Vår verkstad [Råkade införskaffa en gammal ZCorp 3D printer]
Re: Vår verkstad
Jag körde förbi där idag och såg bilen på utsidan. Jag hade inte tid eller möjlighet att stanna denna gång, men kanske man hinner stanna till framöver
Fint ser det ut att bli i alla fall!

Ni har säkert redan bra idéer men gångjärn på sidan av en öppningsbar frontpanel för fräsens manöverpanel kan nog vara en bra idé.
Ni har ju dessutom riktigt högt i tak, ska ni ha något hyllsystem längs de höga väggarna?
@Melkutt
Tackar!
@idiotdea
Jå, kom på en kaffi! Bra att ha på ett synligt ställe, bilen agerar företagsskylt för tillfälle
@MiaM
Har tänkt oss en ganska minimalistisk approach till fräsen denna gång, det mesta styrt genom datorn. Men visst, någon slags öppningsbar central ska vi nog ha elektroniken i.
Jo, något måste vi nog utnyttja takhöjden till.. Lite besvärligt att slippa upp till hyllplan där uppe bara. Robotlager?
--
Fräsen börjar ta form
En kollega med större maskiner fixade nya motorfästen åt oss. Passade också på att montera fräsen med gummifötter.
Tackar!
@idiotdea
Jå, kom på en kaffi! Bra att ha på ett synligt ställe, bilen agerar företagsskylt för tillfälle

@MiaM
Har tänkt oss en ganska minimalistisk approach till fräsen denna gång, det mesta styrt genom datorn. Men visst, någon slags öppningsbar central ska vi nog ha elektroniken i.
Jo, något måste vi nog utnyttja takhöjden till.. Lite besvärligt att slippa upp till hyllplan där uppe bara. Robotlager?

--
Fräsen börjar ta form

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
15m/min
Man blir ju rädd nästan!
En servodrivare var kass. Vi får köra med NEMA34 stegmotor på Z tillsvidare. Säljaren skickar en ny

En servodrivare var kass. Vi får köra med NEMA34 stegmotor på Z tillsvidare. Säljaren skickar en ny

Mikro införskaffad! Liten bucka, men annars ny 50€. Varje företags hjärta. 
Fräsen är up and running idag! Som sagt, med en stegmotor på Z tills vi får en ny servodriver.
Här är en annan video där vi kör lite G-koder. Först sakta, sen på typ 800% feedrate, bara för skojs skull.
http://www.youtube.com/watch?v=M06anVXztm0

Fräsen är up and running idag! Som sagt, med en stegmotor på Z tills vi får en ny servodriver.
Här är en annan video där vi kör lite G-koder. Först sakta, sen på typ 800% feedrate, bara för skojs skull.

http://www.youtube.com/watch?v=M06anVXztm0
Brorsan var till Rackman i KNärpes idag och handlade lite!
3x3 meter hylla för lite av allt 1x2 av samma sort i kompressorrummet för kemikalier, typ. Ingen belysning där inne ännu
Sortimenthylla
Elektronikbänk, ska läggas ESD matta på den. Inte så snygg skiva.
Korghylla för packmaterial
Imorgon ska det STÄDAS!

3x3 meter hylla för lite av allt 1x2 av samma sort i kompressorrummet för kemikalier, typ. Ingen belysning där inne ännu

Idag blev det städat 

- Klas-Kenny
@Klas-Kenny
Jodå.
Lite problem med fräsen idag dock :/
--
Riktigt trevligt att byta däck här
Gick inte så långt fram med fräsen idag.. den ligger nu i bitar igen. Lagren vi inte böt var i mycket dåligt skick, började ramla kulor ur dem idag. Beställde nya från tyskland.
Beställde också ny kulmutter från UK. Tror denna var anledningen till lite 'halk'. När man körde Y axeln smög den sig mot väggen hela tiden. Borde inte vara elektriskt, vi prövade byta mellan olika motorer, drivrar och signalkällor.
Jodå.

--
Riktigt trevligt att byta däck här

Gick inte så långt fram med fräsen idag.. den ligger nu i bitar igen. Lagren vi inte böt var i mycket dåligt skick, började ramla kulor ur dem idag. Beställde nya från tyskland.
Beställde också ny kulmutter från UK. Tror denna var anledningen till lite 'halk'. När man körde Y axeln smög den sig mot väggen hela tiden. Borde inte vara elektriskt, vi prövade byta mellan olika motorer, drivrar och signalkällor.
Radiostationen tycker jag borde funka som en bra verkstad den med? 
--
elektroniklabb.rar fann sin väg hit. Fixade också belysning till skivhyllan.
PC agg fick stå för försörjningen. Inte alls så blå som på bilden i verkligheten.

--
elektroniklabb.rar fann sin väg hit. Fixade också belysning till skivhyllan.

Mitt problem på radiostationen är att jag har inte något utrymme där jag kan svetsa inomhus, så jag får stå ute
Men förhoppningsvis när de bygger om här på jobbet så får även vi på elektroniksidan en verkstad klassad för att vi ska få svetsa i den. Jag har ett rum i lagårn med betonggolv, har lite små funderingar på att sätta gips på väggarna och tak där.
Oj, riktigt snyggt med belysningen. Följer detta med stort nöje, tycker hobbyrum/verkstadstrådar är de roligaste att följa.

Oj, riktigt snyggt med belysningen. Följer detta med stort nöje, tycker hobbyrum/verkstadstrådar är de roligaste att följa.
Tack, kul att du följer 
-
Idag kom ett skoj datapaket!
Printer, NAS, Router
Nya fräsdatorn ihopplockad. Billiga delar men ändå helt overkill egentligen. Kul att ha en dator som bootar snabbt iaf!
4-Core AMD, 4gb ram, GT610 passiv, 120gb ssd.
Gamla fräsdatorn (som nu ska bli laserdator) fick en ny hydda.

-
Idag kom ett skoj datapaket!
Printer, NAS, Router
Nya fräsdatorn ihopplockad. Billiga delar men ändå helt overkill egentligen. Kul att ha en dator som bootar snabbt iaf!

Gamla fräsdatorn (som nu ska bli laserdator) fick en ny hydda.

Trevligt!
Tips: Om det blir nåt mer bilmekande framöver så kan det kanske vara en bra idé att skaffa någon slags utrullningsbar matta som gör att det inte blir svårstädade/permanenta oljefläckar eller liknande på golvet. Glöm inte att vika mattan en gång före den rullas ihop så att smutsig och ren sida inte kommer åt varandra.

Tips: Om det blir nåt mer bilmekande framöver så kan det kanske vara en bra idé att skaffa någon slags utrullningsbar matta som gör att det inte blir svårstädade/permanenta oljefläckar eller liknande på golvet. Glöm inte att vika mattan en gång före den rullas ihop så att smutsig och ren sida inte kommer åt varandra.