I helgen var jag på jobbet en sväng och grejade på lite. Förutom att fixa lite vanligt jobb så fick jag för mig att börja bygga på ett gammalt transistorsteg jag köpte för några år sedan. Var tänkt som drivsteg till 4-1000A steget men eftersom det skrotades för att bygga QBL-steget, så vet inte riktigt vad jag ska ha det till men kan ju vara skoj ändå, möjligen man skulle kunna skaffa någon modul till och iaf få ett steg med lite hyffsad uteffekt. En modul ger ca 300W. Fick även lite gjort på ljudkortsinterfacet, mest programmerande men undersökte även nå problem jag haft med line in på ena codecen.
Sedan idag blev jag rastlös igen och åkte tillbaka till jobbet kl 20:00 och spenderade några timmar där med att få dit sockeln till QBL-röret och fräste ut lite teflon och dylikt också för det, tycker det ser ut att bli riktigt bra.

Behöver fixa 2st nya sådana här plattor, de här har som gjort sitt

Med tanke på att de varit ute obehandlade sedan 1983 så kanske det inte är så konstigt.

Byggsatsen för steget

Går framåt

Lite klurigt att förstå instruktionerna men efter lite tolkande av text och schema lyckades jag klura ut det iaf

Nu behöver jag fräsa ut en bit av en tjock kopparbit jag även hade köpt för heat spreader och sedan en liten kylfläns på det så ska det testas.

Annan vy

Lågpassfilter hade jag också köpt, detta för 40m

Tog lös mellanvåningen i steget och dags för att fräsa, svårt att köra med huven nere dock

Det fixas så här

Fräser, insåg dock att jag tänkt lite fel så jag fick modda lite och fräsa igen, tur nog skulle jag ha lite större hål än tidigare

Moddade ritningen

Resultatet

Dags för att fräsa lite i teflon

En färdig bit

För att isolera skärmgallret ifrån chassiet

Fräste även ut 4st brickor

Som ska sitta på undersidan. Ska borra upp hålet i laminatet så att det inte blir så nära mellan skruven och laminetet. Är ändå 800V DC som ska finnas där.

Perfekt!

Blev faktiskt riktigt nöjd, ser som lite proffsigt ut.