Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Servern verkar vara nere, baaaah. Den krånglar typ aldrig men givetvis när man är på ledighet. Aja, går att kolla på hemsidan om någon är nyfiken, http://www.sj2w.se/contest/
Har inte hänt så mycket mer pga förkylning. Har mest suttit inne och kört radio och även programmerat en del. Fick dock ett ryck igår och åkte och byggde lite på slutsteget.

En bild på en frostig antennswitch

Och en bas av en mast som behöver lite täckplåtar som inte hanns med, nu tror jag det får vara så här till våren.

Julfirande hos mor och far, med tillhörande vovve

Och en bekanting, Blixten!

Shacket, testkörning av remotesystemet (K3/0 till vänster, en radio som i princip bara är en front till radion till höger)

En switch för att växla mellan 12/17m temporärt ditsatt i 60m masten

Slutsteget, 24V 30A trefas (!) agg som jag fick av SM2RIX + lite kontaktorer

Kabelkanaler, gjorde lite missar så man ser kablar men det struntar jag i

Fix...

Motstånd till mjukstarten av HV-trafon

Väldigt dålig bild på hur långt jag kommit

En bild på en frostig antennswitch

Och en bas av en mast som behöver lite täckplåtar som inte hanns med, nu tror jag det får vara så här till våren.

Julfirande hos mor och far, med tillhörande vovve

Och en bekanting, Blixten!

Shacket, testkörning av remotesystemet (K3/0 till vänster, en radio som i princip bara är en front till radion till höger)

En switch för att växla mellan 12/17m temporärt ditsatt i 60m masten

Slutsteget, 24V 30A trefas (!) agg som jag fick av SM2RIX + lite kontaktorer

Kabelkanaler, gjorde lite missar så man ser kablar men det struntar jag i

Fix...

Motstånd till mjukstarten av HV-trafon

Väldigt dålig bild på hur långt jag kommit
Har mest pysslat med programmering och radiokörande på senare tid, så det har inte blivit så mycket som man kan posta uppdateringar här. Men idag begav jag mig en sväng till jobbet och fixade till en liten plåt till slutsteget. Men huvudvärk gjorde arbetet kort men förhoppningsvis får jag lite mer gjort imorgon.

En spole vi fick av SM3BDZ som jag tänkte använda i steget. Den behöver dock rengöras lite...Men viktigast är väl att rengöra kontaktytan. Tror spolen är från en CT-1000?

Fräst och "graverat". Hade en slö fräs för hålen, därav graderna. Bytte sedan till en ny för graveringen som blev mycket bra.

Dags att färglägga

Svart matt färg hade jag

Låter det torka och sedan försöka få bort den färgen som är överflödig

Hyffsat, svårt att få det riktigt rent, men lite gnuggning till så. Aceton is the shit!

Lite monterat, ska skaffa ett par långa M6 så jag får fast DIN-monterade säkringen

Monterat, dags att börja dra kabel!

En spole vi fick av SM3BDZ som jag tänkte använda i steget. Den behöver dock rengöras lite...Men viktigast är väl att rengöra kontaktytan. Tror spolen är från en CT-1000?

Fräst och "graverat". Hade en slö fräs för hålen, därav graderna. Bytte sedan till en ny för graveringen som blev mycket bra.

Dags att färglägga

Svart matt färg hade jag

Låter det torka och sedan försöka få bort den färgen som är överflödig

Hyffsat, svårt att få det riktigt rent, men lite gnuggning till så. Aceton is the shit!

Lite monterat, ska skaffa ett par långa M6 så jag får fast DIN-monterade säkringen

Monterat, dags att börja dra kabel!
Toppensnyggt som vanligt Micke! Blev det ok med glödspänningen?
Jag har tyvärr inte hunnit så långt än, tänkte bygga klart nätdelen helt innan jag börjar pyssla med det.
Finns det något intresse för Eimac rör för er som håller på med radio? Har något rör själv och kan nog skaka fram ett par till (Nya i förpackning).
Jag ska kolla upp detta mer precis. Återkommer mer mera fakta. PM:a mig om det viktigt. Har många järn i elden nu...
Nää, är väl inte vidare viktigt. Kolla vad det är för rör, finns hundratals om inte ännu mer olika modeller av EIMAC-rör varav många är ointressanta men kan ju vara något värt att ha.
Jag har gjort lite mer på slutsteget. Det har blivit lite kabeldragning och inkopplande av kontaktorer och annat. Jag monterade även en säkringshållare för öppna säkringar, tänkte göra en lucka på sidan som går att öppna för att enkelt kunna komma åt säkringarna. Dvärgbrytaren på fronten är för primären till högspänningen.

Några kontaktorer

Monterat motstånden för mjukstart, vi får se om jag behöver mjukstart även till glöden men jag hoppas inte jag behöver det.

De tre små reläerna är för att driva de större kontaktorerna som är för 230V

Säkringar monterade

Blev inte så snyggt som jag tänkt mig med gängstänger, hade hellre haft bultar men hade inga

HV-säkringen + huvudbrytare inkopplad

Tidrelä som SM2UVU kom med

Det tar sig...

Några kontaktorer

Monterat motstånden för mjukstart, vi får se om jag behöver mjukstart även till glöden men jag hoppas inte jag behöver det.

De tre små reläerna är för att driva de större kontaktorerna som är för 230V

Säkringar monterade

Blev inte så snyggt som jag tänkt mig med gängstänger, hade hellre haft bultar men hade inga

HV-säkringen + huvudbrytare inkopplad

Tidrelä som SM2UVU kom med

Det tar sig...

Idag blev det mer gjort på bygget, jag drog i princip alla kablar jag kan utan att ha 3-fas uttagen. Ska ta och köpa dom i veckan så kan jag kanske får klart det mesta av nätdelen. Jag har iofs kvar att montera oljekondingen och HV-likriktningen, men det är rätt så snabbt gjort.

Jourhavande besserwisser hoppas förresten att det är ett trefasintag och inte uttag du tänker montera

(Jag utgår från att du givetvis vet skillnaden, men tänker att om nån annan läser tråden och inte redan vet det så kan det väl vara lärorikt att få veta att chassie/väggmonterade 'ingångskontakter' ibland kallas intag istället för uttag)
@ SM2WMV: De DIN monterade säkringarna som du har monterat genomgående i fronten till slutsteget, vad tror du om att byta ut de muttrar som sitter där mot kupolmuttrar. (Så slipper du irritera dig på gängstängerna)? För övrigt så är jag sjukt imponerad av din station och att du inte tappar sugen utan faktiskt genomför projekt efter projekt.