Högtalarkonstruktion, del II
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Okej, nu har jag köpt skruv.
Skall bli spännande och se om jag får ihop den
MVH/Roger
PS
När jag ändå var på Järnia tänkte jag passa på att köpa svart eloxerad skruv till elementen. Jag köpte sådana där för typ ett år sedan. Dom hade emellertid slutat sälja dom för dom "gick inte". Jag kan dock förmodligen be dom ta hem (Arvid Nilsson, 3,5X19).
Skall bli spännande och se om jag får ihop den

MVH/Roger
PS
När jag ändå var på Järnia tänkte jag passa på att köpa svart eloxerad skruv till elementen. Jag köpte sådana där för typ ett år sedan. Dom hade emellertid slutat sälja dom för dom "gick inte". Jag kan dock förmodligen be dom ta hem (Arvid Nilsson, 3,5X19).
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag fick ihop den 
Dock blev de noggrant plockade M6-bultarna för korta (sades 32mm, tog 30mm men tog också 40mm för säkerhets skull).
De 40mm jag tog för säkerhets skull var jag inte så noggrann med så en blev på 50mm med gängor som började för sent.
Som tur var råkade jag ha en M6X40 bult i mina gömmor (men gudarna ska veta att det inte kan kallas sortiment
).
Jag råkade sedan montera spånskivorna fel för jag orkade inte googla på det samtidigt som jag såg att klack-hålen var symmetriska.
Alldeles efter jag var klar med monteringen fattade jag dock plötsligt att man kunde kika på kartongen
Nåväl, nu är den i alla fall färdigmonterad (skruvkostnad: 120:-
)
Det börjar bli mörkt här i Götet, får nog tyvärr vänta tills i morgon med slipningen.
Men då jävlar kan bara ösregn stoppa mig
MVH/Roger

Dock blev de noggrant plockade M6-bultarna för korta (sades 32mm, tog 30mm men tog också 40mm för säkerhets skull).
De 40mm jag tog för säkerhets skull var jag inte så noggrann med så en blev på 50mm med gängor som började för sent.
Som tur var råkade jag ha en M6X40 bult i mina gömmor (men gudarna ska veta att det inte kan kallas sortiment

Jag råkade sedan montera spånskivorna fel för jag orkade inte googla på det samtidigt som jag såg att klack-hålen var symmetriska.
Alldeles efter jag var klar med monteringen fattade jag dock plötsligt att man kunde kika på kartongen

Nåväl, nu är den i alla fall färdigmonterad (skruvkostnad: 120:-

Det börjar bli mörkt här i Götet, får nog tyvärr vänta tills i morgon med slipningen.
Men då jävlar kan bara ösregn stoppa mig

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag fått grovslipat (P40) mina högtalares skarvar.
Det var mycket enklare än jag trodde.
Skarvarna försvann en efter en och utan större ansträngning.
Tom den som hade en skarv runt en kronas tjocklek blev bra (dock konvex över stora hela).
Det slår mig plötsligt att maskinen nu faktiskt gjort sitt.
Resten kan jag slippa för hand (då det mest handlar om resning och putsning efter 3 lacklager).
Det var lite halvsvårt att få högtalarna rena från damm.
Undrar om jag inte ska nyttja tipset om en småblöt trasa innan jag slipar nästa gång (P120).
För jag undrar om inte skillnaden i lyster (jämfört med de orörda sidostyckena) nu ändå inte har lite att göra med att slipdamm finns kvar i fibrerna på plyfan.
Eller också har de obehandlade sidostyckena "oxiderat" med tiden
Nåväl, här kommer lite bilder.
MVH/Roger
Det var mycket enklare än jag trodde.
Skarvarna försvann en efter en och utan större ansträngning.
Tom den som hade en skarv runt en kronas tjocklek blev bra (dock konvex över stora hela).
Det slår mig plötsligt att maskinen nu faktiskt gjort sitt.
Resten kan jag slippa för hand (då det mest handlar om resning och putsning efter 3 lacklager).
Det var lite halvsvårt att få högtalarna rena från damm.
Undrar om jag inte ska nyttja tipset om en småblöt trasa innan jag slipar nästa gång (P120).
För jag undrar om inte skillnaden i lyster (jämfört med de orörda sidostyckena) nu ändå inte har lite att göra med att slipdamm finns kvar i fibrerna på plyfan.
Eller också har de obehandlade sidostyckena "oxiderat" med tiden

Nåväl, här kommer lite bilder.
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Whatta da 17, FYRA stycken!!!???
Jag tog hornen av tjuren idag och hålsågade fyra hål i två bafflar för mina små /orange) högtalare. Putsade med 240-papper och ska ev betsa dem gröna och olja dem för jag har en himla bra träolja. Sedan återstår att hitta de återstående två Monacor-element ...
Jag tog hornen av tjuren idag och hålsågade fyra hål i två bafflar för mina små /orange) högtalare. Putsade med 240-papper och ska ev betsa dem gröna och olja dem för jag har en himla bra träolja. Sedan återstår att hitta de återstående två Monacor-element ...

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Låter intressant!
Ja, jag håller på att tillverka fyra stycken.
Tanken är såhär:
Jag kör idag med 4" Peerless polyprop-bas och Beyma aluminium-kon diskant.
Jag är dock inte riktigt nöjd med ljudet.
Basen är bra så den blir kvar i alla lådor men diskanten, njae jag är tveksam till Beyma.
Tror att en banddiskant (Kina) låter bättre.
Så det blir två lådor med Peerless+Beyma och två lådor med Peerless+Kina.
Jag har nämligen problem med kvinnoröster.
Skär sig nästan.
Diskanten verkar inte alls gilla det.
Så jag har flyttat upp brytfrekvensen något (från 4,2kHz till 5kHz mha meckig avlindning av 150uH-spole).
Sen har jag tajtat till själva brytfrekvensen genom att vara noggrannare med kondingen.
Både LF och HF ska nu bryta av ordentligt (tidigare var det ett litet glapp pga bekvämlighet med konding).
Men jag är fortfarande osäker om Beyma är ett speciellt bra val.
I min stora stereo (3-vägs) har jag Infinity Emit banddiskant och bättre diskantljud går det nog inte att få
MVH/Roger
PS
Att jag envisas med att försöka trimma in Beyma har med tillgänglighet att göra. Jag går nämligen omkring i den naiva villfarelsen att jag ska kunna sälja högtalare (och har ingen lust att importera från Kina om jag inte måste)
Ja, jag håller på att tillverka fyra stycken.
Tanken är såhär:
Jag kör idag med 4" Peerless polyprop-bas och Beyma aluminium-kon diskant.
Jag är dock inte riktigt nöjd med ljudet.
Basen är bra så den blir kvar i alla lådor men diskanten, njae jag är tveksam till Beyma.
Tror att en banddiskant (Kina) låter bättre.
Så det blir två lådor med Peerless+Beyma och två lådor med Peerless+Kina.
Jag har nämligen problem med kvinnoröster.
Skär sig nästan.
Diskanten verkar inte alls gilla det.
Så jag har flyttat upp brytfrekvensen något (från 4,2kHz till 5kHz mha meckig avlindning av 150uH-spole).
Sen har jag tajtat till själva brytfrekvensen genom att vara noggrannare med kondingen.
Både LF och HF ska nu bryta av ordentligt (tidigare var det ett litet glapp pga bekvämlighet med konding).
Men jag är fortfarande osäker om Beyma är ett speciellt bra val.
I min stora stereo (3-vägs) har jag Infinity Emit banddiskant och bättre diskantljud går det nog inte att få

MVH/Roger
PS
Att jag envisas med att försöka trimma in Beyma har med tillgänglighet att göra. Jag går nämligen omkring i den naiva villfarelsen att jag ska kunna sälja högtalare (och har ingen lust att importera från Kina om jag inte måste)

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Dämpa diskanterna, eller försök trycka dit en omkopplare så du dämpar 0 - 2 - 4dB och se om det funkar.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Mycket bra förslag!
Jag råkar ha EQ på datorn och har faktiskt provat dämpa allt över 6k och det har blivit bättre
Det är bättre men fortfarande inte bra.
MVH/Roger
PS
Övre mellanregistret låter direkt dåligt (så att det nästan skär sig) oavsett mans/kvinno-röst men speciellt tydligt med kvinnoröster. Jag får inte bort problemet ens när jag dämpar 6k+ med hela 6dB (enda som händer är att typ symbaler blir otydligare och ljudet blir ännu tråkigare). Jag fattar inte varför det låter så illa. Det är helt onjutbart! Jag sätter mest på denna lilla stereo när det inte finns nån mer på EF etc att chatta med och jag blir alltid lika besviken.
Kan jag ha problem med baffel-förstärkning?
Jag råkar ha EQ på datorn och har faktiskt provat dämpa allt över 6k och det har blivit bättre

Det är bättre men fortfarande inte bra.
MVH/Roger
PS
Övre mellanregistret låter direkt dåligt (så att det nästan skär sig) oavsett mans/kvinno-röst men speciellt tydligt med kvinnoröster. Jag får inte bort problemet ens när jag dämpar 6k+ med hela 6dB (enda som händer är att typ symbaler blir otydligare och ljudet blir ännu tråkigare). Jag fattar inte varför det låter så illa. Det är helt onjutbart! Jag sätter mest på denna lilla stereo när det inte finns nån mer på EF etc att chatta med och jag blir alltid lika besviken.
Kan jag ha problem med baffel-förstärkning?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du kan ju givetvis inte köpa massa diskanter och kolla men en domediskant med textildome kanske?!
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag måste säga att jag numera tror mer på textildome.
Textildome eller banddiskant.
Metalldomer i diskantväg tycks gå bort.
Jag vet numera inte ens om jag ska försöka få ordning på Beyma längre (ingen EQ-inställning låter bra).
Jag råkar ju faktiskt ha 2 par Kina-bandare.
Enda lilla "problemet" är att filtrena redan är gjorda.
Kinkigast är ju spolarna och dom är tunade till 4,2kHz (Kina, oavlindade) respektive 5kHz (Beyma, avlindade).
Ett lite problem här är mer att Peerless börjar bli direktiv vid 5k.
Men jag tror jag skiter i det och byter dämpmotstånd (det är ju faktiskt de enda komponenterna jag behöver byta).
Sen kör jag med Kina-bandare allena!
Ett annat problem jag faktiskt har med Beyma är att terminalerna sitter på typ var sin 1cm^3 plint diametralt som faktiskt tom överskrider specen för baffel-hålet!
Jag fick alltså såga, stämjärna och fila bort utrymme för terminalerna senast
Vill man göra om det för en typ av element man inte längre tror på?
Nej, tack!
Adjöss, Beyma
MVH/Roger
PS
Idag har jag slipat alla högtalare med P120. Dom blev lena som barnrumpor
Nu är tanken att jag ska torka av dom med småvåt disktrasa igen, dammsuga ur allt damm, och lacka första gången (hoppas jag inte får resning igen). Sen putsar jag dom med P240, torkar av med trasa (här har jag iaf inte resning längre) och lackar 2ggr. Slutligen putsar jag med P240 och lackar en sista gång.
I punktform:
1) småvåt disktrasa
2) dammsug ur allt damm
3) lacka
4) P240
5) småvåt disktrasa
6) lacka 2ggr
7) P240
8. lacka
Textildome eller banddiskant.
Metalldomer i diskantväg tycks gå bort.
Jag vet numera inte ens om jag ska försöka få ordning på Beyma längre (ingen EQ-inställning låter bra).
Jag råkar ju faktiskt ha 2 par Kina-bandare.
Enda lilla "problemet" är att filtrena redan är gjorda.
Kinkigast är ju spolarna och dom är tunade till 4,2kHz (Kina, oavlindade) respektive 5kHz (Beyma, avlindade).
Ett lite problem här är mer att Peerless börjar bli direktiv vid 5k.
Men jag tror jag skiter i det och byter dämpmotstånd (det är ju faktiskt de enda komponenterna jag behöver byta).
Sen kör jag med Kina-bandare allena!
Ett annat problem jag faktiskt har med Beyma är att terminalerna sitter på typ var sin 1cm^3 plint diametralt som faktiskt tom överskrider specen för baffel-hålet!
Jag fick alltså såga, stämjärna och fila bort utrymme för terminalerna senast

Vill man göra om det för en typ av element man inte längre tror på?
Nej, tack!
Adjöss, Beyma

MVH/Roger
PS
Idag har jag slipat alla högtalare med P120. Dom blev lena som barnrumpor

I punktform:
1) småvåt disktrasa
2) dammsug ur allt damm
3) lacka
4) P240
5) småvåt disktrasa
6) lacka 2ggr
7) P240
8. lacka
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu är punkt 1 & 2 gjorda.
Har bestämt mig för att inte lacka botten helt enkelt för att dom måste stå på nåt.
Funderar på att montera de tre apparatfötterna/hgt som ger högtalaren lite frihöjd där jag så att säga får in penseln.
Jag kommer endast använda tre apparatfötter per högtalare då dom garanterat står stadigare då (fyra blir liksom ett överbestämt system).
MVH/Roger
Har bestämt mig för att inte lacka botten helt enkelt för att dom måste stå på nåt.
Funderar på att montera de tre apparatfötterna/hgt som ger högtalaren lite frihöjd där jag så att säga får in penseln.
Jag kommer endast använda tre apparatfötter per högtalare då dom garanterat står stadigare då (fyra blir liksom ett överbestämt system).
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Då var apparatfötterna monterade.
Imorgon skall jag börja lacka.
Wish me luck
MVH/Roger
Imorgon skall jag börja lacka.
Wish me luck

MVH/Roger
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ser väldigt lovande ut rogerk8
Lycka till!
Förresten, har du något bra tips på inköpsställe för dom fötterna samt den bruna kopplingslisten du hade skruvat fast i förstärkaren?

Förresten, har du något bra tips på inköpsställe för dom fötterna samt den bruna kopplingslisten du hade skruvat fast i förstärkaren?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack Magnus_K!
Apparatfötterna säljer ELFA 48-861-07.
Sen förstår jag tyvärr inte andra delen av frågan.
Vadå brun kopparlist?
MVH/Roger
Apparatfötterna säljer ELFA 48-861-07.
Sen förstår jag tyvärr inte andra delen av frågan.
Vadå brun kopparlist?
MVH/Roger
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kanon, tackar. Dom åkte upp min ELFA-listan.
Det var jag som var lite diffus. Plinten, kopplingslisten, eller vad kan tänkas heta, inom den röda cirkeln.
Det var jag som var lite diffus. Plinten, kopplingslisten, eller vad kan tänkas heta, inom den röda cirkeln.