Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lond

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av lond »

Går att fixa med en hälrem på träskon.

/// Marcus
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är bilderna från det som hände i helgen,

Bild
Fräste några plåtar till SM0W som de ska använda på SK0UX för deras antennswitchning

Bild

Bild
SM2UVU står och funderar

Bild
Vi lyfter upp 40m yagin för att se hur den ser ut, tuningen var som enl simuleringarna

Bild
Dags att ta en tur upp för att skruva fast den

Bild
And up I go, det blåste lite lagom men solen sken och vinden var varm så det kändes inte alls äckligt

Bild
Nikke har det jobbigast

Bild
Blixtens flitigaste lekkamrater :) SM2LIY till vänster är allergisk men offrade sig och kastade pinnar med honom hela tiden ändå.

Bild
Skruvar fast den lite temporärt, den ska lyftas upp i toppen när tramwiren är borttagen

Bild
Jag står och väntar på att de ska hissa upp en antenn, dock verkar det här vara från stagfästet

Bild
Vi upptäckte att jag hade mätt fel på ett segment på beamen och alla element var 40cm (!) för korta! Detta betydde en jädra massa extra jobb men det blev bra tillslut ändå.

Bild
Antennen lyfts upp för tuning

Bild
Jag skruvar fast beamen, här är lite bilder uppifrån. Man kan se på den här bilden delar av en åker alldeles under reflektorns platta är det en åker, det är tilltänkta inband-platsen på grannens mark.

Bild
60m masten

Bild
Medans jag skruvade fast 5el för 20 så flyttade XJP och UVU 30m yagin till lyftplatsen för att tunas.

Bild
En bit ner

Bild
18m höga masten med 5el för 15 och 4el @EU för 20. När vi väl lyft upp 3el för 30m så var det så sent att jag fick klättra ner i mörker.

Bild
Nya masten har fått sig lite antenner

Bild
Jag tillverkar stegpinnar till 18m WARC-masten så det går att stå vid toppröret lite enklare. Dags för att ta ner 5el för 20m i rätt rejäl blåst, var byvindar upp mot 15 m/s så det var lite spännande.

Bild
Jag verkar fundera på hur allt ska riggas

Bild
Blääää för den masten

Bild

Bild
Stegpinnarna var sköna :)

Bild
Antennen på väg ner, var en hel del riggning innan vi fick ner den och det blev spännande när Blixten rammade en staglina så jag trodde skiten skulle braka.

Bild
Antennen flyttad till lyftplats och redo för nya tippar. SM2LIY och SM2UVU.

Bild
Vi kontrollmäter elementen, vilket var tur vi gjorde! För vi upptäckte att ett element inte stämde med vad jag simulerat, så jag fick simulera om och sätta dit 6cm 10mm rör ytterst på direktor 2.

Bild
KASTA PINNE DÅ!

Bild
Den felaktiga biten

Bild
Efter vi upptäckt att det behövde simuleras lite så gjorde vi kväll, eftersom vi inte både skulle kunna fixa beamen, tuna den plus hissa upp den innan mörkret infall.

Bild
Nya masten, 40m yagin ska som sagt lyftas upp en bit

Bild
Den nedre 20m yagin är 2 element lite vridna på bommen, så jag tänkte ta ner den och räta till det för annars kommer jag störa mig på det i all evighet.

Bild
Här kontakterar jag 7/8" koax donerad av SM3SGP som ska upp i masten, 2st bitar på 27.5m

Bild
Kontakterar

Bild
Och här rullar vi ut 1 1/4" koaxialkabeln som SM2RIX donerade åt oss, det blev 2st bitar på 102m som sedan ska användas till nya 60m masten, men lånas i vinter till militärmasten.

Bild
Önskar all kabel var så här :)

Bild
Bygger egna kontakter. En kontakt kostar 820kr så jag hade inte någon lust att köpa 4st kontakter till den.

Bild
Crimpade och lödde

Bild
Sätter plåt runt

Bild

Bild
Sedan vulktejp

Bild
Och eltejp

Bild
Bygger ihop en LC-match för 40m

Bild
Hade redan en för 20m, dessa ska in i ett skåp donerat av SM2OAN och upp @30m i militärmasten

Verkar bli regn till helgen och då stannar jag i så fall i Luleå. SM2LIY är @SJ2W och ska köra SAC CW.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jaha, då har det blivit lite mer gjort. Har varit lite sjuk på senare tid så tempot har varit lite lågt men i helgen fick vi klart allt jobb i militärmasten. Ground crew senaste två helgerna har varit SM2XJP, SM2XLL, SM2LIY och SM2UVU, tackar!

Förra helgen blev det en tur till SK2AU där jag var mastapa och hjälpte dom byta ut koaxialkablarna i masten. Förutom det blev det inte någon klättring i mina egna master men det blev en del gjort ändå. SM2LIY har varit nästan 3 veckor och fixat lyssningsantennerna i skogen varvat med radiokörande. Han hjälpte även till att skarva ihop 7/8" till inbandplatsen och satte upp vertikalen men verkar vara nåt strul där jag behöver undersöka. Vi vinterstädade även gården så nu kan snön komma, även om den gärna får vänta några veckor till så jag får klart allt ute.

I helgen så blev det desto mer gjort. På Fredag direkt när vi kom hit så tog jag och SM2XJP och lyfte ner 5el för 20m och riktade till elementen och sedan hissade vi upp den igen och jag kom ner precis lagom till det började skymma. På Lördag lyfte vi upp 2el för 40m för att märka den låg för högt i frekvens, så vi fick ta ner den och förlänga tipparna men då blev den rätt så bra. Den blev aningen hög men med SWR 1.7:1 på 7.000 och 1.4:1 på 7.200 MHz kan man inte vara allt för missnöjd. Sedan fortsatte jag upp och vi tog ner tram-wiren så vi kunde lyfta upp 2el för 40m i topp av masten med hjälp av toppröret, det flöt på ypperligt även om det är lite svajigt där uppe. Efter detta fanns det lite tid kvar innan mörkret så vi hissade även upp stackskåpet + 7/8" koaxerna.

På Söndag så kom SM2XJP förbi och agerade barnvakt medans jag lekte mastapa igen. Inkoppling av alla antenner stod på schemat och det gick bra men allt tar tid som vanligt, så det blev nog iaf 2 timmar uppe i masten innan jag var klar. Jag hann även smörja stagringen med lite fett.

Antennerna ser ut att vara som planerat förutom 40 stacken som är lite hög i frekvens. 20m 5/5el stacken blev helt perfekt, 1.5:1 på 14.000, dippar på 14.190 MHz och 1.4:1 på 14.350 MHz.

De fina bilderna är för övrigt tagna av SM2XJP, de fula mobilkamerabilderna är jag :)

Bild
En låda donerad av SM2OAN som ska få sig två stackboxar

Bild

Bild
Svetsade ihop ett fäste till lådan

Bild
Börjar bli mörkt, så lite dålig bild

Bild
@SK2AU i deras 30m mast

Bild
Mycket folk

Bild
Hemma igen och fortsättning på stacklådan

Bild
Jag och SM2XJP var trötta på den Söndagen så vi orkade inte försöka lyfta beamen, men vi gjorde den i princip klar iaf

Bild
RF-choke monterad

Bild
En av mina nya fina klätterpåsar

Bild
Redo att hissas

Bild
60m masten

Bild
Jag sätter ordning lyftrep för stackboxen

Bild
Takeoff

Bild
Jag klättrar upp för att skruva fast

Bild
Men vi upptäckte den låg för högt, så var bara att hissa ner igen och förlänga tipparna

Bild
Lyft #2, med SM2XJP och SM2UVU hårt jobbandes :)

Bild
SM2UVU leker med vinschen

Bild
SM2UVU och SM2XLL

Bild
Jag är uppe och kopplar in grejor i skåpet

Bild

Bild
Koppla, koppla, koppla

Bild
Lådan uppe i masten, jag kopplar in lite koaxer

Bild
SM2XJP har en skön position där nere, fast han klagade lite på att det blev kallt :)

Bild

Bild
SM2XJP tar kort på mig

Bild

Bild
Mastbasen med 7/8" koaxerna som kommer ner

Bild

Bild
160m vertikalen till vänster och sedan nya skönheten

Bild

Bild
60m masten

Bild

Bild
Lite skrot i skogen

Bild
Operatörernas pissoar, möjligen lite högt upp

Bild
Börjar bli färdig, har stängt skåpet :)

Bild
Tar ner repet

Bild
En del kabel kvar att få ordning på

Bild
Stagringen som SM2DMU donerade

Bild
Nästan klar

Bild
Dags att försöka komma neråt

Bild

Bild
Smörjer stagringen

Bild
Hade tänkt ta det lugnt men det blev lite mer jobb idag på kvällen. Skarvade på ett rör på en gammal stolpe som SA2AWO gav en gång i tiden

Bild
Ska få bli stolpen som håller kabeln vid masten

Bild
En liten krok i toppen av stolpen

Bild
Det två masterna, ca 100m mellan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En liten uppdatering igen då. I helgen så var SM3JLA förbi och hjälpte till då vi fick dit kablaget till militärmasten och lite annat pyssel. Jag lagade även kabeln till inbandvertikalen och lite annat smått som att dra kabel för indikeringspotten till militärmasten och lite annat.

Bild
Skyddat kabeln vid en väg till inbandsvertikalen

Bild
Började gräva en grop till en stolpe, gick sådär...

Bild
Stolpen på plats

Bild

Bild
Hade kvar lite 0-8 sedan gjutningen, så jag använde det för att fylla tillbaka, bättre än lera

Bild
2st 1 1/4" koaxer + jumperkablarna över till masten

Bild
Inser dock nu när jag ser bilderna att jag bör göra om lite så att kabeln hänger nedåt istället för en båge så där, onödig belastning på kabeln

Bild

Bild

Bild
Ett av helgens arbeten blir att bygga täckplåtar för lagret

Bild
Fick kapa isär 7/8" kabeln där jag hade lyckats skada den tidigare och sätta två kontakter och en jumperkabel, nu fungerar det fint igen

Bild
Byggde en liten 2x1 switch som ska välja mellan 30/40m ute vid militärmasten. Jag vill inte offra en koax till 30m då det är ett band vi inte kör tävlingar på och flexibilitet är inte så viktigt då.

Bild
Fin blev den, behöver göra en liten plåt och ett klammer så den kan fästas i stolpen vid militärmasten. Den kommer switchas med en 100m bit DL-1000
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En kollega gjorde lite galet på servern så den är nere till imorgonbitti, ids inte åka dit och fixa det nu.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det jobbiga med den här tråden är allt skrollande. :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, det blev lite väl mycket bilder på den här sidan. Synd man inte kan välja själv när man ska göra någon stor uppdatering och få en ny sida :) Men jag gillar bilder så mycke sådana ska jag fortsätta posta :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag gillar också mycket bilder :tumupp:
Senast redigerad av anders_bzn 16 oktober 2013, 18:31:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag med :tumupp:
SA3BYC

Inlägg av SA3BYC »

En bild säger mer än tusen ord ... så fota på du Micke :tumupp:

Johan / SE3X
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ja, det var ingen kritik utan bara en liten lustifikation. Keep em comin'.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej det förstod jag också, var mer bara en kommentar.

Idag åkte jag till jobbet en stund på kvällen och försökte bygga ett övertonsfilter för 20m som notchar bort övertonerna som annars dimper ner på 10m (28MHz). Men naivt så gjorde jag filtret utan att göra kammare för de olika polerna vilket resulterade i att jag inte fick till det. Får ta och göra om gamla LP-filtret som jag gjorde för 20m och sätta kammare så ska jag få till notchen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Gjorde ett snabbt ryck mellan jobbet och hockeyn för att fixa filtret som jag misslyckades med igår. Det blev att riva gamla LP-filtret för 20m och bygga 2st skärmar så jag får isolation mellan de olika notcharna.

Bild

Bild
Mycket nöjd med prestandan, som sämst -62dB och bäst ner mot -85dB med ~0.005dB insertion loss på 20m
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Förutom att jobba lite extra idag så hann jag med några timmar eget och få till elektroniken för roteringen av 60m masten och nya militärmasten.

Bild
Gjort en liten väska till jobbet med beaglebone black + LCD cape + 128 GB SSD-disk och USB-hub :) Mätdator...

Bild
Schema till filtret i föregående posten

Bild
Första misslyckade lådan

Bild
Blev för mycket koppling mellan noderna

Bild
Ett kort med iden från SM5AJV för att buffra signalen från pottarna till masterna

Bild

Bild
Ett General I/O eller Generel som jag skrivit och stör mig nå j****vulskt...

Bild
Lite åskskydd på pottarna

Bild
Färdigt :)

Bild
En pot

Bild
Tät låda

Bild
2st plåtar som monterar fast pot-lådan i masten
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Vi får hoppas den här kommer på en ny sida, annars är det nog bildrekord ;)

Idag så har jag grejat med att få till roteringen till militärmasten. SM2XJP dök upp mitt på dan och jag fick hjälp fram till mörkret. En ny radioamatör från trakterna kom också förbi och fick en liten rundvandring. Kontaktorlådan som SM2UVU byggt blev även inkopplad och jag provade att rotera nya masten manuellt med kontaktorerna. Imorgon ska jag koppla in styrsignalerna och försöka få det roterbart från openASC-systemet. OM det fungerar bra så ska även 60m masten kopplas in.

Vi gjorde även den fina lösningen på nödstopp av masten om något relä/kontaktor brinner fast eller någon mjukvarubugg

Bild
Saknade några meter på kabeln, så jag fick flytta stolpen i skogen men tur nog hade inte tjälen gått djupt

Bild
Behöver fortfarande få dit täckplåtar. Ska även komma ihåg att fylla på olja i snäckan

Bild
Monterat potlådan, kommer nog fungera fint

Bild

Bild

Bild
Uppåt

Bild

Bild
60m metarn

Bild
Väntar på warc beamen och 6m yagin

Bild