Utförsäljning på Labb elektronik i sthlm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

netrunner: Jag fick med mig ett rör MC1458:or - dubbla opampar med specar ungefär som 741:or.

MadModder: Ja det var det nog! Vad hade du emot de där runda old-school-instrumenten? De ser ju lite brutalare ut än de där plastiga. ;) Jag köpte en rund voltmeter för att ha till min "lilla" vridtrafo på 3.5kVA.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Var också där idag och fick med mig en hel del. Jag är med på byten också - en del saker lär jag inte behöva ändå. Måste bara inventera vad det är jag har fått med mig hem. I morgon (onsdag) är väl ändå sista dagen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Wombat skrev ju att det var slutspurt nästa vecka, efter en långhelg med skidåkning, så vi får väl hoppas att det är så.
Orkade räkna två artiklar igår. 53st 25A 50V likriktarbryggor, och 100st 1,5A 400V likriktarbryggor. :D

kimmen: kände inte just då att jag behövde en, men nu när jag tänker efter så kanske jag skulle vilja ha en iaf... :lol:
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Var det nån här som norpade åt sig alla reedreläer? Jag köpte ett par av varje sort i fredags för att kolla upp hemma vad det var för specar men sen när jag var där igår var rubbet borta :(

Hade velat haft ett gäng av den kvicksilverfuktade 5V-varianten till mitt pågående mätinstrumentprojekt. Det är dom reläerna som det står "Danger do not open" på... 8)
peter555

Inlägg av peter555 »

Är det någon som har komplementära effekttrissor >150 V, >16 A, >200 W.

Jag råkade klanta mig så jag blåste ena kanalen i mitt 800 W LF-steg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Är det MJ15024 och MJ15025 i TO-3-kapsel som sitter i? Du kanske skulle hänga på de som beställer från digikey om ingen fick med sig sådana från labb. Men jag tror inte labbelektronik hade några sådana.

Kolla på MJ21195/MJ21196 - de är en den senaste versionen eller vad man ska säga av de transistorerna. Det är visst sådana chip som ändå sitter i nya MJ15024/15025.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag var där idag och gjorde sista raiden.... *snyft*
Jag hittade en del fint som ramlat mellan hyllorna, apparatlådor, likriktare kontaktdon, dioder, socklar, trafos mm
Det blev väl ca 20kg till!

Vilket frosseri det måste ha varit!

Vi kan väl göra en annan tråd där vi skriver vad vi har att byta och vad vi söker?
I alla fall tills det där omtalade bytarforumet öppnar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ännu en dag hos Labb och trots de näst intill rena hyllorna så fick jag med mig lite hem. Solderman och gänget rensade allt vad transistorer heter, inklusive själva lådorna (snälla som dom var fick jag ta lite av det jag behövde), så nu är det i stort sett rent på denna front. En hel del 74XX-logik finns däremot kvar som jag hoppas någon tar hand om innan det stängs för gott.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det var väl vad jag hade tänkt att roffa åt mig mer av. :D
Funderade lite på vad det var för IC ovanför logikkretsarna, upp mot taket. Hur mycket som helst. Det stod nåt om "bit" på många. Antar det är små minnen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Finns där 7441 eller 74141 så ta dem. Sådana finns det en hel del efterfrågan på.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Woho Nixie for life :D Tänker på 74141 då. Dom brukar annars kunna gå att köpa i storpack (100st eller så) på ebay :) Finns även nixierör i storpack. Däremot kretskort och kretsarna om man är slö och vill få igång klockan snabbt får man köpa dyrt =/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nej, Du kan inte köpa 74141 i storpack på eBay, bara K155ID1 made in USSR.

Är här någon som vill ha nixies made in the USA by National Electronics / Richardssons så pågår det just nu ett försök till gruppköp i YaHoo Neonixie. Det blir antagligen NL5440A om det nu blir något. Tror det är c:a 18mm höga siffror, slät ovansida. 200kh livslängd.

Ju fler som vill köpa, ju större chans att det blir av. Har talats om c:a USD4/rör. Just nu står dollarn lågt.

Jag skulle kunna tänka mig att samla ihop vad EF vill ha så frakten hit och tullens expavgift kan delas.
Fisherman

Inlägg av Fisherman »

MadModder skrev:Var där idag och fyndade mellan 14:45 och 16:15.
[edit]
Glömde ju. En hög med dubbelpinnade socklar eller vad man ska kalla dem. Bra att ha t.ex för att löda ytmonterade kretsar på för att koppla på labbplattan. :)
Jag tror du menar komponenthållare. Har ett 20-tal av olika pin-antal. Maila vad du vill ha.

Ett av mina fynd var AD580 1uA/K strömgenerator och KTY (pos temp motstånd) i 100 frp. Både hål och ytmonterat.

Bra bild med vad du fick med dig. Sitter hemma och sorterar/ strukurerar det jag fick med mig under de fem besöken. Ett Excell-ark + hyperlänk till datablad är vad jag gör på kvällarna. Tar bilder i morgon (torsdag).

Vill verkligen få igång ett byte - det känns lite perverst att ha en obruten påse med 500st 1N4007 och vara 59+.

Sista dagen för mig i måndags - det intressantaste hittade jag på golvet, i hörnen, längst in på hyllorna bakom det andra.

Har upplevt och insett vad som händer frugan på REAN!

/Stefan
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mina axlar och mina ben klagar nu över att jag hittade de där 26V 4A transformatorerna och lastade 8st i ryggsäcken... Sen var det ju tre stora påsar också.

Vad jag kan hitta så är AD580 2.5V precisionsreferenser med inbyggd konstantströmsgenerator. Iofs inte så dumt det heller. :) Eller är det så att strömgeneratorn ändrar strömmen med 1uA/K?

Några KTY-motstånd är jag nog intresserad av. Vad är det för kapsel på de hålmonterade? Några ytmonterade skulle inte vara så dumt heller, borde bli riktigt små om man bara löder på trådar. Kanske skulle gå att sätta inuti en switchtrafo för att få reda på temperaturen inuti lindningarna. :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Var det månne ad590?
Jag såg påsen med de ytmonterade men när jag kom dit nästa gång så var de borta!
Fick dock ett rör med ad590 hålmonterade, 68 st tror jag!
Det är dock inte den modellen som kostar typ 200:-/st på elfa utan en enklare modell, kostar ca 4$/st i 1000 enlig analog devices hemsida.
Skriv svar