Så har det blivit gjort lite fix sen min förra påloggning här:
Efter reparationen av våran Mikron VCE 1600 (se egen tråd) fick jag fortsätta med DRO:n till våran gamla Bridgeport fräs, ett gammalt as av en Heidenhain där alla skalor hade slutat fungera. Två skalor ville inte vara med överhuvudtaget och den tredje ville bara visa värden en väg, oavasett hur man satte memofix-knappen. Med hjälp av två begagnade skalor från eBay fick jag ihop tre fungerande skalor till våran maskin. Visade sig sen att två av segmenten i varje nuffra till Z-skalan hade "hängt upp sig", så istället för "1" visade den "7", istället för "5" visade den "9" osv. Plockade isär själva DRO:n, bytte en IC samt sex darlingtontransistorer sen var det fixat. Bytte alla kondingar i samma vevan, bara för att jag hade isär den.
Sen sitter det en Sony(!) DRO på verktygsmätarn, för att mäta diameter. Denna har NÅGRA år på nacken (1982) och nuffrorna har på sistone bara fladdrat såpass att den har varit oanvändbar. Bytte alla kondingar här också (mätte 4V rippel på 5V-linjen) så nu borde den fungera i 20-30 år till.
Glömde nästan ett av våra motordrivna höj/sänkbara bord, där ett av kugghjulen på varje sida hade rest. På ena sidan på grund av tröghet i glidytorna (måtte banka ut bordsbenet med handslägga) och på andra sidan på grund av att gränslägesbrytarna sitter på den sidan som först pajade, och användaren bara körde vidare fast bordet lutade mer och mer mot vänster. Bankade som sagt ut höger bordsben med handslägga, bytte axiallagret och ett kugghjul här, fettade in alla glid- och skruvytor på nytt, repeterade proceduren på vänstersidan fast här var det lättare att få isär grejerna, lite mera fett kvar i glidytorna. Befintliga axiallager såg inte fina ut, rostiga som bara den. Nya SKF-lager blev infettade innan montering så nu bord-e (pun intended...

) eländet fungera tills dom lägger ner den delen av produktionen.
-Sparky