Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
zeus

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av zeus »

Just den rosa brukar ha ungefär samma egenskaper som trä.

Den går att tälja med knic. Härdplast så går inte att forma med värme.
Limma med superlim eller speciallim om det ska hålla för mycket.
Tar inte heller upp vatten och är superlätt att slipa och lacka.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Gjorde två försök till igår kväll. Det ena, fräsa ut ett fotografi. Använde en 0.8mm radiefräs och visst blev den utfräst, och med god fantasi och med originalbilden bredvid kan man säkert se att det är samma. Man skall nog välja sina bilder noga och det finns säkert en massa knep för att få det bra, det här såg inte bra ut. Porträtt blir säkert bättre än en byggnad som jag valde.

Det andra försöket: Fräsa i 1mm stålplåt. Spände fast plåten på en MDF-skiva och beredde lite text. Men man har ju lite att lära fortfarande. Jag helixade ner från aldeles för hög höjd och hur sakta som helst matning, fick öka matningsraten till 250% för att något skulle hända. När väl konturen skulle fräsas hade jag nog matat in lite väl hög matningshastighet, för tjong så var där en bokstav. Jag satt och försökte växla mellan 250% matning vid helixarna och 20% matning vid konturen. Resultatet var rätt bra ändå, även fast finskäret på 100µm inte tog i biten (antar att allt rörde sig lite när konturen frästes så snabbt att hålet blev större från början). Jag hade förväntat mig mer fransar i plåten, men nästan överallt var kanten slät och fin. Det hade nog blivit riktigt bra om jag hade tagit 500µm finskär istället.

Sedan skulle jag vilja se på biten lite bättre vart allt kommer att hamna innan jag börjar fräsa. Var tvungen att byta nollan några gånger för att inte delar av bokstäverna skulle hamna utanför biten. Man skulle haft en fjäderspännd spritpenna som åker och ritar konturerna först, så ser man att man undviker att köra utanför eller i spänndonen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad fräser du med för fräs? Har den inga ändskär? Har den ändskär så måste du inte spiralinterpolera ner.

Får du fula kanter när du fräser alu kan det bero på att du matar för långsamt. Högre matning belastar/spänner maskinen mer och kan minska risken för vibrationer. Det märks mycket tydligt på vår router på jobbet (den är garanterat betydligt mindre stabil än din maskin!), med en matning på 500 mm/m så vibrerar det en hel del, men dubblar jag matningen så vibrerar det betydligt mindre och blir mycket snyggare kanter. Kör då rakt igenom en 4 mm aluplåt med en 5 mm enskärig pinnfräs. I aluminium är det också viktigt att köra med vassa verktyg. När de blir lite slöa duger de gott för stål dock :)

Angående att se var det man fräser kommer hamna så lär man sig det med tiden, men det är viktigt att alltid försöka jobba på samma sätt. När jag jobbar med routern ritar jag alltid upp en rektangel (i CAM-programmet) som motsvarar "fri yta innanför spänndon". Nolla på X och Y sätter jag alltid över hörnet på materialet och arbetar alltid i första kvadranten (d.v.s. i plus både på X och Y). Till 95% så är det ju dock alltid samma råmaterial som körs i den fräsen, aluplåtar på 2500x1250x4 mm.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Menar du ändskär som går in i centrum på fräsen? Det har den, men jag tänkte att spirala ner skadar säkert ändå inte (vet faktiskt inte hur jag slår av att den gör det).

Tackar för tipsen angående positioneringen. Hittills har jag placerat nollan i mitten av biten. Men ett hörn är säkert mycket bättre, och så får man mäta ut hur stort man tror att den kommer att köra.

Det hade varit coolt om man kunnat projicera ner en bild av det som skall fräsas på matrialet, så går det superlätt att positionera in. Eller iaf fyra laserpunkter eller linjer för yttermåtten. Även om man lär sig med tiden så känns det dumt att fräsa av ett enda spänndon. :doh: (inte för att jag gjort det, än)

Edit: Man kanske kunde ha en webcam på fräsen så positionerar man med den och ritar in bilden virtuellt på datorn.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vilket program använder du för CAM-beredningen?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Mastercam
labmaster

Inlägg av labmaster »

Oj, det var inte dåligt. Vad har du fått betala för den?

Det borde väl gå att simulera fräsningen i mastercam så ser du hur verktygsbanorna går. Antar att du även kan rita in fästanordningarna också så kan du kolla att du inte fräser i dem.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det finns en demo man kan köra för att testa det mesta. Men för att köra ut måste man ha en kompis med licens.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Första "riktiga" biten fräst igår. Tog hål för en USB-kontakt, tryckknapp och CD-spelaren till datorn som skall sitta i fräsen. Fräsoperationerna gick riktigt bra, men jag kanske skulle provat borrning i en annan bit innan. Missade att den ville köra med centrumborr(?) först så jag försökte tvinga den att borra djupare. Sedan visade det sig att den hade ett helt annat tillvägagångssätt när den tyckte den skulle köra borr.

Hur brukar ni göra? Kör ni centrummarkeringar först och borrar sedan? Jag ville borra 1mm hål, då kan man väl inte markera först ovanifrån utan att få en kon där?

Jag behöver verkligen se till att få i ordning verktygshöjdsmätningarna. Jag bråkar en massa med det när jag fräser eftersom jag försöker se höjden med ögonmått. Jag har köpt en höjdmätare, men en med switch. Och den slår om på 16.823mm höjd ungefär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad använder du för CAM-program? Det måste ju vara i CAM-beredningen som det är inställt att förborra med centrumborr/dubbhålsborr. Det är sällan jag använder det i CNC-borrning, om jag inte borrar på rundad eller sluttande yta.

Angående verktygshöjden så brukar jag helt enkelt lägga ett cigarettpapper mellan arbetsstycket och verktyget, och jogga ner försiktigt. När jag är någon mm ifrån går jag över i inkrementellt läge och kör 0.1 mm per tryck, sen när pappret börjar fastna går jag över till 0.01 mm per tryck och kör tills det sitterförhållandevis fast. Då brukar man ligga 0.03-0.01 mm från ytan. För det mesta duger det :)
Men då har jag ju inte heller tillgång till någon automatisk verktygshöjdsmätare, vilket hade varit väldigt smidigt, speciellt om man sätter upp maskinen för att köra med flera olika verktyg :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Den här köpte jag för att mäta verktygshöjden. http://www.sorotec.de/shop/product_info ... l-8mm.html 39€ är billigt nog för att det skall vara värt det. Det blir ett ganska distinkt klick i den när den väl slår om, exakt hur repeterbart det är måste jag prova mig fram till. Min tanke till att börja med är att göra som du ungefär, fast köra ner tills jag hör klicket. Sedan blir det till att koppla in kabeln också så att man får det automatiskt.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Lite filmer när jag fräser en testbit där det finns några fyrkanter och cirklar av olika höjd och några bokstäver.
http://www.youtube.com/watch?v=-53Rm5SLYqg
http://www.youtube.com/watch?v=DNaJioHM2z0
http://www.youtube.com/watch?v=wDSrsI2TJv0

Det är inte bara kameran som skakar, maskinens bas rör sig rätt mycket med åt alla håll. Jag vet inte om det är bättre att spänna fast den eller låta den röra sig. Den rör sig eftersom den står på gummifötter.

Jag är på lite då och då med dammsugare och sprit.

Det är absolut lite vibrationer i fräsen. Det syns i ytan, ser nästan ut som kolfiber. Lite kanske det går att göra åt det, lite kommer att vara där med maskinen.

I mellanfilmen så rampar den ner först, sedan så "vibrerar" den ner för att göra en sista ytputsning av just den ytan.

Edit: rampar, inte ramlar.
Senast redigerad av Agwan 10 november 2011, 21:48:46, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt, grattis!
Det kanske är idé att spänna fast den eller addera vikt, behållare med sand kanske?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tackar!

Att det vore en fördel att hälla blyhagel eller sand i profilerna är helt klart. Men att spänna fast den i så att den inte rör sig är jag inte lika säker på. Krafterna tar ju ut varandra lite när hela maskinen får röra sig. Det är ju som skillnaden mellan att ha rörligt X-bord eller fast och ha rörlig bom istället.

Jag är absolut inte orolig över de större rörelserna, det är vibrationerna som kan/borde göras något åt. Dvs vikt med sand eller liknande.

Fräsen jag kör med är 3mm med två skär.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vibrationerna kan bero på många saker men du bör definitivt göra något åt problemet med att den rör sig. Du har helt enkelt missat att stativet måste vara stabilare. Som det nu är liknar det ett vingligt köksbord utan "strävor" mellan benen.

Mitt förslag är att du skruvar anuminiumprofiler som en ram runt på halva sträckan mellan golvet och underkanten på portalen. Så har jag gjort i mitt stativ även om jag använt mig av stålrör som är tyngre än de aluminiumprofiler du använder. Min maskin rör sig inte ur fläcken och stativet är helt stumt. Jag kör dessutom med hockeypuckar som gummifötter och dessa suger ett rejält tag i golvet.

Att hitta var vibrationerna uppstår kan vara lite knepigt men samtidigt kanske du inte kör med rätt skärhastighet som innebär att du får vibrationer mellan arbetsstycket och fräsverktyget som fortplantar sig vidare i maskinstommen och framför allt till plattan där spindeln sitter monterad.

Sprit lite då och då gör nog varken till eller från skulle jag tro. Skall man köra med smörjning så är det nog snarare så att den skall vara kontinuerlig. Jag kommer att satsa på JB:s lösning med en airbrush från Biltema. Kylmedel vet jag inte riktigt vad som kan bli bäst men har jag inget annat så börjar jag med vatten och diskmedel ty sprit är ingen höjdare att använda på grund av brandrisk.
Skriv svar