Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Så där. Nu har jag jobbat och slitit ett tag vilket resulterade i att jag nu kan köra hela ekipaget med alla funktioner igång! Det var väldigt roligt när grannpojken försökte håna mig när han sa att jag inte skulle rå på deras snöborg. Jag skrattade och for i i den och helt enkelt konverterade den till en snöhög! Deras far kom ut en stund senare och undrade vad som hade hänt. :lol:

Hur som helst, jag har monterat tiltkolv och hydrauliskt redskapslås. Det funkar över förväntan riktigt bra. Kolven till redskapslåset läcker dock lite, men jag får snart en annan som förhoppningsvis är tät. Jag har även svetsat ihop skopan och monterat ett fäste på den. Dessutom har jag monterat förstärkningar här och var som är utskurna med plasma ur 8 mm plåt. Här kommer lite bilder på resultatet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några förstärkningar är kvar att montera, men jag skall till Tyskland och jobba några dagar så det får bli i nästra helg. Frugan blev dock lite imponerad när jag med lätthet flyttade runt massa saker i trädgården utan att göra massa spår i gräsmattan.

/Magnus
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ursäkta men fy fan va ful den är :lol: :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ful och ful... Den är ju inte färdig ffs!

Snabelost, var ska du montera den där parallellföringen?
Hur stor belastning klarar midjan? Den ser lite tunn ut :P
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Kladdar man på lite färg så tror jag den kommer se ganska bra ut iaf. Lite kåpor så kanske den rentutav blir snygg ^^; GJ iaf!
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tekko: Ja, vad skall man säga. Är du så mycket snyggare själv? :lol: 8)

Nja, den är ganska ful, men som Limen skriver... Kladdar man på lite färg så... Och det är med i projektplanen. Chassiet skall vara svart och resten... Vet inte, Volvo BM-gul är en kandidat, men jag vet inte än.

Parallellföringen har jag skippat så länge. Det snöade häromdagen så jag väntar lite med den delen. Nu är den iallafall körbar och det kändes prioriterat för tillfället!

Midjan är en svag länk. Det kommer en uppdaterad version senare. Just nu tar midjan både styrning och pendling och det är inte bra. Det blir en ny midja med bara styrning och sedan får framaxeln pendla istället. Det blir mycket bättre.

Tack för era kommentarer iallafall!
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Tycker den är snygg, det är ju inte direkt ett fularbete, du har lagt ner bra arbete på den. fortsätt så! :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Bara en tanke. Pendlande framaxel är rätt lurigt på en lastmaskin. Tänk dig att du lastar skopan så mycket att bakhjulen nästan lyfter. Då är det inte långt kvar innan hela maskinen tippar på den pendlande axeln. Många gamla traktorgrävare som var framhjusstyrda har vält på det sättet.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ful?? Den är ju grymt snygg! 8)
Nu börjar det verkligen likna något! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De midjestyrningar jag sett har haft minst två leder på höjden, som på den här

Bild

Inget du tänkt på?
Senast redigerad av MadModder 23 januari 2007, 20:42:39, redigerad totalt 1 gång.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du får sätta en startmotor på skiten så du inte måste handstarta den med repet jämt :wink:
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

ehf & maxxflow: Tack! :)

vfr: Pendlingen kommer att vara begränsad, men det kan ändå vara ett problem. Jag är medveten om att alla moderna lastmaskiner pendlar på bakaxeln, vilket är bättre, men det blir för komplicerat att få till på denna med tanke på hur drivningen är konstruerad. Man får helt enkelt undvika att hissa högt på tung last eller iallafall undvika att köra med lastaren högt.

Madmodder: Det är ungeför så midjan kommer att se ut i nästa version. Det ger en oerhörd styrka vilket gör att jag kan ha mer motvikt = högre lastkapacitet.

Tekko: Den har en startmotor. Den är bara inte inkopplad eftersom jag har prioriterat chassie, drivning, styrning och lastare.

Angående motvikten så födde jag en ide tidigare idag. Jag räknar med att ha cirka 150 kilo traktorvikter att hänga på. Dock vill man ju inte ha dom monterade hela tiden och man vill ju inte heller manuellt hänga dit en drös med 30-kilos vikter. Tanken var att använda ytterligare en kolv (jag har flera som jag inte använder) och använda den för att hänga dit motvikten när den behövs. På så vis kan jag enkelt få 300 kilo mer lastförmåga utan att behöva åka runt med vikten hela tiden. Tål att kluras på, men först måste midjan fixas.

/Magnus
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Fordonet har funktion och därför är det vackert..

Inlägg av mrOh »

En vis man sa en gång, fartyget har funktion och därför är det vackert.
Det gäller ju även här i högsta grad.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

mrOh: Jo det har du helt rätt i! Hoppas bara snön kommer nu så maskinen får sin efterlängtade funktion! :D

/Magnus
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kom ihåg att skotta min gård också.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du har pendling på fram axeln så kan du ju sätta kolvar på den. En kolv på var sida och en venti mellan. Då kan du låsa pendlingen när du behöver mer stabilitet. Jag har sett den funktionen på hästdragna skogsvagnar.
Skriv svar