Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Fanns ingen port på den datorn jag hämtade idag.. MEN kanske går det att montera in ett paralellportskort i ett av uttagen... borde det inte funka.. ?

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad finns det för kontakter på moderkortet baktill?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det var en modern burk, då blir det bara att köpa ett Pports kort så är du banan.
Modern vet jag inte men den står stämplad 2008 i chassiet.. jag ska försöka få tag på ett sånt imorgon... lär väl inte vara så vanliga nu för tiden dom där korten antar jag..
Datorn jag hämtade idag vill inte funka, har grejat och grejat, fixat med grafikkort o massa, nä den vill inte funka, slängde ut skiten och blev påmind om varför jag gick över till mac för många år sen, Hur som helst så fick jag tag på en annan dator av en farbror här i byn där jag bor, köptes 1999 och har stått på exakt samma ställe sen dess, totalt oskruvad och helt orginal, dataintresset försvann lika fort som han köpte den så den har mest stått sa han, dessvärre troligen för gammal för att köra nån CNC via den, 512Mb SDram minne, Intel P4 tror jag det är, 40Gb IDE hårddisk, CD spelare och CD brännare (ja två enheter), Floppy och 4 USB. Det som gjorde att jag endå tog datorn (den var gratis) var att den är i så jävla bra skick och allt ser ut som nytt, OCH sen kommer han med en påse med alla disketter och CD skivor som han fick med när han köpte den, inkl Office 2000 på orginal CD samt Windows 2000 Professional.. och alla böcker åxå fick jag, ja allt. han hade inte kvar tgb och mus dock, nu får jag inte USB musen att funka.. lite roligt med en sån här pass ogrinal oskruvad dator.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Ja den har ju det, fast hittar inget grafikkort till den... och om man vill sätta i mer minne så kostar det dyrt, svindyra saker till dom här datorerna... äldre minnen är jätte dyra .. i alla fall SODIMM..
512Mb är lite klent
Grafiken lär nog vara ett AGP
Får fan inte musen att funka, vette fan..
512Mb är lite klent
Grafiken lär nog vara ett AGP
Får fan inte musen att funka, vette fan..
Prova en live skiva med LinuxCNC för att se om dator gillar den.
- ochkl0620
- Kontakt:
Jag tror att det skulle fungera mycket bra med den datorn tillsammans med en lite äldre version av LinuxCNC. Kan skicka dig en skiva 
EDIT: Har nog minnen du kan få med

EDIT: Har nog minnen du kan få med

Jag pratade med en polare som är VD på ett stort företag, dom har en 100 anställda, dom har nyligen bytt ut flera datorer som dom tänkt slänga bort, dom är 3-6år ungefär, lite blandat, jag kunde åka dit och kolla om jag ville ha dom, så jag ska göra det o se vad det är för nått imorgon hade jag tänkt... bara för att se, hade ju absolut varit roligare att ha en dator som man kan få tag på grejer till iaf, och får man hårddisk ras så blir det ju mer besvärligt med IDE än med SATA, så ska kolla och se.
Nu är det kanske inte aktuellt längre eftersom du inte fick igång datorn, men ganska många moderkort har en intern parallellport, isåfall borde du kunna köpa en sådan här och komma lite billigare undan.
Datorerna du ska kolla på imorgon har kanske.
För övrigt är det riktigt kul att följa tråden, lycka till med framtida fräsande!
Datorerna du ska kolla på imorgon har kanske.
För övrigt är det riktigt kul att följa tråden, lycka till med framtida fräsande!
Jodå.. jag har haft jätte mycket sånna där grejer till äldre PC, massa många grafikkort och massa annat skit, minnen, moderkort, hårddiskar och sånt, tror jag gjort mig av med allt då jag insåg att det bara tog plats och att jag aldrig nånsin skulle gå tillbaka till PC igen när jag gick över till Mac..
Ska kolla in datorerna imorgon o se, vad roligt att du gillar att följa tråden..
Ska kolla in datorerna imorgon o se, vad roligt att du gillar att följa tråden..