Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

PerE: Ok. Kan man tilldela samma pinne till både probe, home, och limit? Jag menar ingen av dessa funktioner används ju någonsin samtidigt.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

MadModder: Nej det är ingen bra ide utan du måste dedikera en pinne till detta och gå in i "Ports & Pins" i Mach3 där har du en speciell "Probe" som du skall konfigurera. Jag har min på LPT2 Pin 13. När du sedan testar den så går du till sidan "Diagnostics" i Mach3 och så har du en lampa "Digitize" som skall lysa upp när du har kontakt.
Klart som korvspad :shock:
Mvh Per
Tottish

Inlägg av Tottish »

Snabb fråga på tal om pinnar och Mach3: Går det även att använda sig av seriella RS232 portarna? Antingen genom att bara få några pinnar extra per serieport man har eller kanske rent av kunna skicka seriella data rätt in i Mach3 kanske?

Ha en bra dag, ägna den gärna åt att skriva om Projekt: Lillsyrran. Har ju inte vart sånt här stiltje i tråden sen den skapades ju =).

/Tottish
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra fråga! Varje serieport har ju 4 digitala in och 2 ut som man kan styra och läsa av utan något som helst krångel. (från egen mjukvara)

[edit]
Undrar om det finns nån slags drivrutin som mappar de pinnarna till en virtuell LPTx...
Senast redigerad av MadModder 22 september 2007, 12:41:20, redigerad totalt 3 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

Tottish,
Du kan skicka RS232 data från Mach3 men inte ta emot på nått enkelt sätt (vad jag vet). Vill du ta emot så får det bli MODBUS över RS232 eller TCP. Det KANSKE går att komma åt seriportens flödeskontroll-pinnar via scripting-motorn. Men jag har inte undersökt det nått särkillt.

/H.O
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag är själv på väg att köpa denna produkt och den kommer att utvecklas ännu mer nu när Art (pappa till Mach3) har kommit ut med sin "Brain" till Mach3.
http://homanndesigns.com/store/index.ph ... ducts_id=4
Per
H.O

Inlägg av H.O »

Absolut! Själv köpte jag lite CUBLOC prylar - fick dom igår och nu snackar den ena MODBUS med Mach3. Coolt!

/H.O
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Peter Homan (ModIo) sade till mig igår att han har på gång ett expansions kort som skall ha fler in & utgångar så han är på g.
Jojje: Hur många är det egentligen som har beställt/köpt din "Byxsats" ?
Jag menar att nu när dom har plockat ihop sina maskiner så är det väl dags för dom att börja lära sig styra maskinerna. Kanske det är dags att sätta upp en tråd i handhavande med Mach3 bla.
Jag kan väl hjälpa till lite och sen är det ju fler som kanske kan lägga till lite info också
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är "bara" 9st som har fått sina byxsatser. Det är inga flera som har sagt att dom vill ha leverans. Troligtvis vill dom vänta på att det blir klart med Kressarna. Dom andra som inte ska ha Kress har inte betalat eller skrivit in att dom vill ha leverans, då blir det ingen heller. Här kan ni följa med på vad som händer och vilka som fått allt.

Av dom nio som fått allt, är det väl två som satt ihop sina maskiner. :(
Men det är väl dax snart att starta en Mach3-tråd. Risken är väl att det blir massa skitsnack isf nåt vettigt, tills flera har nåt att testa på.

Edith:
Nu finns iaf en sån tråd.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jojje> Hur går det med utveklingen?
Har själv inte hunnit köra nått mer med min maskin då vi haft insyn på jobbet (swedac) och det tagit all tid. men ska väl försöka köra lite "riktiga" jobb snart.

Är designen spikad? Vad behöver bytas på min maskin?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vi får väl hoppas på att inte utvecklingen stannar. :D
Jag tycker inte du ska/behöver byta nåt alls på din maskin.
Det jag har gjort är bara marginella saker, så vi väntar på om det uppstår "riktiga fel" först.
Förövrigt, det som är gjort, kan du senare fräsa ut på din egen maskin.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Jag bara väntar på g coder. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sådärja. Äntligen fick jag mina plåtramar.

Nätdelen monterad i en ram och skruvad i min låda.

Bild
klicka för att komma till min projekttråd.

[edit]
Startade en egen tråd och länkade dit med en miniatyr istället. Kan ju inte fylla den här allmänna lillasystertråden med mina specifika byggen. ;)
Senast redigerad av MadModder 23 september 2007, 00:12:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ojdå! Det ser väldigt fint ut! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har funderat lite på LIM.
Den fungerar ju som en paus har jag läst, och då ska ju inte spindelmotorn stanna. Men om fräsen går mot LIM-brytarna, bör spindelmotorn stanna då?
Skriv svar