Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av CNC Viking »

"Är det en Hertel aluminumfräs på bilden?"

Det är ett 100mm Walter fräshuvud. Verkar helt oanvänt och ingick i en av mina auktionsköp. Skären går att vända på 1 gång. Finjusteringsskruv under varje skär så att man kan ställa in höjden exakt.

Skall man ställa alla lika högt, eller skall en av dem hänga ner nån hundradel och agera sk "wiper"?

Vilket varvtal, matning och skärdjup gäller för "finplaning" av finish i alu 4212 resp 7075? Någon som har erfarenhet av detta eller liknande verktyg? Jag har 6000 rpm att tillgå. När börjar det bli farligt?
gotis

Inlägg av gotis »

Så här gör jag.
http://s277.photobucket.com/albums/kk74 ... CN2157.flv
E ju knepigt att mäta treskäriga fräsar.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CNC Viking skrev:Skall man ställa alla lika högt, eller skall en av dem hänga ner nån hundradel och agera sk "wiper"?
Ställ alla lika, det blir nog bra.
CNC Viking skrev:Vilket varvtal, matning och skärdjup gäller för "finplaning" av finish i alu 4212 resp 7075?
AA7075 är ett kanonmaterial att köra i, blir spegelblanka ytor och kletar aldrig.
Dock är det ganska hårt, jag upplever det jämbördigt med "blötjärn" i motstånd.

SS4212 är betydligt mjukare och smetigare, men ändå helt ok att bearbeta.
Här får man vara noga att det är ordentligt med vattenflöde. Men det är nog inga problem på din maskin.

Jag antar att det här är hobby och därmed ingen tidspress, då anser jag att man ska prova ut skärdata från "rätt ände".
Dvs börja försiktigt, och verkar det helt problemfritt ökar man lite succesivt.
Istället för att börja på max, och riskera skärbrott eller att detaljen lossnar.

När det gäller finplaning brukar jag ligga på någon tiondel bara i skärdjup.
För 4212 kan du prova med 300m/min i skärhastighet och 0.1mm/tand i matning.
I 7075 kan du gå ner lite skärhastighet om du vill. det blir inte sämre resultat för att du kör sakta, det tar lite längre tid bara.

Lycka till. Nu vill vi inte läsa att du gjort någon smäll i maskinen på jungfruresan. 8)

Edit:
Är det en centrumborr du har i borrchucken?
Är det så, byt till en spännchuck i stället. Det fungerar dåligt med härdade skaft i borrchuckar.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

gotis,

Cool laserridå-mätare. Vad gör den mer än mäter diameter? Pris, leverantör, anslutningstips?

säter,
Tack för info'n! Jag lyder Ditt råd med att ställa tillbaks borrchucken i stället. Ärligt talat är jag ingen beundrare av vanliga borrchuckar i en CNC heller. Litar inte på att de håller kvar borr eller försänkare i långa loppet. Vad sjutton används borrchuckar i en CNC till egentligen?

Satte 10mm centrumborret i en ER16-chuck istället.
Bild

Ja, provkörningen får väl ses som hobby, men sen vill man ju ta i som övriga småindustrin för att försöka få in jobb till den också.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

På tal om aluminium:

Var kan man köpa 4212 och 7075 i mindre mängder till bra pris?

EDIT: Plattstång eller ur plåt i tjocklekarna 25 resp. 50mm.

Vad ger Du för dessa idag?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Dags för lite uppdatering igen då...
Har inte varit helt overksam i alla fall.

Tillverkade en smidigare gejdoljeuppsamlare, "MK II" så att säga.
Bild

Bild

Fyllde på kylvätskesumpen med 104L vatten + 6L Trim E 925 som hälldes i 1L portioner rakt
ner i vattnet.
Bild

Sedan körde jag runt soppan med min spolslang under 1 timma, så att den blandades ordentligt.
Bild

Bild

Kollade också min nya refraktometer och den stämde på "öret" mot det uträknade.
Den visade 5,5% emulsionsblandning.
Bild

När jag ändå höll på och plaskade omkring, mätte jag trycket från kylvätskepumpen.
Inga jättevärden precis. Den trycker 1,5 bar vid helt stängd ventil och ca 1 bar vid
ena ventilen halvöppen. 0 bar då den är helöppen. Det kallas väl inte "Flood Cooling" för inte, he-he.
Så skall man ha lite fjong i strålen(arna) får man montera ganska snäva utsläpp för
att bibehålla en del av trycket. Pumpen flödar dock bra, 50L / min vid helt öppna
kranar (omsätter hela sumpen på drygt 2 min).
Bild

Med några dagars mellanrum startas min akvariepump och går i 2 timmar. Sumpen syresätts (tror jag i allla fall) genom 2 utsläpp. Det blir ca 1-2 cm skum under de 2 timmarna, men det sjunker till blank yta igen på bara ca 10 min. Pumpen går bara på kvällen när maskinen inte används.
Bild

Köpte också nya 1/2" LineLoc kylvätskerör / munstycken. Detta praktiska grund-kitet
klarar man sig med i de flesta fall. Bara att köpa till extra skruvnippel och lite olika
munstycken att labba med.
Bild

Lite fler munstycken samt en tång som är guld värd. De olika segmenten är hårda som pannbenet
på den lede att pressa ihop för hand! Om man vill ha 3mm munstycke så måste man ta den från
1/4"-serien och sätta en 1/4" - 1/2"-adapter emellan.
Bild

Det var också dags att fylla på centralsmörjnings-systemet med Castrol Magnaglide D68
som ersätter min tidigare Shell Tonna S68. Den nya luktar lite mer "olja", men maskinens linjärlager
och kulskruvar verkar ett par snäpp tystare och har mer "silkeslent" ljud.
Bild

Äntligen riggningsdax. 2 st 150mm härdade/slipade Gerardi-skruvstycken följde med i maskinköpet.
Jag har sett över dem och de fungerar utmärkt. Sprayade förståss rostskyddsolja på
bord och skruvstycken före montering. Alltid hjälper det något...
Bild

Jag använder spännjärn som materialanslag. För att hitta exakt rätt position igen om
man demonterar ett skruvstycke, har jag efter inmätningen monterat ett lägesstopp i
mittersta T-spåret. Det består av en finsvarvad stoppskruv i en T-spårsmutter som
spänns mot botten av T-spåret. I åtdraget tillstånd är skruvens skalle 1-2mm under
bordsytan. Med dessa skruvar slipper man mäta in X-positionen igen efter eventuell
demontering.
Bild

De monteras C/C 300mm i centrum av det 950 mm breda bordet. Det vänstra registreras in som
"G54" och det högra som "G55" i maskinens "Work Offset Register". Det är exakt 300,00 mm
mellan skruvstyckenas materialanhåll.
Bild

AMF har utmärkta T-spårs-skydd av aluminiumprofil som spänner fast mycket bra i
T-spåret och smiter ner i fasen lite så att inget går över bordsytan. 2 st 1-meterslängder
räckte för mitt 950mm 3-spårs bord med skruvstyckena riggade.
Bild

Skönt att slippa gräva spånor ur T-spåren hela tiden.
Bild

Såja, nu var det riggat och klart. Nästa gång kommer rapport om CAM-beredning och första körningarna som faktiskt har ägt rum...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Den är sjukt vacker!
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tänkte precis kolla med dig om du drunknat i alla spånor du kört fram så dyker det upp en uppdatering.

Som vanligt toppklass på allt.

Ska bli kul att se bitarna sen.

Inser oxå precis att du slog mig till första biten fast jag tyckte att ajg låg rätt bra till kring jul.
Sen avtog takten drastiskt för egen del.
Att jag aldrig kan hålla tyst. :wink:

Just det, kan oxå intyga att dendär tången är MYCKET önskvärd att ha även för enstaka monteringar. Trots priset...
*om man skulle kasta med en sådan i senaste beställningen trots allt* -ordnat-
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Bra att Du köpte tången också Andreas. 170kr inkl. moms går att leva med trots allt.

För några veckor sen körde jag mina första detaljer i Feelern. Givetvis valde jag att köra nåt av aluminium för att se att allt funkar som det skall osv.

Det första jag ville kolla var om den kunde göra G02 / G03-interpoleringar utan att det blir vändmärken i de fyra kvadranterna. När jag såg ett märke vid X+ kvadranten höll jag på att sätta lördagskaffet i halsen. Men det var lugnt - fel ingångs / utgångsparametrar i CAM-beredningen bara. Sedan ändrade jag parametrarna till att göra mjuka ingångar/utgångar samt att dessa inte skulle ligga i en kvadrant utan t.ex. 45* istället.

Nästa körning visade resultat över förväntan. Inga vändmärken samt silkeslen fräsyta, precis som om hålet var svarvat. Diametern och rundhet verkar också OK, inom ca 0,01mm lite slarvigt mätt.

G03-körning i aluminium 6082. Håldiam. 62mm, 18mm 3-skärig HSS fräs, 5300rpm, 800mm / min matning.
Tro det eller ej, men här snurrar spindeln med 5300 rpm. Det är kamerablixten som fryser bilden.
Bild

Som ni ser finns inga anmärkningsvärda märken eller liknande nåhgonstans inom hela den frästa innerperiferin.
Bild

Ca. kl 10:30 ser ni utgångsmärket där fräsen lämnade materialet. Kameran överdriver ganska mycket.
Känns absolut inget med fingret. Fräsen har nog bara klämt ett par spånor med sina skär.
Bild

Bild

Bild

En annan detalj jag fräste för att kolla 3D-dugligheten. Den fräste en parabol-urskålning med radien R150mm.
Fräsningen var menat som "semi-roughing" och gjordes med en 7,5mm radiefräs, 6000rpm / 3000mm/min
matning och 0,2mm i sido-offset. Blev rätt skaplig yta ändå. Annars är just en sån här detalj inget för en fräs.
En CNC-svarv gör den på några minuter med nästan perfekt yta redan efter första skäret. De små 12mm
hålen är interpolerade med en 8mm 3-skärig HM-fräs, 6000rpm, 600mm/min.
Bild

Såja, då är man med i gänget då, spånor överallt, bara efter några småbitar i alu.
Men om man håller nån sorts "veckorutin" eller liknande (tätare vid storavverkning förståss),
så går det nog OK att hålla henne någorlunda ren.
Bild

Oljeskimmern fick sitt första prov också. Det fanns inte mycket gejdolja i sumpen ännu, men den tog upp det som fanns hur smidigt som helst. 2rpm visar sig vara ganska perfekt för detta ändamål. Skimmern körs inte regelbundet med programmerad timer. Istället startar jag den med en vridtimer ca. 20-30 min. då och då när jag har koll på läget. Om den t.ex. skulle gå 2 timmar om natten skulle den kanske överfylla behållare och vätska rinna ut på golvet. När gejdoljan på ytan försvunnit fortsätter den att ta upp kylvätska också, om än inte i samma mängder.
Bild

Under de 3 veckor som oljesumpen varit fylld med kylvätska (TRIM E925), har det dunstat bort 18L vätska. Då har jag ändå bara 13-15*C nattetid och när jag inte är där. Det är bara vattnet som försvinner, all emulsionsolja blir kvar. Jag fyllde på nytt vatten innehållande ca 0.5 - 1% emulsinolja för att det skall accepteras bra av vätskan i sumpen. Fungerar perfekt. Sedan cirkulerar jag runt vätskan med pumpen i ca. 1/2 timma. Kollade blandningen igen, och den var nere i 5.5% igen som vid första fyllningen. Vid nästa "lågvatten-tillfälle" skall jag dock ta ur mer för att sänka %-halten något, till 3.5-4% eftersom jag tycker blandningen är för fet vid 5.5%. Jag kör med akvariepumpen varje kväll 21:00 - 22:00 och det verkar fungera bra. Ingen lukt i lokalen förutom en svag "kemi"-doft som försvinner så fort man öppnar ytterdörren eller startar en fläkt en liten stund.
Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Det första jag ville kolla var om den kunde göra G02 / G03-interpoleringar utan att det blir vändmärken i de fyra kvadranterna.#
Kräver styrsystemet kvadrantprogramering eller fräser du ett helt varv i ett block?

#När jag såg ett märke vid X+ kvadranten höll jag på att sätta lördagskaffet i halsen.#
Går du in tangentiellt mot konturen eller radiellt?

#Såja, då är man med i gänget då, spånor överallt#
Välkommen i gänget. :tumupp:
Vänta du, tills du har spånor överallt, i sängen, tvättmaskins-silen osv. :badgrin:

#Jag fyllde på nytt vatten innehållande ca 0.5 - 1% emulsinolja för att det skall accepteras bra av vätskan i sumpen.#
Jag kör exakt samma princip, fungerar bra. Frestas inte att ta vattenslangen bara. :tumner:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Styrsystemet kräver inte att varvet delas upp i 4 delar. Jag kan "handknacka" kod att gå ett helt varv direkt i samma block. Har t.om. en "user G-code", G75, som är till för att fräsa perfekta inre- eller yttre periferier med sk. mjuk ingång/utgång. Men jag kör allt genom CAM'en nu i alla fall.

Radiell- eller tangentiell utgång:
Som sagt, jag använder numera bara RhinoCAM2 och där kan man välja vilket man vill ha.

Radiellt, som vi förstår det är inte alls bra. Men de kallar det rätta (tangentiella) sättet för "Radial".
Som strategi väljer jag 2 1/2-Axis Profiling för där kan man välja ingångs/utgångssätt samt fininställa hur mycket man skär radiellt per varv.

På bilderna kan du se verktygsbanan och att den smiter ut mycket nära den cylindriska väggen i det färdigskurna hålet.

Här ser man de "Radiella" (egentligen tangentiella med radie) ingångs- resp. utgångsbanorna.
Bild

Det är Engage och Retract som är viktiga att välja "Radial" för här.
Approach och Departure är inte viktiga. Det är bara den korta rörelsen före radierörelserna.
Bild

Spånor, ha-ha..
Jo, jag har varit där förr, men inte haft "lyxen" i form av inkapslat fräsutrymme. Hoppas det hjälper något i alla fall. :roll:

Fylla på vatten till emulsionen:
Nej för sjutton! Det går nog inte så bra med rent vatten, bara sånt som har fått olja hällt i vatten, absolut inte tvärtom. Att med vatten försöka skölja ur en liten kopp med ren emulsionsolja på väggarna går knappt. Vattnet löser inte gärna upp det och man får torka ur smörjan istället. Konstigt det här, vete fan hur det hänger ihop rent kemiskt.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Ett litet tips angående oljeskimmer:
Problemet är att om man glömmer skimmern på så har man snart golvet täckt med olja/kylvätska.
På jobbet har jag infört att man låter skimmern droppa ner i en burk som står nersänkt i tanken.
Finessen är att slå ett litet hål i botten på burken. Det gör att oljan blir kvar på ytan i burken och vattnet rinner ut i hålet.
Då kan man ha skimmern igång hela tiden.

Lyckades jag krångla till beskrivningen tillräckligt?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Smart, :tumupp:
Då är det värsta som kan hända att oljan flödar över ner i tanken igen. Skall titta lite närmare på detta.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Trevligt trevligt!

Dock inser jag att jag fått lyversionen av tång.
Silverfärgad, i alu och till det stillsamma priset av 400kr + moms. :doh:

Funkade gjorde den dock som den skulle och man inser snabbt att dedär flexislangarna dribblar man helst inte med utan rätt verktyg.

Suck ja, men det har hänt större katastrofer och i det stora hela är väl detta en mindre utgift om än retsam.

Trodde jag kunde knapa in på dig men inser att du har långt försprång.
Sliter med grunderna i CAM:en och börjar nog få grovyxad grundkoll.

Provkörning likt dina måste bara bli av omgående och helt nattsvart är det inte.

Nu vill jag se lite fina CBX-delar. 8)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jag känner på mig att du också är på G nu Andreas. Glöm inte att fota G2 / G3-fräsningarna bara!

"Sliter med grunderna i CAM:en och börjar nog få grovyxad grundkoll."

Ja de där CAM'arna är som sagt nödvändiga att ha till CNC. Vilket CAM-program har du? Finns det solid-simulering till den? Jäkligt praktiskt att kolla berabetningen i datorn först (så inte fräsen gör några extra utflykter som man inte vet om).
Bild

Förresten, när jag skulle köra ett 9MB (360 000 rader) program i Feelern, stannade den vid N100 000 och larmade ur att den hade överskridit "setting range for adresses". Det var radnumren över 100 000 den reagearde på. Själva programlängden skiter den i. Jag provade med att kapa bort de sista 50-60 000 raderna och köra med dom. Gick inte, de radnumren var för höga. Postade ett nytt > 100 000 raders program utan radnummer. Gick finfint. Och för övrigt så behövs inte radnummer alls till min control.

Jag har också basunerat ut mina CNC-tjänster i 2 andra trådar här på forumet.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 18&t=40911

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 17&t=38302
Skriv svar