som motorn, ett på varsin sida om lagret som jag svarvade in.
Man kan ju sätta in dubbla kullager (SKF 61902) på den sidan också, det får plats eller ett 4202 spårkullager.
En bild på axiallagren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lilluffe 28 september 2013, 23:55:05, redigerad totalt 1 gång.
Fick Swedols senaste erbjudande katalog och de har en fräs som är mycket lik Julas fräs för 2895 kr..
Se sid 14 i deras katalog som finns bl.a. på deras hemsida http://www.swedol.se/
Se sid 14 i deras katalog som finns bl.a. på deras hemsida http://www.swedol.se/
Tack för tipset. Wow, verkligen bra pris. Just nu verkar det dessutom vara extrapris.hecke skrev:Fick Swedols senaste erbjudande katalog och de har en fräs som är mycket lik Julas fräs för 2895 kr..
Jag kan meddela att jag börjat packa upp min maskin ur lådan. Men istället för att skruva ihop den skruvar jag isär den...
Det är väl lika bra att fixa till glappen innan man skruvar ihop grejorna.
Jag kunde konstatera att den ena trapetsmuttern nästan hade noll i glapp, medans den andra hade ungefär 3 tiondelar. Nu följer jag receptet och sätter dit dubbla muttrar.
Jag blir lite fundersam när det gäller Z-axeln. Skall man följa receptet så verkar det bli lite "dålig" utväxling. Det blir ju ganska stor steglängd och dålig kraft, eller tar jag helt fel???
Kuggremshjul och kuggrem hittade jag billigt på ebay.

Det är väl lika bra att fixa till glappen innan man skruvar ihop grejorna.
Jag kunde konstatera att den ena trapetsmuttern nästan hade noll i glapp, medans den andra hade ungefär 3 tiondelar. Nu följer jag receptet och sätter dit dubbla muttrar.
Jag blir lite fundersam när det gäller Z-axeln. Skall man följa receptet så verkar det bli lite "dålig" utväxling. Det blir ju ganska stor steglängd och dålig kraft, eller tar jag helt fel???
Kuggremshjul och kuggrem hittade jag billigt på ebay.
Det är förmodligen en likadan fräs fast med annat namn, på bilden ser den likadan ut.
Priset är kanonbra om man jämför med Julas orginal pris på 3995:-
Ibland har jula den för 2995:-
sa2avr
Ska du köra med den manuellt så behöver du nog inte byta några trapetzskruvar.
Det är upp till dej själv hur mycket du vill byta ut. Men lagren i spindeln bör du byta så småningom (beroende på hur mycket du har tänkt att köra med den).
Det blir stor skillnad ljudmässigt och slitagemässigt om du byter till SKF-lager.
Här har du en lista med priser på nätet.
Kullager
Bara att söka på nätet eller prata med någon lokal handlare som har kullager.
Trapetzskruvarna och muttrar köpte jag på Wiberger AB
Länk till deras sida
sm7tjc
Jag tror att du har tänkt lite fel när du säger "dålig" utväxling.
Jag har 52 kuggar på z-axeln och 10 på stegmotorn.
Alltså får du en nerväxling av varvet på z-axeln.
Går z-axeln 1 varv har stegmotorn gjort 5,2 varv , z-axeln går saktare och blir starkare.
Uffe.
Priset är kanonbra om man jämför med Julas orginal pris på 3995:-
Ibland har jula den för 2995:-
sa2avr
Ska du köra med den manuellt så behöver du nog inte byta några trapetzskruvar.
Det är upp till dej själv hur mycket du vill byta ut. Men lagren i spindeln bör du byta så småningom (beroende på hur mycket du har tänkt att köra med den).
Det blir stor skillnad ljudmässigt och slitagemässigt om du byter till SKF-lager.
Här har du en lista med priser på nätet.
Kullager
Bara att söka på nätet eller prata med någon lokal handlare som har kullager.
Trapetzskruvarna och muttrar köpte jag på Wiberger AB
Länk till deras sida
sm7tjc
Jag tror att du har tänkt lite fel när du säger "dålig" utväxling.
Jag har 52 kuggar på z-axeln och 10 på stegmotorn.
Alltså får du en nerväxling av varvet på z-axeln.
Går z-axeln 1 varv har stegmotorn gjort 5,2 varv , z-axeln går saktare och blir starkare.
Uffe.
Ja, tydligare än så kan det inte förklaras
Jag förstod naturligtvis att det är en viss utväxling, men fick en känsla av att det kanske blir lite stora steg. Om man kör motorn med kvartssteg så blir det ju 1,7 hundradelar per steg, med den utväxling som du har. Det är ju inte så illa pinkat.....
Jag har snegla lite mot en snäckväxel som ligger på jobbet. Den har nog lite större utväxling, men med tanke på hur ruskigt snabb din Z-axel är så går det nog att pruta lite på snabbheten. Snäckväxeln har suttit på drivningen till en kulskruv, men jag behöver nog kolla upp så att den verkligen är glappfri.

Jag förstod naturligtvis att det är en viss utväxling, men fick en känsla av att det kanske blir lite stora steg. Om man kör motorn med kvartssteg så blir det ju 1,7 hundradelar per steg, med den utväxling som du har. Det är ju inte så illa pinkat.....
Jag har snegla lite mot en snäckväxel som ligger på jobbet. Den har nog lite större utväxling, men med tanke på hur ruskigt snabb din Z-axel är så går det nog att pruta lite på snabbheten. Snäckväxeln har suttit på drivningen till en kulskruv, men jag behöver nog kolla upp så att den verkligen är glappfri.
Då åkte man dit, har läst forumet ett tag och föjlt en del intressanta objekt, och nu så kunde jag inte hålla mig längre, ringde swedol och bokade upp en Borr/Fräs. förhoppningen är att den kommer att vara CNC styrd innom ett år, men det återstår väl att se 
Jag är ingen hejare på eletronik skall väl erkännas, gick på polhem i GBG med electro inriktning men har inte jobbat något vidare värst med det sen dess... så det kommer nog en och annan "men herre guuuuud" fråga från mitt håll.
Hoppas att tålamodet inte tryter på er bara
// Claes

Jag är ingen hejare på eletronik skall väl erkännas, gick på polhem i GBG med electro inriktning men har inte jobbat något vidare värst med det sen dess... så det kommer nog en och annan "men herre guuuuud" fråga från mitt håll.
Hoppas att tålamodet inte tryter på er bara

// Claes