Ledtråd: plast...
Nu är frågan, köpa ny för 200kr eller köpa <brunnen komponent> och byta?

.
MattisLind skrev:I går plockade jag sönder vår Siemens torktumlare i molekyler för att lyckas rengöra den. Self cleaning - jovisst.
Symptomet var att den nästan omedelbart efter start indikerade att vattenbehållaren var full trots att den inte var det. Naturligtvis hade Youtube klipp på liknande maskiner med samma problem. Fast bara liknande. Min maskin har inte den klassiska kondensorkassetten som man enkelt kan plocka ut och rengöra utan det sitter en liten värmepump/kylmaskin i den. Den plockar man inte ut och rengör så lätt. Och Siemens ingenjörer har inte på något sätt byggt den för att enkelt monteras isär.
Grundproblemet är att luddet naturligtvis inte fastnar helt och hållet i luddfiltret utan följer med in i kylmaskinens förångare och fastnar mellan aluminiumlamellerna i kylpaketet. Sedan är det tänkt att maskinen med jämna mellanrum ska genomföra en reningscykel som innebär att den släpper ned kondensvattnet i behållaren 60 cm ned till kylpaketet så att det ska spola bort luddet. Det funkar nog hyfsat. Men sedan sedimenterar luddet i tråget i botten på maskinen och blir till små öar och vallar av ludd så vattnet inte kommer fram till pumpen.
Och enda sättet att få rent denna typ jag har är att helt montera ned den i beståndsdelar. Alla plåtar, trumma, lucka, allt... Helst skulle jag vilja ha monterat ur hela kylmaskinen också men det verkade lite vanskligt så jag nöjde mig med att hälla stora mängder vatten genom förångarlamellerna och suga bort det med våtdammsugare.
Efter att ha monterat ihop den verkar den fungera bra, trots att det blev en skruv över...
Ergo: Om man funderar på att köpa en tumlare med "self-cleaning", kolla att det finns något backup möjlighet att rengöra den manuellt. Hade Siemens ingenjörer tänkt borde de gjort bottenstycket på tråget avtagbart så man kunde rengöra allt underifrån.
För att första gången det händer så blir den inlämnad på reparation eller någon kommer dit vilken kostar en mindre förmögenhet men ägaren tyckte ändå det var värt det men så efter att det händer den andra gången så slängs den.Varför kunde inte Siemens-ingenjörerna satt i en propp att skruva ur för att tömma ut sörjan och en rejäl renslucka undertill?