Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%

Antal röster: 68
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Walle »

Thorped skrev:Det lutar åt att majoriteten tycker att vi ska köpa motorer och jag motsätter mig inte detta även om jag röstade på det andra.

Men jag har ett förslag; Vi skulle kunna ha ett litet sidoprojekt som handlar om att ta fram en motor för ändamålet. Lite som ett tilläggsval till Segway:n om man vill.

Jag har som förslag att: Walle, LHelge och någon till (vem vill?)(jag hade gärna varit med men jag vet inte om mina kunskaper räcker) hade kunnat jobba lite med detta men jag tvingar givetvis igen.

Detta behöver inte ens vara relaterat till Segway:n egentligen. Utan är mer tänkt som att utveckla motorer för nav-drift.

Vad tycker ni om det?
Jag håller med dig, vill majoriteten att vi ska bygga på köpta motorer så blir det naturligtvis så. Det är ju ändå ett samarbetsprojekt :)

Men jag är helt klart "på" på att jobba lite på att utveckla en navmotor av någon form! Jag har ett starkt sug av att lära mig mer om just BLDC-motorer, vilket jag fortfarande tror är det optimala för det här. Asynkronmotorer går bort tack vare "eftersläpningen", och synkrona reluktansmotorer går väl inte att bygga enligt "outrunner"-principen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

min fråga kvarstår... :D
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

@sebgus Tack. Att sätta sensorerna så nära rotationsaxeln som möjligt var nog ett bra tips. Det pratades ju lite om att ha dem längre ut förut.

@Mizzarrogh Enklare? Dessutom tror jag Segways har lite större dragkraft pga solsidan 8)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Två hjul är dubbelt så kul?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, enklare köper jag. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Walle skrev:
Thorped skrev:synkrona reluktansmotorer går väl inte att bygga enligt "outrunner"-principen?
Dom kan byggas precis som en vanlig BLDC, fast med järnbitar istället för magneter(men det är nog långt ifrån den bästa utformningen). I princip det enda magneterna gör är att "hjälpa till", så att man inte behöver köra så mycket ström genom lindningarna, vilket ger mindre kopparförluster. (Om jag förstått rätt.)

Jag har surfat runt rätt mycket om motorer eftersom jag tycker det är så intressant. Jag skulle vilja bygga en riktigt lätt motor på runt 20kW till en motorcykel.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

bearing skrev:Dom kan byggas precis som en vanlig BLDC, fast med järnbitar istället för magneter(men det är nog långt ifrån den bästa utformningen). I princip det enda magneterna gör är att "hjälpa till", så att man inte behöver köra så mycket ström genom lindningarna, vilket ger mindre kopparförluster. (Om jag förstått rätt.)

Jag har surfat runt rätt mycket om motorer eftersom jag tycker det är så intressant. Jag skulle vilja bygga en riktigt lätt motor på runt 20kW till en motorcykel.
Skulle du också vara på på ett sådant projekt? Jag hade också gärna sett en större nav-motor till t ex motorcykel. Känns som att det är värt att starta en till tråd...
bearing

Inlägg av bearing »

Jag gör gärna en motor, men inte en navmotor, för dom är så tunga i förhållande till effekten. Om en navmotor snurrar 1000 RPM (drygt 100km/h) kommer den vara 5ggr så tung som samma motortyp i 5000 RPM, med drev och kedja mellan motor och hjul. Det kommer inte passa min motorcykel som ska vara så lätt som möjligt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag vet inte om jag är rätt person att delta i motorbyggegerillan, har läst några kurser om elmaskiner på skolan och tycker det är sjukt intressant, men jag skulle tro att det är programmering, signalbehandlig och reglerteknik jag egentligen kan bidra med. däremot är jag gärna med och bollar idéer då jag pysslat en hel del med navmotorer till cyklar och vid det här laget förmodligen läst igenom halva endless sphere forumet i jakt på info om navmotorer.
Pajn skrev:@sebgus Tack. Att sätta sensorerna så nära rotationsaxeln som möjligt var nog ett bra tips. Det pratades ju lite om att ha dem längre ut förut.
Om man använder ett komplementärt filter så håller jag med, då ska sensorerna sitta så nära rotationsaxeln som möjligt. Använder man ett Kalmanfilter istället så kan det vara intressant att testa vad man får för prestanda om man flyttar ut sensorn en bit.

Ska försöka förklara utan att blanda in för mycket matematik.

Att väga ihop vinklarna med ett komplementärt filter är egentligen att man väger ihop lågpasskaraktäristiken från tyngaccelerationens vinkel med högpasskaraktäristiken från gyrots integrerade värde. Dvs. Man integrerar signalen från gyrot för att hela tiden veta vinkelskillnaden från utgångsläget. Eftersom mätfel adderas till denna signal hela tiden använder man accelerometerns uppmätta vinkel på tyngaccelerationen för att korrigera detta. Ni som pysslar med audiogrejer kan se det som att man har et Linkwitz-Riley filter som man kör baklänges. Man kopplar accelerometern på bas-utgången och gyrot på diskanten och låter vinkelsignalen komma ut på ingången.

Kalman-filtret fungerar lite annorlunda genom att det innehåller en dynamisk modell av systemet. Det Predicerar hela tiden hur ett antal ingående variabler borde förändras, gör därefter mätningar och ser om prediktionen stämmer. På detta sätt kan man föra in kunskap om hur systemet borde uppföra sig och anpassa mätningarna till detta. Om filtret "vet" att accelerometern sitter 15 cm från rotationscentrum så kan det använda den kunskapen för att mäta vinkelaccelerationen (gyrot mäter bara vinkelhastigheten) och gä ännu snabbare respons än enbart gyrot. För att använda samma audio-liknelse: Nu kopplar vi istället gyrot på mellanregistret, har kvar tyngdaccelerationens vinkel på basen och läser diskanten från vinkelaccelerationen. Teoretiskt sätt borde ett sådant filter på snabbare respons. För att ta det till extremfallet, det kanske kan vara förmånligt att montera sensorerna längst upp på styret?

Lyckas jag förklara vad jag menar eller ska jag bli matematisk? :wink:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag förstår vad du menar, kör också hoj. Jag är gärna med och konstruerar andra BLDC-motorer än nav-motorer samtidigt som jag tycker att nav-motorer är, om man får ner vikten, rätt lämpliga som hoj-motorer då vi behöver ha redigt med plats för batterier.
Men nog pratat om det i denna tråd, jag startar en ny som bearbetar ämnet.

LHelge: Det var just därför jag fråga dig. :wink:
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Där gjorde man bort sig :roll:
@LHelge Jag tror jag förstår. Du behöver inte blanda in mer mattematik, jag har hittills bara läst matte A :)

Jag lämnar det till er mer kunniga. Även om jag kommer fortsätta tortera (stavning? Firefox gnäller, man kan inte komma med ett bättre förslag) er med ibland ganska dumma uttalanden :vissla:
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det var absolut inte meningen att dumförklara dig, det är helt rätt att allt blir lättare om man sätter sensorerna i mitten. Ville bara förklara min galna idé tidigare i tråden om att flytta på dem. Inte ens säker på att det fungerar. Jag ska se om jag kan göra lite simuleringar på det...
bearing

Inlägg av bearing »

Intressant att läsa om reglerteknik. Jag har bara läst en grundläggande kurs i ämnet, och har aldrig provat annat än P-regulatorn i praktiken. Jag förstod litegrann, men liknelserna med audio förvirrade mig bara, för jag kan inte mycket om sånt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

För att lägga mig i för första gången.

Det är nog bra att diskutera reglering noggrant då den också lär behöva olika inställningar. En del kör säkert i skogen andra bara på asfalt och en tredje kanske bara inomhus.

Jag skulle även vilja ha lyse på min, både fram och bak ur ren säkerhetssynpunkt.

Utöver bara motorval måste man ju troligen även göra en kåpa av något slag, jag har noll koll på plastformning men någon här har säkert det?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Hittade en sida med lite teknisk info en riktig segway
http://www.ecaa.ntu.edu.tw/weifang/Segw ... ooter).htm

Trippel uppsättning av sensorer för att klara av att göra rätt om en av dem går sönder. Dubbla parallella lindningar på varje motor för att kunna köra på en om den andra kortsluts och till detta dubbel uppsättning motorstyrningar för varje motor.

Mycket redundans där, är det något att bry sig om för ett hobbyprojekt?
Skriv svar