Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

På bild nummer två, med snäckväxel mm, blir det inte en väldans sidobelastning på axeln som kommer ut ur växellådan om inget håller i axeln som sticker ut ovanför lilla kugghjulet?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jo, aningens sidobelastning blir det. Jag hade gjort en del för att lagra ovansidan också men tyckte inte det skulle behövas och gjorde aldrig klart det efter jag sett ur stumt allt såg ut att bli. Axeln är 30mm och snäckan är vällagrad också.
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Det var ju också en lösning på automatisk ändlägesbrytare... :)

Men vore det inte bättre med någon form av sprint som vajern drar ut, som bryter strömen? Om det ligger snö på kontakten och motorn körs så kan det ju hända att det smälter lite och blir is, med resultatet att vajern får för sig att skära sig igenom plasten istället för att rycka ur kontakten?
SM2XJP

Inlägg av SM2XJP »

Vi har fästat wiren så att om inte kontakten släpper så kommer den att dra ut sladden ur kontakten i stället :)

MVH Peter
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Liten uppdatering. Vi fick igång roteringen av militärmasten förra veckan och nu går det även att styra den remote från Luleå där jag jobbar. Sedan körde vi tävling i helgen och verkar som vi kommer att hamna top 5 i Europa i den tuffaste av klasserna M/S. Normalt har ett topp 10 resultat rankats som en lyckad tävling och just nu ligger vi claimed #3.

2011 körde vi i den här tävlingen (CQWW DX SSB) så pass mycket att alla operatörer var otroligt överraskade och jag tror hela contest-eliten var förvånad. De 7500 kontakterna skedde under väldigt bra förutsättningar och veckan innan årets tävling så hade solen massor med utbrott så under hela tävlingen satt vi och väntade på att norrskenet skulle komma och förstöra för oss men det inträffade aldrig vilket gjorde att vi ÄNTLIGEN hade en vettig chans att tävla mot de stora drakarna söderut. Resultatet blev att vi körde 16.6 miljoner poäng (7785st kontakter) kontra de 15.1 miljoner poäng vi körde 2011. Stationen fungerade kanon, vi hade lite problem med voice keyingen (man låter datorn ropa genom att spela in sig själv) men i övrigt var allt utmärkt. Inband fungerade också mycket bra och gav oss 458st kontakter varav de flesta var 3 poäng eller multiplar. Målet inför tävlingen var för övrigt att iaf köra 6000 kontakter...vi lyckades ;)

2011 års score -> http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 33738.html
2012 års score -> http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 61738.html
2013 års score -> http://lists.contesting.com/pipermail/3 ... 91296.html

Så vi är oerhört nöjda att höja ribban på det Skandinaviska rekordet än mer :)

Bild
Kontaktorlådan som SM2UVU knopade ihop

Bild
Blev mörkt, så jag avbröt här

Bild
En liten panel till källaren. Rotorkontrollern + några kort för att ersätta lite fult hängande reläer i källaren

Bild

Bild
Installerat i källaren. De temporära reläerna som hänger i sina kablar ska ersättas men jag vågade inte röra i detta innan tävlingen då det fungerat utmärkt i ett par år :)

Bild
Jag och SM3JLA kör test

Bild
SM2UVU var med i sin första tävling från SJ2W och var lyrisk efteråt och skötte sig bra så det blir säkerligen fler gånger :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jösses vad du/ni har jobbat på där uppe i skogarna! Väldigt kul läsning!
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Var ett tag sen jag skrev här nu, typ över ett år sen :roll:
Beundrar ditt arbete lika mycket nu som då, du brinner verkligen för din hobby :) Och din entusiasm skapar nått som vi andra också har glädje av, ett herrejösses-bygge som är lika intressant för varje bild som läggs upp.
Har ett förslag på en variant av katastrofnödstopp; Sättt en arbetsbrytate på stolpen som du byter ut armen på mot en typ av gasrulle som vajern får påverka, så att strömmen bryts utan att nått riskerar att skadas, typ att uttaget bryts sönder istället, eller att kontakten delas o hälften sitter kvar i med spänning på för att en kontakter bränt ihop.
Och tills nästa gång, keep up the god work :tumupp:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Tackar DjAlbert, ja en variant hade varit att bara ha en sådan där huvudbrytare man brukar se till diskmaskiner/tvättmaskiner osv och sätta wiren i armen på den brytaren, fast det kanske var något sådant du menade?

Nu en liten uppdatering med några bilder som SM2XJP gav mig. Jag blev kvar i Luleå i helgen men till nästa helg tänkte jag åka ner och försöka få snurr på 60m masten remote.

Bild
Behöver rikta antennerna lite nästa år om jag orkar, övre 20 och 40 är aningens tiltade. Fast det har bara en estetisk betydelse.

Bild
Vi fick kasta om kablarna på potten

Bild

Bild
The beauty

Bild
Lådor överallt

Bild
Lillmasten med 20m yagin vi modifierade i somras för att få den mer bandbred, blev bra

Bild
Ska ta med mig sticksågen från jobbet i helgen också och försöka få till täckplåtarna till lagret

Bild
Lite fett

Bild
Den övre beamen på 10 levde lite eget liv och rörde sig några grader hit och dit så jag tänkte byta ut bultarna. Visade sig vara någon form av tumgäng så det slutade med att jag svetsade fast röret

Bild
Om jag får tag i någon vettig mast så ska jag byta ut den här i framtiden, skulle räcka med 12-15m mast och sedan ett rejält topprör.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag håller på att designa en egen version av http://www.microham.com/contents/en-us/d126_MKII.html

Är inte helt förtjust i köpesvarianten. Den har ingen filtrering av signaler vilket är väldigt dåligt i RF-miljö och sedan har min box lite fler funktioner, bla dubbla USB-ljudkort. Som vanligt när jag gör något så blir det inbyggt massor med "saker som kan vara skoj" och därmed mer komplext. Jag har tänkt köra med en LPC1765 då jag velat lära mig en lite vassare plattform än AVR och dessutom är de ju halva priset på.

Nu har jag en jädra massa routing att göra...

PDF länk http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/misc/ ... tplace.pdf
FLiPiNc

Inlägg av FLiPiNc »

Intressant projekt ni håller på med har läst igenom alla sidor och det tog sin lilla stund.
Riktigt kul att det gått så bra för er i tävlingarna också! :bravo:
Fortsätt såhär!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har varit i Luleå sedan CQWW SSB och har grejat med lite elektronikcaddande, så inget intressant att rapportera. Men idag tog jag och pysslade lite med slutstegsbygget som jag tänkte skulle bli det stora vinterprojektet. Jag fick inte så mycket gjort dock då det bara blev ett par timmar, men jag fick dit en hylla och kunde sätta fast ett par trafos. Trafos och fräscht rör fick jag skänkt av SM3MXR, stort tack Einar!

Stormen Hildur, Signe eller vad den nu heter passerade förbi Burträsk. Det är fortfarande strömlöst och Skellefteå kraft har stora problem men stationen har klarat sig fint förutom att drivelementet på övre 40 vridit sig lite. Jag har tidigare noterat att det inte suttit rakt på bommen sett underifrån och jag antar att vinden vridit den rak och då har det blivit för slappt med klamren så den vridit sig. Vi satte ju backlägg på de yttre elementen men jag brydde mig aldrig om driven då man kommer åt den från masten, så får bli en tur upp nu när jag åker ner till Burträsk.

Bild
Det är gott med frukt!

Bild
Hylla på plats

Bild
Trafo för skärmgaller, ska lämna efter stabilisering 800V

Bild

Bild
Glödtrafo

Bild
2st trafos fastsatta

Bild
Driven som behöver riktas upp, enkelt jobb men då måste man bege sig uppåt igen...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det blev aldrig någon klättertur upp i masten. Det var för halt så jag vågade inte, klättrade upp till ca 13m men gled omkring på fotpinnarna då det var frost i hela masten så det fick vara. Jag fick dock igång roteringen med hjälp av SM2XJP så nu kan vi snurra stora masten remote och dessutom körde vi tävling och förbättrade vårt Skandinaviska rekord. Vi hade några nya i gänget SM2EZT och SM2IUF förutom de vanliga, SE2T, SM2LIY, SM2UVU och jag. SM3JLA kunde tyvärr inte denna gång.

I Torsdags fick jag kretskorten till mitt radio-interface och igår fick jag stencilen så det blev montering av korten. Det gick faktiskt relativt fort, jag valde för ovanlighetensskull att köra med 0805 istället för 0603 och måste säga det går ännu snabbare att montera med 0805.

Idag provade jag starta den och lyckades inte få något liv i USB-delen. Efter mycket pillande upptäckte jag att jag vänt D+/D- så jag fick modda plus jag hade missat lite grejor med terming på rätt sätt av USB-bussen osv. Sedan fick jag iaf igång USB-hubben, FT4232 som skapar 4st serieportar och en av USB-codecs dök upp i Windows men inte den andra. Efter flera timmar felsökande och alla möjliga försök så upptäckte jag att det ska vara 6MHz kristall till PCM2912 och 12 MHz till PCM2902. Så jag hade satt 12 MHz på båda och efter jag bytt till 6 MHz startade den och båda codecs återfanns i enhetshanteraren!

Jag upptäckte en annan miss nämligen att IDE kablar som jag tänkt använda mellan fronten och huvudkortet har ett igengjutet hål vilket jag inte tagit hänsyn till, så det blir att beställa lite kontakter och krimpa några kablar istället, suck.

Det blev en hyffsad lista med fixar till nästa version som jag gjort lite galet nu när jag lusläst hur USB-delen ska göras ordentligt. Det var dock den delen jag var lite orolig över men utan allt för brutala patchar så fungerar det iaf.

Bild
Kortet monterat, dags för att ta en tur i ugnen.

Bild
Sexigt värre!

Bild

Bild

Bild
LPC1765

Bild

Bild
Fronten

Bild
Lite volymjusteringar, 3st knappar och ytterligare LEDs. 2st I/O expanders som sköter det mesta på fronten

Bild
Pulsgivare med tryckfunktion, lite LEDs, RGB-diod drivare (för LCDn)

Bild
Ytterligare monterat. Jag valde att inte sätta dit digitala pottarna direkt, utan kör med de manuella först. Blir så mycket "osäkerheter" i början annars. Fick 4st trafos SM-LP-5001 av SM2OAN då Mouser hade lead-time på dem. DB-25 kontakten jag hade beställt var en variant som tar upp mindre djup så den passade inte, får beställa en ny.

Bild
Efter lite patchar så fungerar det

To be continued...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lite mer har hänt men jag har varit lite slarvig med uppdateringarna här. Tror jag behöver scripta ihop något enkelt med uppladdning av bilder osv. så det blir ännu enklare att göra.

Har gått igenom mitt interface och det mesta verkar fungera efter lite små patchar. Nu en massa kodande innan det blir något vettigt av det hela.

Bild
Displayen ditsatt

Bild
Blev lite tätt mellan rattarna, men om det blir en ny revision sedan så ska en av rattarna till höger bort

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det har även blivit lite byggt på PA fast det går segt, jag hoppas få lite fart nu.

Bild
Satt dit en plåt för att ställa trafon på

Bild
Trafon ditmonterad

Bild
Bleedermotstånd till oljekondingen

Bild
En liten switch för att växla mellan 12 och 17m i 60m masten

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Åsså har jag skaffat en ny radio. En Elecraft K3 och även ett MK2R+ SO2R interface som jag gjort lite kablar åt och i alla D-SUB kontakterna har jag byggt in små kretskort med LP-filter på alla signaler då jag tycker att boxen som den är har dålig filtrering.

Bild
Nya SO2R setupen

Bild
MK2R+ boxen köpt av SM0W

Bild
Elecraft K3, en av de bästa mottagarna på marknaden och dessutom den bästa radion att styra remote

Bild

Bild
Ett filterkort för LPT-porten

Bild
Skriv svar