Nickeh skrev:Spännande med fler magnetlösningar! Vilka magneter kör du med?
Vi måste nog uppgradera så fort skrivaren är i form att printa nya delar igen.
Köpte magneter från Amazing Magnets:
R500CN52-BE
3/8'' Dia x 1/2'' Long Rod, Licensed NdFeB, Grade N52 Neodymium Rare Earth Magnet , Ni-Cu-Black Epoxy Plated, Axially Magnetized, Poles On Flat Face
12 $3.088 $37.06
Har spenderat förmiddagen med att skriva ut och limma magneter i 6 cylindrar till. Har även testat att limma fast 2 skruvar, att löda var lite för omständigt då lödtennet ganska enkelt gjorde att stålkulan inte låg an skruven helt. Var riktigt smidigt att limma däremot eftersom magneten hjälper till att hålla skruven på plats, hoppas bara det håller bra med limmet jag testar med.
IMG_20140607_152640.jpg
Kommer nog behöva spendera resten av dagen med att städa mitt skrivbord (och vardagsrumsbord, arbetsbord och alla andra bord som är fulla med delar)
IMG_20140607_134420.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ska prova samma princip för att förhindra mina trötta magneter från att släppa... Så kanske jag kan få liv i skrivaren tillräckligt för att skriva ut nya delar (När skall man börja skriva ut annat än delar till skrivaren?)
Ja det gick jättefint med nya hotenden, en utskrift.. Nu samma fel igen. Jag förstår inte!
Men nu vet jag med säkerhet att det blir stopp i smala biten på heatbreakern, och det är plasten som smälter och fastnar där.
Magnettips
Dessa magneter är starka magnetiskt, men inte mekaniskt starka.
Det är bara ett tunt skyddande metallhölje runt om.
Detta skadas lätt och är inte lämpligt som glidlageryta. Se bild!
Magnetflödet = styrkan, begränsas väldigt av eventuella luftgap, så därför
ger en järnbricka som är urborrad enligt bild en stor förbättring, om den placeras mellan kula och magnet.
Den skyddar samtidigt magnetytan.
Helst ska borren vara rundslipad till samma radie som kulorna, men även en standardslipning ger en stor skillnad.
Ytterligare förbättring kan fås om brickan beläggs med grafit eller teflon på den urholkade sidan.
Även vid limning av skruvar mot kulorna är samma metod bra.
Limmet är svagare än det som ska limmas och det är bra att skarven blir så tunn som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PaNiC skrev:Ja det gick jättefint med nya hotenden, en utskrift.. Nu samma fel igen. Jag förstår inte!
Men nu vet jag med säkerhet att det blir stopp i smala biten på heatbreakern, och det är plasten som smälter och fastnar där.
Då kan det väl bara var plasten det är fel på, den kanske har dragit åt sig mycket fukt?
PaNic----> Jag tror att du extruderar lite mer plast än vad du behöver.
Man kan göra några enkla test:
1. Markera ett streck med en penna som är 100 mm på filamentet ovanför din extruder.
Välj sedan"extrude 100 mm" i exempelvis Pronterface. Z-axeln skall vara några centimeter ovanför bordet. Se nu hur mycket som extruderas. Steget skall upprepas några gånger.
2. Hotenden kanske trycker för hårt på första lagret. Man kan värma upp hotenden och bädden till den
temperatur man skriver ut första lagret. Ha ett papper på heatbeden under hotenden och testa med koden "G28 Z0 - home Z". Detta gör man på flera olika positioner på bädden.
3. Man kan låna en "configuration.h" fil av någon som har samma och fungerande extruder för att kunna jämföra antal mikrosteg.
Det strular här också... Efter ett rejält stop i extrudern råkade jag ha sönder slangkopplingen invändigt, så slangen hoppar loss så fort jag börjar printa infill. Problemet är att jag limmade dit den med epoxy för gängorna tog inte riktigt.
Finns det någon vänlig själ som kan printa ut en ny extruder åt mig? Helst i svart http://www.thingiverse.com/thing:215010
Såklart mot skälig betalning och frakt
EDIT
Min Configuration.h med 5:18
Senast redigerad av gundam 8 juni 2014, 10:35:31, redigerad totalt 1 gång.
Det strular här också... Efter ett rejält stop i extrudern råkade jag ha sönder slangkopplingen invändigt, så slangen hoppar loss så fort jag börjar printa infill. Problemet är att jag limmade dit den med epoxy för gängorna tog inte riktigt.
Finns det någon vänlig själ som kan printa ut en ny extruder åt mig? Helst i svart http://www.thingiverse.com/thing:215010
Såklart mot skälig betalning och frakt
EDIT
Min Configuration.h med 5:18
Du länkar till en direkt-driven extruder men skriver att du har 5:18 i utväxling.