Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)
Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv
Tack!
Jag har tittat på den sidan vid något tillfälle, jag vet inte om det var just att den använder hjul istället för linjärlager som jag mentalt valde bort den.
Det borde fungera lika bra inledningsvis, hoppas inte hjulen slits för fort bara.
Men köper man det kittet utan motorer. och köper till denna kontroller med det mesta inkl. Skulle detta kortet fungera bra till deltaskrivare?
Det blir ju typ samma pengar om inte tullen tar i ordentligt. Dessutom 1 motor över "i reserv" och display.
Vet någon om det är NEMA17 motorer i builda3Dprinter-kittet? Tänker på så alla motorfästen stämmer.
Jag har tittat på den sidan vid något tillfälle, jag vet inte om det var just att den använder hjul istället för linjärlager som jag mentalt valde bort den.
Det borde fungera lika bra inledningsvis, hoppas inte hjulen slits för fort bara.
Men köper man det kittet utan motorer. och köper till denna kontroller med det mesta inkl. Skulle detta kortet fungera bra till deltaskrivare?
Det blir ju typ samma pengar om inte tullen tar i ordentligt. Dessutom 1 motor över "i reserv" och display.
Vet någon om det är NEMA17 motorer i builda3Dprinter-kittet? Tänker på så alla motorfästen stämmer.
I tråden finns några byggen av Kossel Mini från Blomker, nån kanske kan göra en liten recension?
Blomker-kitet verkar okej härifrån på lite avstånd, det är som puttiplatt skriver att den oväxlade extrudermotorn är väl osäkerheten som finns. Från en som kuggat över med sin växlade extrudermotor mer än en gång:)
Men de har sålt en hel del såna här kit, och även Mendel-kit med extruder med samma oväxlade motor om man googlar runt lite. Hade det inte funkat hade de nog inte kunnat fortsätta sälja den konfigurationen. Det finns heller inget allmänt missnöje med extrudermotorn om man ser på vad google kommer upp med. Det kanske är så att de hittat något som funkar. Bästa är såklart om någon med ett Blomker-kit berättar hur det funkar i verkligheten.
Annars med kitet så verkar det rätt komplett men det är inte med LCD, det kan vara kul att ha men absolut inte nödvändigt speciellt om man kör via usb från datorn med t ex Repetier-host. Det man kan komma att önska sej är en heat-bed i form av en Kapton-heater att limma på glaset, det funkar kanonbra. Det drar också med sej behov av ett större power-supply på typ 12A som minst. Deras bygginstruktion har hur mycket illustrationer som helst, det är rätt bra.
Blomker-kitet verkar okej härifrån på lite avstånd, det är som puttiplatt skriver att den oväxlade extrudermotorn är väl osäkerheten som finns. Från en som kuggat över med sin växlade extrudermotor mer än en gång:)
Men de har sålt en hel del såna här kit, och även Mendel-kit med extruder med samma oväxlade motor om man googlar runt lite. Hade det inte funkat hade de nog inte kunnat fortsätta sälja den konfigurationen. Det finns heller inget allmänt missnöje med extrudermotorn om man ser på vad google kommer upp med. Det kanske är så att de hittat något som funkar. Bästa är såklart om någon med ett Blomker-kit berättar hur det funkar i verkligheten.
Annars med kitet så verkar det rätt komplett men det är inte med LCD, det kan vara kul att ha men absolut inte nödvändigt speciellt om man kör via usb från datorn med t ex Repetier-host. Det man kan komma att önska sej är en heat-bed i form av en Kapton-heater att limma på glaset, det funkar kanonbra. Det drar också med sej behov av ett större power-supply på typ 12A som minst. Deras bygginstruktion har hur mycket illustrationer som helst, det är rätt bra.
Det börjar hända saker!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag ser nu att de har en växlad motor som extruder motor. http://www.builda3dprinter.eu/shop/parts/2502/exeqt skrev:Vet någon om det är NEMA17 motorer i builda3Dprinter-kittet? Tänker på så alla motorfästen stämmer.
Då kommer jag sakna en extruder motor och ha 2 NEMA17 över

Edit: Men det räcker att någon vänlig själ här kan skriva ut bowden extruder drive för NEMA17, så är jag kanske igång efter det.
Jag ska sova på saken, men det kan bli beställning innan tiden för rabatt på elektroniken går ut.

Haha, men är du inne på att köpa lösdelar ändå?
Som referens så är här ungefärliga priser från ebay (inkl frakt):
Atmega2560 100:-
Ramps 1.4 80:-
4 st a4988 100:-
2004 LCD (inkl SD) 120:-
5 st 17hs4401 stegmotorer aliexpress $56 400:-
4 st ändlägesbrytare 60:-
Kapton heater round 150:-
Kablar 30x70cm 80:-
Summa 1090:-
I Saintsmart-kitet är heatbedden inte optimal för den får inte plats i skrivaren på ett snyggt sätt. Körde själv med mk2a i flera månader och om man inte passar sej så kan det bli väldigt varmt under heatbedden, såpass att delar i PLA kan deformeras. Den måste isoleras undertill eller nån typ av luftcirkulation måste till. Kör nu med en glasskiva 170mm med Kapton heater och det funkar väldigt mycket bättre och är mycket snyggare och renare installation. Dessutom är effekten högre så det är inga problem att komma upp i 110 grader för ABS-utskrift. MK2A har problem, eller ja, det tar lång tid att komma upp i hög temp med 12V. Annars är det säkert bra grejor de säljer.
Stegmotorerna jag kör med är 17HS4401 och det tyckte nog jag var det svåraste att veta att man fick motorer som fungerar, beteckningarna verkar vara slumpmässiga. De har 40 Ncm hållmoment och det räcker och blir över, det skulle nog räcka med hälften och ändå fungera bra. Man behöver i alla fall inte sikta på de starkaste som finns.
Drivkugghjulet (vad det nu heter) för den växlade motorn 8mm axel kan vara lite lurig att få tag i.
Som referens så är här ungefärliga priser från ebay (inkl frakt):
Atmega2560 100:-
Ramps 1.4 80:-
4 st a4988 100:-
2004 LCD (inkl SD) 120:-
5 st 17hs4401 stegmotorer aliexpress $56 400:-
4 st ändlägesbrytare 60:-
Kapton heater round 150:-
Kablar 30x70cm 80:-
Summa 1090:-
I Saintsmart-kitet är heatbedden inte optimal för den får inte plats i skrivaren på ett snyggt sätt. Körde själv med mk2a i flera månader och om man inte passar sej så kan det bli väldigt varmt under heatbedden, såpass att delar i PLA kan deformeras. Den måste isoleras undertill eller nån typ av luftcirkulation måste till. Kör nu med en glasskiva 170mm med Kapton heater och det funkar väldigt mycket bättre och är mycket snyggare och renare installation. Dessutom är effekten högre så det är inga problem att komma upp i 110 grader för ABS-utskrift. MK2A har problem, eller ja, det tar lång tid att komma upp i hög temp med 12V. Annars är det säkert bra grejor de säljer.
Stegmotorerna jag kör med är 17HS4401 och det tyckte nog jag var det svåraste att veta att man fick motorer som fungerar, beteckningarna verkar vara slumpmässiga. De har 40 Ncm hållmoment och det räcker och blir över, det skulle nog räcka med hälften och ändå fungera bra. Man behöver i alla fall inte sikta på de starkaste som finns.
Drivkugghjulet (vad det nu heter) för den växlade motorn 8mm axel kan vara lite lurig att få tag i.
Har läst i denna tråd ett tag och tänkte att jag ska bidra med lite info.
Angående hjul istället för linjärlager så är jag rätt nöjd med hjulen de går tyst och jag upplever inget glapp mellan hjulen och aluminium profilen.
- Fillek
Ps. kan ladda upp lite bilder på min skrivare när jag kommer hem efter helgen
Jag köpte ett "komplett" kit ifrån build3Dprinter och motorerna jag fick med passar i alla fästen i deras plastkit. Däremot så var det väldigt lång leveranstid ifrån dem då de verkar ha noll till inget produktlager. Sedan så skulle jag beställa OpenBeamsen ifrån någon annan leverantör då han som har build3Dprinter bara paketerar dem i ett rör med en tejpbit att hålla locken på båda sidorna. Vid första leveransen så var mitt rör tomt och efter att ha övertalat honom om att skicka ett par nya så anlände detta rör också med en av ändarna öppna. Dock så hade openbeamsen hållit sig kvar av ren vilja och friktionen mellan bubbelplasten och röret.exeqt skrev:Vet någon om det är NEMA17 motorer i builda3Dprinter-kittet? Tänker på så alla motorfästen stämmer.
Angående hjul istället för linjärlager så är jag rätt nöjd med hjulen de går tyst och jag upplever inget glapp mellan hjulen och aluminium profilen.
- Fillek
Ps. kan ladda upp lite bilder på min skrivare när jag kommer hem efter helgen

Om du bestämmer dig för att köpa lösa delar kan det vara värt att kolla på ARM baserade kort istället, då de vanliga AVR korten har lite klent med beräkningskapacitet om du någon gång vill köra 400stegs motorer, 1/32 microstepping eller helt enkelt öka på dina delta segments.
Tackar så mycket för feedback.
Jag kommer köra på builda3dprinters kit, så fort mitt paypal är tankat. Och hoppas att han har lärt sig att packa ordenligt.
Har beställt Mega och ramps på ebay.
Så borde det bara vara PSU och kablar kvar, mycket av det finns redan i verkstaden.
Jag kommer köra på builda3dprinters kit, så fort mitt paypal är tankat. Och hoppas att han har lärt sig att packa ordenligt.
Har beställt Mega och ramps på ebay.
Så borde det bara vara PSU och kablar kvar, mycket av det finns redan i verkstaden.
Ja hur går det med uppgraderingen? Blir det någon märkbar förbättring?G4jm0r skrev:Om du bestämmer dig för att köpa lösa delar kan det vara värt att kolla på ARM baserade kort istället, då de vanliga AVR korten har lite klent med beräkningskapacitet om du någon gång vill köra 400stegs motorer, 1/32 microstepping eller helt enkelt öka på dina delta segments.
Hej, har inte hunnit printa så mycket, men änsålänge har jag problem med lite ojämna lager som jag måste ta reda på vad de beror på.
Har för övrigt påbörjat första utskriften till min nästa printer som kommer bygga på makerbot och designas för rackmontage. Målet är 300x300mm arbetsyta och höjd baserat på hur många Units man vill använda. Kallar den för RepRack och ska försöka släppa ritningar om det blir lyckat.
Har för övrigt påbörjat första utskriften till min nästa printer som kommer bygga på makerbot och designas för rackmontage. Målet är 300x300mm arbetsyta och höjd baserat på hur många Units man vill använda. Kallar den för RepRack och ska försöka släppa ritningar om det blir lyckat.
Intresant med RapRack, har forfarande inte själv bestämt mig vad närsta printer ska bli (har lutat mot delta men...)...
Ser fram emot ditt resultat.
Ser fram emot ditt resultat.

Kommer en projekttråd så fort det finns lite att visa 
Mina stegmotordrivare gick lite varmt så jag kopplade in en fläkt på mitt ramps kort, upptäckte att den blinkade och hade sig, så jag bestämde mig för att gå tillbaka till mitt lite större nätagg och vips så går motorerna och hotendfläktarna mycket bättre.

Mina stegmotordrivare gick lite varmt så jag kopplade in en fläkt på mitt ramps kort, upptäckte att den blinkade och hade sig, så jag bestämde mig för att gå tillbaka till mitt lite större nätagg och vips så går motorerna och hotendfläktarna mycket bättre.
Sådär en trädgroda utskriven.
Börjar bli riktigt nöjd med mina resultat i 0.25mm lager.
Börjar bli riktigt nöjd med mina resultat i 0.25mm lager.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ampen skrev:Nu är en E3D-v6 Beställd![]()
Någon som beställt och fått sin ännu?
Fick den i dag och spontant: tydligt mindre och "sötare" än E3d-v5

Ska precis hämta ut min E3D v6 och lcd. Men hinner inte kolla på den idag. Får göra det när jag kommer hem igen på söndag.