squiz3r skrev:Nu har jag varit ut och testflugit flygplanet, så här kommer de lovade filmerna!
Första testflygningen gick inte så bra, jag var för försiktig på gasen så flygplanet åkte ner och tog i marken med propellern. Detta gjorde att motorfästet slets av, men det var fixat på 10 min med lite superspackel
http://www.youtube.com/watch?v=1JjCUwH84lc
Andra testflygningen kan bara beskrivas med några få ord; Katastrof! Misär! Totalt fiasko
http://www.youtube.com/watch?v=LGaL0ss0RUE
Efter en närmare undersökning av filmen och vraket misstänker jag att problemet med flygplanet var att motorn var lutad uppåt, detta gjorde att flygplanet aldrig fick upp farten utan ju mer jag gasade desto mer lutade flygplanet uppåt.
Olyckan på slutet berodde på att den motorn jag har har en väldigt kort axel, så när fästet är på axeln sticker den bara en mm in i propellern eller något sånt... Detta gör att om man trycker lite på propellern så sätter den sig snett på axeln, och när den då varvas upp blir den obalanserad så att den kommer ännu mera snett.. Det som hände på slutet var att propellern kom snett och högg av en stor del av flygplanets stjärtparti, det slog då ner i marken med vingen först och då lossnade inte kardborrebandet, utan flygkroppen slets av på mitten...
Detta projektet kommer (bokstavligt) få ligga på hyllan ett tag nu medan jag håller mig till marken, det är enklare med fyra hjul. Sen får jag väll köpa en ny motor och bygga ett nytt flygplan (vingen klarade sig relativt bra, så den kan nog gå att reparera).
Mvh. Danne
jag tycker inte att du ska ge upp för de där va inte att du inte kunde flyga de såg mer ut som att planet var felbalanserat och för lite kraft

tyngdpunkten ska vara på miten av en vinge på flygplan med dragande motor

altså man har allt i planet batteriet, motorn ja al elektronik sen sätter man fingrarna på varsin sida av vingen och då ska planet vara still men om de inte är de så får du sjustera tyngdpunkten med batteriet

så gör jag på alla mina plan