Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Min gissning är att man använder det om motorn ska vevas igång. Genom att hålla ner handtaget så blir det ingen kompression och man får upp farten på svänghjulet, sen släpper man och vips går motorn igång.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Nerre: helt rätt.
Genom att vrida vipparmsaxeln så trycker excentern ner vipparmen som öppnar ventilen ca 1mm så luften kan passera fritt.
På vipparmsaxeln så sitter det excentriska hylsor där vipparmarna sitter.Genom att vrida vipparmsaxeln så trycker excentern ner vipparmen som öppnar ventilen ca 1mm så luften kan passera fritt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Vissa dieslar har dessutom en mekanism som puttar tillbaka dekompressionen efter ett visst antal varv.
Detta gör att motorn startar när man fått upp varvet (förhoppningsvis).
Detta gör att motorn startar när man fått upp varvet (förhoppningsvis).
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Mina föräldrar har en rätt stor garageinfart, den första plog farsan skaffade när jag var liten hade en encylindring motor som vevades igång. Där var det en liten spak som höll en ventil öppen medans man drog några varv på veven och sen släppte man så dundrade den igång.
En bojsten hade han som vikt för att få bra grepp på drivhjulen, plogen var ett rakt plogblad som han svetsat ihop själv.
En bojsten hade han som vikt för att få bra grepp på drivhjulen, plogen var ett rakt plogblad som han svetsat ihop själv.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Även moderna motorsågar kan ha dekompressionsventil. En knapp (ventilen) man trycker in som gör att det blir enklare att dra runt, när motorn sedan tänder så stängs ventilen av sig självt.
Fortsätt det bra jobbet med renoveringen!
Fortsätt det bra jobbet med renoveringen!
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Ett sidospår apropå att starta dieselmotorer...
En ovanlig variant är att dels kunna sänka kompressionen rejält (men inte lufta den helt) och samtidigt dels kunna mata in bensin istället för diesel och då också slå på tändning via tändstift och på så vis först starta motorn som en bensinmotor (ottomotor), och när den varmkörts en kort stund så växlar man till dieseldrift.
Förklaring på engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=wvyRZQb2k5Q
Start + vinterkörning:
https://www.youtube.com/watch?v=qTkp6V0ccu4
En ovanlig variant är att dels kunna sänka kompressionen rejält (men inte lufta den helt) och samtidigt dels kunna mata in bensin istället för diesel och då också slå på tändning via tändstift och på så vis först starta motorn som en bensinmotor (ottomotor), och när den varmkörts en kort stund så växlar man till dieseldrift.
Förklaring på engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=wvyRZQb2k5Q
Start + vinterkörning:
https://www.youtube.com/watch?v=qTkp6V0ccu4
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
En annan hybrid är Hesselmanmotorn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hesselmanmotor
Motorn satt i bland annat Volvo T-43.Wikipedia skrev:Hesselmanmotorn är i grund och botten en ottomotor, med magnettändning och tändstift, konverterad för att drivas med tyngre petroleumprodukter, såsom brännolja, fotogen eller dieselolja. Bränslet sprutas in i förbränningsrummet (direktinsprutning) med hjälp av en insprutningspump. På grund av motorns låga kompression måste bränslet antändas av ett tändstift, till skillnad från dieselmotorn, där bränslet självantänder av värmen som alstras av den höga kompressionsgraden. Ofta startades hesselmanmotorn på bensin för att sedan kopplas om till diesel eller fotogen. Innan stopp kördes den åter på bensin för att göra klart bränslesystemet inför nästa start.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hesselmanmotor
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22232
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Kul projekt!
Jag håller också på att renovera en gammal GM-R4 här (men ännu äldre, 39 tror jag...) till en annan grej.
Tror faktiskt också att den kommer att spinna som ett urverk när du är klar, har sett ännu värre som rullar idag... Lågkomp is tha shit!

Jag håller också på att renovera en gammal GM-R4 här (men ännu äldre, 39 tror jag...) till en annan grej.
Tror faktiskt också att den kommer att spinna som ett urverk när du är klar, har sett ännu värre som rullar idag... Lågkomp is tha shit!


Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Nu börjar den fas i projektet som syns tydligast och som är den svåraste delen, nämligen lackering.
Första gången jag använder en färgspruta så resultatet är därefter.
Penslat på rost omvandlare då blästern är trasig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31162
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Mmmm blå...
Trasig bläster? Ny projekttråd då!

Trasig bläster? Ny projekttråd då!

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Motorn monterad.
När allt är monterat så läggs nästa lager färg på.
Motorn är bara målad en gång för att det inte skall saknas färg bakom t.ex oljefilter och generator.När allt är monterat så läggs nästa lager färg på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Snyggt! Nackdelen med att göra motorblocket så vackert klarblått är ju att man ser att nästa bit skulle må bra av en bit färg, och sen nästa bit, och sen nästa... 

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Mer bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.