Montering av Lillsyrran
- Anahka1975
Jag har nu kollat med byglingar och allt. Jag kör ju med MS1 på plats MS2 borta. Då får jag halvsteg (fräsens förflyttningar stämmer vis 266.6666 steg/mm) Provar jag 1/4 byglingen (MS1=borta MS2=På plats) så stallar motorerna jättelätt och dessutom låter de inte så jämt och bra som på halvsteg.
Slutsats. Jojjes silk stämmer på gammla kortet iaf. (har ju inte kollat 1/16 iof.)
Hur funkar det när man köper Mach3?? Får man en licens fil eller får man ladda hem en "skarp" version på nått lösenords skyddat ställe?
Slutsats. Jojjes silk stämmer på gammla kortet iaf. (har ju inte kollat 1/16 iof.)
Hur funkar det när man köper Mach3?? Får man en licens fil eller får man ladda hem en "skarp" version på nått lösenords skyddat ställe?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Såhär ska den se ut, både på nya och gamla. Om inte Jojje har gjort någon skillnad på nya och gamla på den biten...
On är alltså bygel på plats.
On är alltså bygel på plats.
Kod: Markera allt
.---.---.----.
|MS1|MS2|Res |
.---.---.----.
|On |On |1/1 |
.---.---.----.
|Off|On |1/2 |
.---.---.----.
|On |Off|1/4 |
.---.---.----.
|Off|Off|1/16|
`---'---'----´
- Anahka1975
- Anahka1975
Jag ska förtydliga.
Byglar jag enligt silken halvsteg (MS1 on MS2 off) sår stämmer fräsens förflyttningar med 266.6666steg/mm i Mach3. Byglar jag som M&M säger dvs. MS1 off MS2 on, med samma inställning i Mach3 så förflyttar sig fräsen halva avståndet mot vad mach3 visar.
Min slutsats är att på det kortet jag har stämmer silken!
Byglar jag enligt silken halvsteg (MS1 on MS2 off) sår stämmer fräsens förflyttningar med 266.6666steg/mm i Mach3. Byglar jag som M&M säger dvs. MS1 off MS2 on, med samma inställning i Mach3 så förflyttar sig fräsen halva avståndet mot vad mach3 visar.
Min slutsats är att på det kortet jag har stämmer silken!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Isf är MS1 och MS2 märkta på fel ställe på gamla kortet, så att MS1 egentligen är MS2 och vice versa. Då skulle det stämma.
Såhär ser det ut i databladet för A3979

När man har jumpern på plats, är MSx jordad, alltså låg.
Jumprar man efter detta på de nya korten, stämmer det.
Mät om MS1 har kontakt med ben 13, och MS2 med ben 12 på IC-kretsen. Är det så, då har du fel.
Såhär ser det ut i databladet för A3979

När man har jumpern på plats, är MSx jordad, alltså låg.
Jumprar man efter detta på de nya korten, stämmer det.
Mät om MS1 har kontakt med ben 13, och MS2 med ben 12 på IC-kretsen. Är det så, då har du fel.

Kan kanske stämma. Det kortet jag tittade på är märkt med: "2006.10.04 3977_10".
Kvack-kvack, kan du inte fota trycket på ditt kort, så kan jag jämföra med det jag har?
(Det är inte alla varianter jag sparar på.
)
Annars så är inte det det viktiga. Det är att det funkar som du vill ha det.
Kunden har alltid rätt.
Kvack-kvack, kan du inte fota trycket på ditt kort, så kan jag jämföra med det jag har?
(Det är inte alla varianter jag sparar på.

Annars så är inte det det viktiga. Det är att det funkar som du vill ha det.
Kunden har alltid rätt.

Dohh... jag skulle fått sprayfägen i går... och mycket riktigt så kom ett paket från highlights mitt på dagen...
Dock så var det inte riktigt sprayfärg i paketet... utan det var tre gasmasker...
Ringde upp dom:
Jag: Jo det är så att jag har mottagit en leverans från er och jag har fått totalt fel varor.
Dom: Jo det stämmer nog... kunden som hade fått dina grejor ringde nyss...
Dom har hur som helst skickat ut nya som ska komma i morgon fredag...
men jag åker till berlin i morgon förmiddag så nu kan jag inte måla föränn nästa onsdag...
det som jag trodde att jag skulle haft klart innan helgen...
Dock så var det inte riktigt sprayfärg i paketet... utan det var tre gasmasker...
Ringde upp dom:
Jag: Jo det är så att jag har mottagit en leverans från er och jag har fått totalt fel varor.
Dom: Jo det stämmer nog... kunden som hade fått dina grejor ringde nyss...
Dom har hur som helst skickat ut nya som ska komma i morgon fredag...
men jag åker till berlin i morgon förmiddag så nu kan jag inte måla föränn nästa onsdag...
det som jag trodde att jag skulle haft klart innan helgen...
- Anahka1975
Idag har jag gjort lite försök att justera in syster, det gick väl "så där".
Största problemet är att rören inte stannar där jag vill
måste mecka dit nån justerskruv under röret för det vill sjunka ner. Men det verkar som om det går att justera bort mycket av "felet" iaf.
Sen har jag fräst för första gången!!
Gjorde lite olika namn i belagd spånskiva (sån där vit hyllplansskiva) fungerar ju skit bra. Märker inga tendenser till att svikten i de långa rören skulle göra nått. Och jag körde med en simpel fräs som föjler med i biltemas multiverktygssats.
Fina mjuka snitt utan tendens till vibrationer. Öste på i full hastighet (800mm/min) ca 1mm skärdjup.
Kan bara säga att lillasyster gör sitt jobb med bravur! BRA JOBBAT JOJJE!!
Men satan vad spännhylsorna sitter i konan i maskinen. Hur gör ni för att få loss dem därifrån utan VÅLD?
Största problemet är att rören inte stannar där jag vill

Sen har jag fräst för första gången!!

Gjorde lite olika namn i belagd spånskiva (sån där vit hyllplansskiva) fungerar ju skit bra. Märker inga tendenser till att svikten i de långa rören skulle göra nått. Och jag körde med en simpel fräs som föjler med i biltemas multiverktygssats.
Fina mjuka snitt utan tendens till vibrationer. Öste på i full hastighet (800mm/min) ca 1mm skärdjup.
Kan bara säga att lillasyster gör sitt jobb med bravur! BRA JOBBAT JOJJE!!

Men satan vad spännhylsorna sitter i konan i maskinen. Hur gör ni för att få loss dem därifrån utan VÅLD?
Ju utan bilder tror vi ju inte på dig, nåja för att få loss kresshylsan så går det med mer våld inte bara våld
Och så ett litet tips:
Dom långa rören kan man väl sätta på justermojänger så som nedan bildlänk visar
http://www.cnczone.com/forums/attachmen ... 1160178059

Och så ett litet tips:
Dom långa rören kan man väl sätta på justermojänger så som nedan bildlänk visar

http://www.cnczone.com/forums/attachmen ... 1160178059
Tack för det Anahka1975.
En av orsakerna att jag tog bort justeringsmöjligheten var just det. Lite svårt att ställa in. Sen var det för att slippa gängstängerna och att man inte ska dra nåt snett när man drar åt så att rören sitter fast.
Jag ska låta några testa om det funkar, sen kan ni byta ut era gavlar om ni vill till "nya" modellen. Produktutveckling på hög nivå
pcmper:
Jag har använt såna förut i mina andra byggen, men dom är jobbiga att göra, tar stor plats och troligtvis helt onödiga om man gör fräsen med en annan fräs (pricision). Sen har vi så korta rör, så lite fel märks knappt.
En av orsakerna att jag tog bort justeringsmöjligheten var just det. Lite svårt att ställa in. Sen var det för att slippa gängstängerna och att man inte ska dra nåt snett när man drar åt så att rören sitter fast.
Jag ska låta några testa om det funkar, sen kan ni byta ut era gavlar om ni vill till "nya" modellen. Produktutveckling på hög nivå

pcmper:
Jag har använt såna förut i mina andra byggen, men dom är jobbiga att göra, tar stor plats och troligtvis helt onödiga om man gör fräsen med en annan fräs (pricision). Sen har vi så korta rör, så lite fel märks knappt.
-