Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Vi gjorde även klart 7el yagin för 6m och lyfte upp den. Men min planerade ide att stå på toppen av masten och sätta antennen högst på toppröret blev inte av, nerverna pallade det inte. Avskyr verkligen de där masterna, de är så himla vingliga. Får se hur vi gör när det ska upp en till antenn där (5el för 12m). Det går att sänka toppröret men det är lite jobbigt. Fick hjälp av SM2XJP.

Bild
Bomstaget och plattan för att fästa bommen till toppröret

Bild
Monterat

Bild

Bild
Färdig för lyft

Bild
Jag står och fipplar

Bild

Bild

Bild
Dags att skruva fast den

Bild
Söker grejor

Bild

Bild

Bild

Bild
Fjuttantenn, ser så liten ut :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

SM0SHG gjorde även ett besök uppe i Luleå där vi fixade in remoterig-burken så den blev inbyggd i hans K3/0 som är själva "remotefronten" till K3an.

Bild
En panel fräst

Bild
Monterat och klart

Bild
Litet test

Bild
Ny kaffebryggare

Bild
Skottar ur källaren

Bild
Mäter in nivåerna

Bild

Bild
Cykeltur in till byn i det fina vädret

Bild
Och ett depåstopp :)

Bild
Redo för isolering

Bild

Bild

Bild

Bild
Armerat

Bild
Skulle ha lagt slangen under armeringen, men hade inte grejor så det blev så här. Lite orolig över täckskiktet då jag kommer få ca 2cm ovanför slangen men värsta som kan hända är att jag får flytspackla golvet i framtiden vilket möjligen kan bli ett behov ändå då vi får se hur bra yta jag kan få till då vi blandar betongen i en blandare själva.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Men nu åter till jobbet, där jag ska försöka städa ordning mitt kontor...

Bild
Suck...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Skönt att se någon som har en stökigare arbetsplats än en själv :) :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

:mrgreen:

Man skall lägga ned tid på viktigare saker

Det där är ju bara ett tecken på effektivitet och kräver hög medvetenadegrad,hög simultankapacitet samt att förvarningen är krypterad - ingen annan hittar nått :mrgreen:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Arbetsplatsbilden avslöjar direkt att den vita hyllan i bakgrunden har alldeles för få hyllplan, och det vore nog bra med någon ytterligare hylla :wink:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, ska höra om jag får köpa lite lagerhyllor och möblera rummet med hyllor :)
Användarvisningsbild
krister

Inlägg av krister »

Jag tror att det är gömt något spännande under skräpet, för ingen annan orkar ju börja plocka/städa, så prylar är ju i säkert förvar under den där röran :-)
RADIOT

Inlägg av RADIOT »

Det är sorterat enligt det bibliska systemet: Den som söker, den ska finna.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Valborg spenderades på stationen och det mesta som gjordes rörde projektet nere i källare, saker tar mer tid än man tror. Vädret var väl rätt kasst mestadels, så det blev inte så mycket utejobb. Jag satte även dit en ny kamera men jag är inte helt nöjd med den,fin bild men strular lite med korrupta bilder osv.

Blandade och gjöt själv vilket var lite stressigt och resultatet blev inte vad jag hade hoppats. Det duger men det blev inte helt plant. Det var lite svårt och jag flyttade inte betongen genom att skotta den utan använda slodan och förflyttade den. Det insåg jag sedan att det resulterar i att mesta av den grövre balasten hamnar i botten tidigt och desto längre bort man kommer desto finare material i betongen, så det blev rätt svårt att se hur nivåerna skulle bli. Men men, det duger väl och ska man lägga ett golv där sedan får man flytspackla.

Bild
Gör en ränna för att få ner betongen i källaren

Bild

Bild
Dragit golvvärmeslangen klart

Bild
Avskärmning för att inte behöva gjuta alltihopa direkt

Bild
Blev riktigt bra, enkelt att bara tippa ner i rännan

Bild
Tur nog kom det inte något rejält skyfall :)

Bild

Bild
Börjar ta sig

Bild

Bild

Bild

Bild
Färdigt

Bild
Dags att putsa lite

Bild
Hade tänkt svetsa...blev inte så

Bild

Bild
Behöver tvätta av golvet sedan, men det får bli när allt är gjutet.

Bild
Täckt med plast och rejält med vatten
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har för övrigt äntligen även införskaffat en MIG-svets! Blev en Miller 3-fas 240A till bra pris beggad i toppskick. Förhoppningsvis får jag hem den snart.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag är ute efter 2st dimmensioner av järnrör. Ena för att kunna göra adaptrar när vi ska fixa trasiga sektionen på 60m masten och sedan några bitar för att skarva ihop fötter vi behöver skära bort när vi ska byta ut stagringarna för att få på dom på masten. Sedan ett rör till en trumma för en vinsch.

66-70mm med godstjocklek minst 4mm, längd ca 50cm. Går grövre med tjockare gods också, bara att svarva ner till rätt dimmension.

ca 120mm, godstjocklek minst 3mm, längd ca 50cm

Någon som har liggande?
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Kolla om det ligger korta bitar foderrör hos någon brunnsborrare , de borde ha en godstjocklek som passar till en wiretrumma.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bra ide! Ska ta och ringa och höra efter imorgon.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen var jag på jobbet en sväng och grejade på lite. Förutom att fixa lite vanligt jobb så fick jag för mig att börja bygga på ett gammalt transistorsteg jag köpte för några år sedan. Var tänkt som drivsteg till 4-1000A steget men eftersom det skrotades för att bygga QBL-steget, så vet inte riktigt vad jag ska ha det till men kan ju vara skoj ändå, möjligen man skulle kunna skaffa någon modul till och iaf få ett steg med lite hyffsad uteffekt. En modul ger ca 300W. Fick även lite gjort på ljudkortsinterfacet, mest programmerande men undersökte även nå problem jag haft med line in på ena codecen.

Sedan idag blev jag rastlös igen och åkte tillbaka till jobbet kl 20:00 och spenderade några timmar där med att få dit sockeln till QBL-röret och fräste ut lite teflon och dylikt också för det, tycker det ser ut att bli riktigt bra.

Bild
Behöver fixa 2st nya sådana här plattor, de här har som gjort sitt :) Med tanke på att de varit ute obehandlade sedan 1983 så kanske det inte är så konstigt.

Bild
Byggsatsen för steget

Bild
Går framåt

Bild
Lite klurigt att förstå instruktionerna men efter lite tolkande av text och schema lyckades jag klura ut det iaf

Bild
Nu behöver jag fräsa ut en bit av en tjock kopparbit jag även hade köpt för heat spreader och sedan en liten kylfläns på det så ska det testas.

Bild
Annan vy

Bild
Lågpassfilter hade jag också köpt, detta för 40m

Bild
Tog lös mellanvåningen i steget och dags för att fräsa, svårt att köra med huven nere dock

Bild
Det fixas så här :)

Bild
Fräser, insåg dock att jag tänkt lite fel så jag fick modda lite och fräsa igen, tur nog skulle jag ha lite större hål än tidigare

Bild
Moddade ritningen

Bild

Bild
Resultatet

Bild
Dags för att fräsa lite i teflon

Bild

Bild
En färdig bit

Bild
För att isolera skärmgallret ifrån chassiet

Bild
Fräste även ut 4st brickor

Bild
Som ska sitta på undersidan. Ska borra upp hålet i laminatet så att det inte blir så nära mellan skruven och laminetet. Är ändå 800V DC som ska finnas där.

Bild
Perfekt!

Bild
Blev faktiskt riktigt nöjd, ser som lite proffsigt ut.
Skriv svar