Att jag har för hög hastighet nu kan dock bero på att jag inte räknat med remmens tjocklek för det gummi som flyttas (per sekund) är snarare medelvärdet av remmens tjocklek plus radien hos trissan (gånger vinkelfrekvensen).
Jag har sedan mätt tallrikstrissans diameter: 43,0mm
De olika hastigheterna ger sedan ett diameterförhållande på 7,5 (250/(100/3)) vilket ger vid handen att lilla trissans diameter skall vara 43,0/7,5=5,733mm och det är detta LaRdA så tacksamt skapat åt mig vilket dock uppenbarligen ger en för hög hastighet hos tallriken modell "Kalle Anka".
Här glömmer jag alltså remmens tjocklek och dess tjocklek är 1,5mm vilket ger att det stora hjulet snarare är 44,5mm i diameter (i medel).
44,5mm/7,5=5,93mm MEN nu måste vi dra av 1,5mm vid tillverkning av motortrissan som alltså blir 4,43mm.
Nu till det kluriga, mäter precis gamla trissan och den är på 5,1mm

Hur är detta möjligt?
MVH/Roger
PS
Det man dock kan se är att om man tar hänsyn till remmens tjocklek så krymper motortrissans diameter. Vänta nu lite här, spåret i gamla motortrissan sväljer inte riktigt 1,5mm utan remmen löper mer som en kilrem dvs 1,5mm/sqrt(2)=1,06mm och 5,93mm-1,06mm=4,87 och vi närmar oss 5,1mm (med en decimal pga min begränsade noggrannhet)