Lagningstips angående Induktionshäll
Re: Lagningstips angående Induktionshäll
Tack så mycket för din hjälp, men då ska jag försöka hitta skruvarna på spisen och öppna/ta bort hällen. Ska väl inte vara några större problem hoppas jag...
Ännu en gång
Tack!
Ännu en gång
Tack!
Hej igen...
Ska kolla och ev byta effektregulatorn/hällgivare imorgon och se om jag kan få igång min stora platta igen.
Blev lite osäker på hur jag lossar hällen så man kommer åt. Modellen är som sagt en Electrolux eki6155box (samma som eki7155box).
Såg att det satt två skruvar bak, men osäker hur mycket som behöver lossas där framme. Kan man bara dra loss vredet? Misstänker att hällgivaren sitter fastskruvad där under vredet, men att man måste få bort hällen för att lossa kablarna.
Här är bild på min spis.
Någon som har gjort det innan och vet lite mer?
Ska kolla och ev byta effektregulatorn/hällgivare imorgon och se om jag kan få igång min stora platta igen.
Blev lite osäker på hur jag lossar hällen så man kommer åt. Modellen är som sagt en Electrolux eki6155box (samma som eki7155box).
Såg att det satt två skruvar bak, men osäker hur mycket som behöver lossas där framme. Kan man bara dra loss vredet? Misstänker att hällgivaren sitter fastskruvad där under vredet, men att man måste få bort hällen för att lossa kablarna.
Här är bild på min spis.
Någon som har gjort det innan och vet lite mer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Öppnar du luckan så har du även tre skruvar rakt uppåt.
Om jag inte missminner mig så lyfter man något i bakkant och skjuter lite framåt.
Vreden är bara att dra loss.
Om jag inte missminner mig så lyfter man något i bakkant och skjuter lite framåt.
Vreden är bara att dra loss.
Hej!
Fick överta en jättefin Husqvarna Electrolux induktionsspis, modell:QSI7132W
Serialno: 348 08064
P.N.C 947942040
Dum som jag var stoppade jag bara i kontakten i vårt gamla hus lyckligt ovetandes om att det inte fanns någon nolla framdragen till uttaget. Uttaget passade så fint men givetvis funkade inte spisen som den skulle. Jag insåg mitt misstag (för sent) och drog ur sladden. Nu har en elektriker varit här och dragit fram ny kabel från centralen med alla faser och nolla och jag hoppades att spisen skulle funka. Det gjorde den inte…
Ugnen funkar och induktionshällens två högra plattor verkar funka. De två vänstra står det bara ”E” på samt att felkoden E8 lyser.
Har jag brännt spisen och det är återvinningsstationen nästa eller finns det något hopp om att den går att laga för en rimlig peng?
//Dumskallen
Fick överta en jättefin Husqvarna Electrolux induktionsspis, modell:QSI7132W
Serialno: 348 08064
P.N.C 947942040
Dum som jag var stoppade jag bara i kontakten i vårt gamla hus lyckligt ovetandes om att det inte fanns någon nolla framdragen till uttaget. Uttaget passade så fint men givetvis funkade inte spisen som den skulle. Jag insåg mitt misstag (för sent) och drog ur sladden. Nu har en elektriker varit här och dragit fram ny kabel från centralen med alla faser och nolla och jag hoppades att spisen skulle funka. Det gjorde den inte…
Ugnen funkar och induktionshällens två högra plattor verkar funka. De två vänstra står det bara ”E” på samt att felkoden E8 lyser.
Har jag brännt spisen och det är återvinningsstationen nästa eller finns det något hopp om att den går att laga för en rimlig peng?
//Dumskallen
Pegu1,
var spisen fullt fungerande där den tidigare var installerad? Och om fullt fungerande hur har du själv kollat eller fått veta det från annan person?
Anledningen att du "fick överta" den, kanske är för att den är delvis defekt?
Har elektrikaren hos dig monterat ett så kallat perilex-uttag?
Var det gamla befintliga vägguttaget hos dig också ett perilex-uttag?
Vad är det för stickpropp på spisen? För det är väl den stickproppen som satt på kaben på spisen, som användes där i tidigare köket.
var spisen fullt fungerande där den tidigare var installerad? Och om fullt fungerande hur har du själv kollat eller fått veta det från annan person?
Anledningen att du "fick överta" den, kanske är för att den är delvis defekt?
Har elektrikaren hos dig monterat ett så kallat perilex-uttag?
Var det gamla befintliga vägguttaget hos dig också ett perilex-uttag?
Vad är det för stickpropp på spisen? För det är väl den stickproppen som satt på kaben på spisen, som användes där i tidigare köket.
Senast redigerad av Haralt 1 augusti 2025, 20:39:12, redigerad totalt 2 gånger.
Jag är tämligen säker på att spisen fungerade som den skulle innan min fadäs. Jag satte alltså i en stickpropp med 400V i ett 230V uttag (eller är det kanske tvärtom jag gjort)?
Jag hade ett perilex-uttag (tror jag) även innan. På den befintliga spisen jag hade innan och som nu tyvärr åter är på plats. På den nya spisen är stickproppen snarlik denna På den gamla (och som nu åter är på plats) så är stickproppen snarlik den nya med skillnaden att det bara var tre ”stift” ist för fyra.
Som du märker är jag allt annat än elektriker så terminologin kanske inte är helt rätt. Hoppas det var någolunda begripligt. Elektriker kopplade bort gamla uttaget och drog fram ny kabel från centralen, nu med nolla med.
Jag hade ett perilex-uttag (tror jag) även innan. På den befintliga spisen jag hade innan och som nu tyvärr åter är på plats. På den nya spisen är stickproppen snarlik denna På den gamla (och som nu åter är på plats) så är stickproppen snarlik den nya med skillnaden att det bara var tre ”stift” ist för fyra.
Som du märker är jag allt annat än elektriker så terminologin kanske inte är helt rätt. Hoppas det var någolunda begripligt. Elektriker kopplade bort gamla uttaget och drog fram ny kabel från centralen, nu med nolla med.
Jag hittade på internet en spis-stickpropp, är det månde en sådan i ändan på kabeln på din gamla spis, som du nu har stuckit i nya perilex-uttaget?
Exakt en sån som var på min gamla spis, som fortfarande fungerar. Eftersom den nya spisen inte fungerade trots framdragen nolla kopplade elektrikern bort nollan igen och installerade den gamla spisen igen.
Ja, det var för att få göra återbesök när det införskaffats en fungerande spis som kräver nolla. 

Mja, ungefär, ett trefasuttag utan N-ledare kan du bara ansluta 400V-laster till, inte 230V-laster till, och perilex är ett trefasuttag.
Idag skulle man ALDRIG dra fram bara faserna till spisuttag, men förr gjorde man ofta det eftersom spisar på den tiden inte behövde 230V.
Du är inte den första eller sista som gör det misstaget.
..Nu inväntar vi bara att Danny ska hitta tråden och berätta vad som är trasigt på din häll

Var nog bara jag som antog det. Jag trodde den ena spisen krävde nollan och att den andra krävde att nollan inte skulle vara med. Men som du märker är inte el mitt starkaste kort
Tack. Då hajjar jag lite bättre. Jag ställer mitt hopp till denna Danny. Han verkar vara lite av en legend på denna forum förstår jag det som.Glenn skrev: ↑2 augusti 2025, 12:30:21Mja, ungefär, ett trefasuttag utan N-ledare kan du bara ansluta 400V-laster till, inte 230V-laster till, och perilex är ett trefasuttag.
Idag skulle man ALDRIG dra fram bara faserna till spisuttag, men förr gjorde man ofta det eftersom spisar på den tiden inte behövde 230V.
Du är inte den första eller sista som gör det misstaget.
..Nu inväntar vi bara att Danny ska hitta tråden och berätta vad som är trasigt på din häll![]()
Om elektrikern åtgärdat ditt uttag så finns nu jord, nollan och tre faser.
Vad man får ut beror på stickproppen som används.
Den kabel Haralt skickade bild på har endast jord+faser. (För en gammal spis)
Kabeln till din nya häll har ett stift i det tomma hörnet som ansluter till nollan.
Vad man får ut beror på stickproppen som används.
Den kabel Haralt skickade bild på har endast jord+faser. (För en gammal spis)
Kabeln till din nya häll har ett stift i det tomma hörnet som ansluter till nollan.
Men om man installerar ett Perilexuttag utan nolla, borde man då inte pluggat nollans uttag så att man inte av misstag ansluter något som kräver nolla?