Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då verkar det alltså vara lite olika. Jag har bara flerpoliga sladdströmbrytare. :) Föredrar hur som helst att bryta både fasen och nollan. Det blir en extra trygghet att veta att apparaten är helt bortkopplad. Särskillt om den är ihopkopplad med någon annan nätansluten apparat.

Men nu förstår jag hur limpan4all menade. Naturligtvis är det inte bara relä och nödstopp som ska kunna bryta strömmen, men lyckligtvis behöver jag inte fråga hur man kopplar in en vanlig strömbrytare. :)

Däremot är jag fortfarande nyfiken på hur andra har kopplat in nödstoppet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har ingen nödstoppknapp, men om jag hade nån, så skulle jag kopplat den till en ingång till Mach3. Då stannars allt momentant. Bryter du strömmen stannar inte motorerna förän kondingen är tom.

Finns nog säkert nån som hittar svagheter med det också. :lol:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag kommer att koppla såsom Jojje skulle gjort. Om jag implementerar en nödstoppknapp (finns ju en i min finfina MPG, så kanske).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jojjes lösning låter riktigt bra. Så får det bli. :)

Om man kopplar nödstoppknappen mellan GND och en ingång så blir den ju låg ända tills man vrider upp nödstoppet igen. Är det ok eller blir det någon form av toggle-funktion då? Dvs av/på/av/på..
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du bör nog koppla dit någon form av pull-up motstånd. Om du visste att det satt LS-TTL ingångar på LPT porten behövde du inte det men nästan alltid annars...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skulle nog bara koppla in den i serie med alla Limit-switcharna, och ha den/dom brytande? Då går det åt bara en ingång till allt.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tar på mig att redogöra för svagheten då.... 8) Sen är det upp till var och en....

En nödstoppskrets ska aldrig förlita sig på mjukvara vilket blir fallet om ni kopplar den till Mach3 (bara). Om nånting går fel med dator/Mach3 så kommer det inte att hända nånting när man trycker på nödstoppet.

Samma med elektroniken, (obefintlig risk på stegisar men i alla fall...) om något händer som får en motor att skena så kan inte mjukvaran göra nåntig åt det.

Jag har två-poliga nödstoppsknappar. Den ena polen är kopplad till Mach3 så att det "stannar" när man trycker in nödstopp. Den andra är kopplad till ett relä som bryter bort nätdelen för stegmotorerna men även datorns +5V vilket gör att även om det tar några sekunder för nätdelen att "blöda ut" så stannar motorerna direkt.

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad är det värsta som kan hända? Det är att fräsmotorn fortsätter att fräsa så man måste kasta materialet. En Lillsyrra, (som tråden handlar om, och som jag svarar på) stannar om det blir för mycket belastning. Tex om man kör in i änden så börjar motorerna å stalla direkt. Jag ser inte det stora behovet av 100% säkerhet i alla lägen på en liten kretskortsfräs. Märker man att nödstoppen inte funkar, då drar man ur sladden från väggen.

Vad som kan hända med en stor 2-millemaskin hör inte hit, och bör inte heller diskuteras i den här tråden. Vi kan väl iaf hålla oss till ämnet om såna här "viktiga" saker iaf, eller hur?

Tvivlar starkt på att katten är så nyfiken på vad som händer, så hon kommer i kläm mellan spindeln och bordet. :D
Sen föds det nya katter dagligen, så...
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tjenixen alla CNC byggare :D
Jag kan bara säga hur jag har gjort.
Jag har kopplat nödstoppet direkt till LPT och det fungerar utmärkt.
Per
H.O

Inlägg av H.O »

Jojje,
Jag skrev att var och en får göra som dom vill. Men det kanske kan vara intressant och nyttigt för en del att veta/förstå nackdelen med att göra på ett eller annat sätt. Nästa gång kanske det inte är en "lillsyrra" som samma person kopplar utan nått annat. Vad ska ni med ett nödstopp till över huvud taget om det inte är viktigt? Klicka på skärmen eller dra ut sladden direkt lika gärna ;-)

Men du har rätt, tråden handlar om din lillsyrra så du ska få svara på frågor som berör henne i fortsättningen och jag ska försöka hålla mig borta från alla trådor som behandlar henne 8)

/H.O
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Bara en liten notering. I sin nuvarande form så skulle inte lillasystern vara möjlig att CE märka det finns ju inga passiva skyddsmekanismer som förhindrar att man stoppar ett finger på fel ställe och fräser lite i det, klämrisken är nog inte obefintlig heller. :wink:

Men därimot så får vi som är roade och kunniga samt väldigt försiktiga ett utmärkt verktyg ytterligare till vår hjälp i vårt skapande.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

H.O: Jag har ingen Nödstopp på varken Lillsyrran eller den stora.

Du får ursäkta om jag lät negativ mot dina förslag, men det är alltid någon som utbroderar "problemen" till den grad...

Sen sitter det kvar lite i huvet från en annan tråd som jag hoppade av. Vi diskuterade hur man skulle lösa olika saker i ett specifikt program. Sen kom det in ett pucko som skulle visa att han minsann kunde göra allt mycket bättre, och förstod inte alls varför vi gjorde det på vårat töntiga sätt. Till slut hade han inget där att göra iaf eftersom han inte ens viste vad vi snackade om.
Det dyker alltid upp någon som vet mera och bättre, men inte ids läsa mera än sista inlägget. När jag snackar om mopeder, då behöver jag inte info om att det finns motorcycklar som toppar över 300 blås, och han har minsann en sån i garaget. Det hjälper ingenting alls, det är bara irriterande.

Jag varken tror eller hoppas på att du kan hålla dig borta från Lillsyrra-trådarna. Det var bara att man inte behöver "överdriva" försiktigheten i alla lägen heller. Jag vet att du bara menar väl, men varför inte starta en tråd om säkerheten och hur man ska skydda sig i allmänhet. Inte bara skriva att man får göra som man vill. Det uppfattade iaf inte jag som att det gäller inte här, men bygger man nåt annat större senare, då ska man ta det i beaktning.

När du kör bil, så har du säkerligen bilbältet på dig, men har du full hockyutrustning också? 8)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ska bar askriva det här inlägget i den här tråden, lovar.

Men du kan kalla mig pucko hur mycket du vill, det enda jag ville få fram är att det inte är svårt att göra saker i 3D istället för 2,5D och inte behöver använda dyrare program för det.

edit:
Kan ju även passa på att be om ursäkt om jag gjorde dig upprörd, inte alls meningen. Ska tänka mig för i framtiden så det inte upprepas.
Senast redigerad av zeus 7 november 2007, 15:02:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Zeus: Helt rätt. "Pucko" var lite onödigt.

Bortsett från att Zeus blev lite orättvist utpekad så håller jag med både Jojje och H.O. ..och det är inte för att jag är mesig. :D

H.O har ju rätt i hur en riktig nödstopp ska fungera och vara inkopplad. Det är förstås bra att han tog upp det för de som inte känner till det. Men Lillasystern är inte tänkt att sitta i en miljö där det är krav på ett riktigt nödstopp.

Nu hann det inte bli någon större diskussion om vad som är rätt eller fel, men annars är det tyvärr vanligt att trådar går sönder pga att några listar varje litet problem som någon gång kan tänkas uppstå ifall de rätta förutsättningarna är där. Jojje och jag verkar irritera oss lika mycket på detta. :)

Backar man en sida så ser man en urspårning. En fråga om relä blev besvarad med att flera berättade vilken typ av strömbrytare de har sett. :shock:

Men: Det behöver inte innebära att tråd efter tråd får ett abrupt slut pga detta. Det är ännu värre än gnälltrådar. När det gäller den här tråden så hoppas jag att både Jojje och H.O fortsätter dela med sig av sina kunskaper.

Just för tillfället gällde det nödstopp. Hur ni har kopplat in dem och liknande. Jag har fått flera bra tips. Till en början kommer jag koppla in nödstoppet till en ingång i Mach3, men jag har en liten idé om att lägga till lite elektronik och även stoppa spänningen in till Breakout/styr-korten. Det sitter bara några 100µF-kondingar där som troligen kommer laddas ur fort.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Gör det enkelt, det är ju en katastroffunktion eller hur. Tag en openkollektorkrets per kanal som kopplar alla DIR signalerna mot 0V så kommer stegmotorerna tvärstanna medans kondensatorerna laddas ur. Eller gör det ännu enklare gör vired OR med tre (fyra) dioder till nödstoppknappen mot DIR signalerna (ev ytterligare en som jordar ned signalen till solidstaterelät för spindeldrivning). PC´ns parallellport torde inte gå sönder och skulle den göra det så är det ju bara <100:- i papperskorgen. Att stegmotordrivarna skulle gå sönder på ett sådant sätt att dom matar ut steg med låsta insignaler vägrar jag att tro kan inträffa praktiskt sett.
Skriv svar