Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
På min ER16 spindel sitter det vanliga spårkullager med gummitätningar (2RS). Dessa är fettsmorda från fabrik och behöver ingen ytterligare smörning. På BT30-spindeln är det VK-lager, och till dessa köpte jag ett SKF-fett lämpat för höga varvtal.
Man kan köra lite högre varvtal med oljesmörjning men det blir betydligt krångligare.
Man kan köra lite högre varvtal med oljesmörjning men det blir betydligt krångligare.
Meduza: Brukar vara vanligt ute i industrin att man smörjer tryckluftmaskiner med sådan här: http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=2391
Efter lite betänkande så för de där pyttelagrena och 10000 rpm så borde det bli några större problem.
Efter lite betänkande så för de där pyttelagrena och 10000 rpm så borde det bli några större problem.
Fixat felen som upptäckts hittills (alla senaste ritningarna i första inlägget):

ERS_Top_lid-081025.pdf

ERS_Housing-081025.pdf
Hus-ritningen blev lite rörig, men det är ju mycket som ska in...

ERS_Top_lid-081025.pdf

ERS_Housing-081025.pdf
Hus-ritningen blev lite rörig, men det är ju mycket som ska in...
Kul projekt har tittat lite då och då i tråden.
Då jag är maskinare och rätt så van att granska ritningar kunde jag inte ungå att titta lite snabbt på dem och ge lite kommentarer enligt nedan. Ta det inte som kritik utan snarare ett råd på vägen.
* Du har glömt Diametertecken på i princip alla måttsatta diametrar.
* Att ha +/- 0,05 mm som en generell tolerans blir onödigt dyrt och jag kan inte se anledningen heller för flertalet av måtten.
* Vinklar är inte toleranssatta.
En alternativ måttsättningsmetod som är vanligt förekommande är att
boxa alla vinkelmått och diametrar för hålbilderna och ange
lägesriktighet för alla hålen generellt.
* Speca material bättre än Aluminium och Steel.
Om du vill lämna öppet för tillverkaren att välja lämpligt tillgängligt
material så ange åtminstone en sträckgräns eller hårdhet.
* Ytjämnhet inte angiven.
Jag skulle sätta Ra 0,8 för lagerlägena och Ra 1,6 generellt.
Möjligtvis Ra 3,2 för någon av luftytorna.
* ER-Spindle House
Referens A skall sitta mitt för måttpilen 47 H6.
Ersätt Form & Läge kravet Koncentritet inom 0,05 med ett Totalkastkrav
inom 0,02. Dessutom skulle det nog vara bra med ett Kastkrav på
Ytterdiametern 43 h8 där Spindeln skall spännas in som jag förstår det.
Fundera på om ni inte skall ha lite greppassning för lagret på 47 H6.
De 3 st M3 hålen tycker jag det är lite snålt med endast 4 mm djup.
Då jag är maskinare och rätt så van att granska ritningar kunde jag inte ungå att titta lite snabbt på dem och ge lite kommentarer enligt nedan. Ta det inte som kritik utan snarare ett råd på vägen.
* Du har glömt Diametertecken på i princip alla måttsatta diametrar.
* Att ha +/- 0,05 mm som en generell tolerans blir onödigt dyrt och jag kan inte se anledningen heller för flertalet av måtten.
* Vinklar är inte toleranssatta.
En alternativ måttsättningsmetod som är vanligt förekommande är att
boxa alla vinkelmått och diametrar för hålbilderna och ange
lägesriktighet för alla hålen generellt.
* Speca material bättre än Aluminium och Steel.
Om du vill lämna öppet för tillverkaren att välja lämpligt tillgängligt
material så ange åtminstone en sträckgräns eller hårdhet.
* Ytjämnhet inte angiven.
Jag skulle sätta Ra 0,8 för lagerlägena och Ra 1,6 generellt.
Möjligtvis Ra 3,2 för någon av luftytorna.
* ER-Spindle House
Referens A skall sitta mitt för måttpilen 47 H6.
Ersätt Form & Läge kravet Koncentritet inom 0,05 med ett Totalkastkrav
inom 0,02. Dessutom skulle det nog vara bra med ett Kastkrav på
Ytterdiametern 43 h8 där Spindeln skall spännas in som jag förstår det.
Fundera på om ni inte skall ha lite greppassning för lagret på 47 H6.
De 3 st M3 hålen tycker jag det är lite snålt med endast 4 mm djup.
Haha, jag tror att samtalet till Halands får vänta lite! 
Underbart egentligen, du har faktiskt tagit upp i princip allt som jag var osäker på.
"Lite" frågor:
* Vad är lämpliga generella toleranser för avstånd och vinklar?
* Vad menas med att boxa mått och diametrar, och hur anger jag generell lägesriktighet? Du har inte någon exempelritning som du kan länka till eller skicka?
* Tanken var just att lämna öppet för tillverkaren att välja lämpligt material. Hur specar jag sträckgräns och hårdhet? Och framför allt, vad är lämpligt i det här fallet? Ståldelen ville jag ha i stål för att inte få för olik temperaturutvidgningskoefficient mot axeln.
* Vad ingår i kastkrav? Totalkastkrav? (Vad kan det tänkas heta på engelska ifall jag vill googla på det?)
Och nu är ni två som har klagat på att diametertecken saknas, så jag får väl ta och göra nåt åt det då!

Underbart egentligen, du har faktiskt tagit upp i princip allt som jag var osäker på.
"Lite" frågor:
* Vad är lämpliga generella toleranser för avstånd och vinklar?
* Vad menas med att boxa mått och diametrar, och hur anger jag generell lägesriktighet? Du har inte någon exempelritning som du kan länka till eller skicka?
* Tanken var just att lämna öppet för tillverkaren att välja lämpligt material. Hur specar jag sträckgräns och hårdhet? Och framför allt, vad är lämpligt i det här fallet? Ståldelen ville jag ha i stål för att inte få för olik temperaturutvidgningskoefficient mot axeln.
* Vad ingår i kastkrav? Totalkastkrav? (Vad kan det tänkas heta på engelska ifall jag vill googla på det?)
Och nu är ni två som har klagat på att diametertecken saknas, så jag får väl ta och göra nåt åt det då!

* Längdmått så är ISO 2768 bra.
Vinklar är helt beroende på längden av sidorna som måttsätts.
0,1 grader i ena fallet kan vara tufft när detaljen är 3 mm lång och alldeles för grovt i ett annat fall då detaljen är 3000 mm lång.
Svårt att måttsätta med vinklar på ett bra sätt så det bör undvikas.
* Boxade mått se exempel nedan:
http://w1.112.telia.com/~u11207349/RitningBoxadeDim.jpg
* Så gott som alltid så har de ritningar där jag varit inblandad specat exakt vilket mtrl som skall användas, eller vilka olika mtrl som är OK att använda.
Oftast har det varit en detaljerad livslängd/funktion beräkning i botten som kommit fram till vilket mtrl som ska användas. Mtrl data är oerhört dyrt att ta fram så man håller sig gärna till de legeringar som man har mtrl data för.
I erat fall så skulle man kunna tänka sig att iterera mtrl valet en runda med den som ska tillverka prylen.
Olika stål beroende på legeringsinnehåll kan ha rätt så varierande längdutvidgningskoefficient. Ofta använder man detta i mer avancerade heta konstruktioner för att dra nytta av mtrl valet för att minimera spänningar eller deformation i syfte att maximera livslängden.
* Totalkast - Total Runout
Kastkrav innebär att detaljen riktas upp med rotationsaxeln enligt Referensen och seean sätter man på en mätklocka på ytan och roterar detaljen ett varv. Om visarnålen på klockan rör sig mellan 0,00 och 0,04 så är kastet 0,04 för detaljen.
För Totalkast så rör man klockan över hela ytan fram och tillbaka axiellt vilket innebär att man också fångar upp ett fel om ytan skulle vara konisk.
Totalkast har två st pilar i symbolen och Kast en pil.
Hör av dig om något mer är oklart. Lite svårt att förmedla allt i text, speciellt om man har olika bakgrund.
Edit: Slutfört svaret i tråden som inte hans med tidigare.
Vinklar är helt beroende på längden av sidorna som måttsätts.
0,1 grader i ena fallet kan vara tufft när detaljen är 3 mm lång och alldeles för grovt i ett annat fall då detaljen är 3000 mm lång.
Svårt att måttsätta med vinklar på ett bra sätt så det bör undvikas.
* Boxade mått se exempel nedan:
http://w1.112.telia.com/~u11207349/RitningBoxadeDim.jpg
* Så gott som alltid så har de ritningar där jag varit inblandad specat exakt vilket mtrl som skall användas, eller vilka olika mtrl som är OK att använda.
Oftast har det varit en detaljerad livslängd/funktion beräkning i botten som kommit fram till vilket mtrl som ska användas. Mtrl data är oerhört dyrt att ta fram så man håller sig gärna till de legeringar som man har mtrl data för.
I erat fall så skulle man kunna tänka sig att iterera mtrl valet en runda med den som ska tillverka prylen.
Olika stål beroende på legeringsinnehåll kan ha rätt så varierande längdutvidgningskoefficient. Ofta använder man detta i mer avancerade heta konstruktioner för att dra nytta av mtrl valet för att minimera spänningar eller deformation i syfte att maximera livslängden.
* Totalkast - Total Runout
Kastkrav innebär att detaljen riktas upp med rotationsaxeln enligt Referensen och seean sätter man på en mätklocka på ytan och roterar detaljen ett varv. Om visarnålen på klockan rör sig mellan 0,00 och 0,04 så är kastet 0,04 för detaljen.
För Totalkast så rör man klockan över hela ytan fram och tillbaka axiellt vilket innebär att man också fångar upp ett fel om ytan skulle vara konisk.
Totalkast har två st pilar i symbolen och Kast en pil.
Hör av dig om något mer är oklart. Lite svårt att förmedla allt i text, speciellt om man har olika bakgrund.
Edit: Slutfört svaret i tråden som inte hans med tidigare.
Senast redigerad av hecke 27 oktober 2008, 22:27:00, redigerad totalt 1 gång.
Delvis uppdaterade ritningar:

ERS_Top_lid-081027.pdf

ERS_Housing-081027.pdf

ERS_Bottom_lid-081027.pdf

ERS_Sleeve-081027.pdf
Frågor som är kvar:
* (klart) Generella toleranser: ska jag använda 0,1 mm, något annat värde, eller sprufts ISO-standarder?
* (klart) Hur speca material?
* Hur anger jag generell lägesriktighet för de boxade hålen? ("Boxat" = nominellt värde, behöver tolerans, om jag fattat rätt.)
* Kastkraven: specas dessa mot A, eller är de "självständiga"? Sitter "kravrutorna" som de ska? Jag tycker att det ser lite konstigt ut, men det var så mitt CAD-program tyckte...
* Har jag specat ytjämnhet rätt? Hur skriver jag ett generellt ytjämnhetskrav?
* Gör greppassning någon nytta i detta fall? Vi förspänner ju lagren med bottenplattan - finns det andra anledningar till greppassning än att hindra lagren från att trilla loss?
Hoppas du inte blir less på alla frågor. Det är kul att lära sig detta!
Edit: uppdaterade några frågor med (klart) sedan hecke uppdaterade inlägget ovan

ERS_Top_lid-081027.pdf

ERS_Housing-081027.pdf

ERS_Bottom_lid-081027.pdf

ERS_Sleeve-081027.pdf
Frågor som är kvar:
* (klart) Generella toleranser: ska jag använda 0,1 mm, något annat värde, eller sprufts ISO-standarder?
* (klart) Hur speca material?
* Hur anger jag generell lägesriktighet för de boxade hålen? ("Boxat" = nominellt värde, behöver tolerans, om jag fattat rätt.)
* Kastkraven: specas dessa mot A, eller är de "självständiga"? Sitter "kravrutorna" som de ska? Jag tycker att det ser lite konstigt ut, men det var så mitt CAD-program tyckte...
* Har jag specat ytjämnhet rätt? Hur skriver jag ett generellt ytjämnhetskrav?
* Gör greppassning någon nytta i detta fall? Vi förspänner ju lagren med bottenplattan - finns det andra anledningar till greppassning än att hindra lagren från att trilla loss?
Hoppas du inte blir less på alla frågor. Det är kul att lära sig detta!

Edit: uppdaterade några frågor med (klart) sedan hecke uppdaterade inlägget ovan

Senast redigerad av arvidb 27 oktober 2008, 22:34:59, redigerad totalt 1 gång.
* ISO standarden är bra.
* Lägesriktighet anges med en symbol som var med i mitt exempel.
Uppe i vänstra hörnet på den bifogade bilden 16 x Dia3,2 H12 anges under måttet med "Inom Dia 0,3" Skall utlösas som att hålcentrumets centrumlinje måste komma inom en teoretisk Cirkel med Diametern 0,3 mm där de teoretiskt riktiga (boxade) måtten anger.
* Se mitt svar ovan för materialet.
* Kastkrav specas mot Referens A.
I ditt fall är det på gränsen att Referens A är för kort för att bilda en egen bra referens. Man brukar oftast säga att den skall var en håldiameter lång för att kunna skapa en bra Referens.
* Ytjämnheten är Ok specad. Bocken skall alltid peka mot ytan som specas.
* Totalkastkravet skall ligga under Dia 32 H6 eller på förlängningen av dess måttgränslinje.
Alltså till höger om måttet på din ritning eller ovanför. Rotera dina kastkrav 90 grader motsols. Förstod du detta?
* Ni förspänner ju lagren i axiell riktnng, men en del av skärkrafterna kommer gå i Radiell riktning. Så länge som inte skärkraftern övervinner friktionen som orskas av den axiella inspänningen är det OK.
Men lagringen blir mycket styvare om man inte har något glapp för lagret.
Kul att kunna vara till hjälp lite. Min bakgrund och proffesion är Maskinteknisk till skillnad från de flesta på forumet som är Elektroteknisk.
* Lägesriktighet anges med en symbol som var med i mitt exempel.
Uppe i vänstra hörnet på den bifogade bilden 16 x Dia3,2 H12 anges under måttet med "Inom Dia 0,3" Skall utlösas som att hålcentrumets centrumlinje måste komma inom en teoretisk Cirkel med Diametern 0,3 mm där de teoretiskt riktiga (boxade) måtten anger.
* Se mitt svar ovan för materialet.
* Kastkrav specas mot Referens A.
I ditt fall är det på gränsen att Referens A är för kort för att bilda en egen bra referens. Man brukar oftast säga att den skall var en håldiameter lång för att kunna skapa en bra Referens.
* Ytjämnheten är Ok specad. Bocken skall alltid peka mot ytan som specas.
* Totalkastkravet skall ligga under Dia 32 H6 eller på förlängningen av dess måttgränslinje.
Alltså till höger om måttet på din ritning eller ovanför. Rotera dina kastkrav 90 grader motsols. Förstod du detta?
* Ni förspänner ju lagren i axiell riktnng, men en del av skärkrafterna kommer gå i Radiell riktning. Så länge som inte skärkraftern övervinner friktionen som orskas av den axiella inspänningen är det OK.
Men lagringen blir mycket styvare om man inte har något glapp för lagret.
Kul att kunna vara till hjälp lite. Min bakgrund och proffesion är Maskinteknisk till skillnad från de flesta på forumet som är Elektroteknisk.
Jättetack! Jag ska försöka hinna med att uppdatera ritningarna imorgon. Annars blir det nog tidigast torsdag.
Jag tror att jag hänger med. Jag försökte faktiskt göra som du beskriver med kastkravsrutorna, men hittade inget sätt att få dem roterade. Får titta mer på det.
Fortfarande är jag inte helt klar på hur jag anger generellt ytjämnhetskrav. "Ra = 1,6 µm" under "Unless otherwise specified"?
En tanke till: om hålens lägen specas till säg 0,3 mm, då kanske jag borde öka håldiametern till skruvdia + 0,5 istf + 0,1? Annars finns det väl risk att skruvarna inte går i sen?
Jag tror att jag hänger med. Jag försökte faktiskt göra som du beskriver med kastkravsrutorna, men hittade inget sätt att få dem roterade. Får titta mer på det.
Fortfarande är jag inte helt klar på hur jag anger generellt ytjämnhetskrav. "Ra = 1,6 µm" under "Unless otherwise specified"?
En tanke till: om hålens lägen specas till säg 0,3 mm, då kanske jag borde öka håldiametern till skruvdia + 0,5 istf + 0,1? Annars finns det väl risk att skruvarna inte går i sen?
Ja det är riktigt att du måste öka frigången i hålen alternativt att tuffa till lägeskravet på hålen att vara tuffare än inom 0,3 mm. Ett begrepp som snuddar vid denna problemställning är Måttjämkning, men jag tror det är lite överkurs att ta upp detta här.
Skrivningen "Ra 1,6 unless other specified" är OK.
Var dock medveten att Ra 1,6 är en rätt så fin yta. Gränsen för vad man kan svarva fram går någonstans vid Ra 0,8 eller Ra 1,6.
Men jag utgick ifrån att ni ville ha prylarna rätt så blanka. Annars tror jag Ra 3,2 är OK ur funktionssynpunkt.
För övrigt kan jag rekomendera en gammal klassisk bok som heter Ritteknik om du vill fördjupa dig i ritningsframställning.
Skrivningen "Ra 1,6 unless other specified" är OK.
Var dock medveten att Ra 1,6 är en rätt så fin yta. Gränsen för vad man kan svarva fram går någonstans vid Ra 0,8 eller Ra 1,6.
Men jag utgick ifrån att ni ville ha prylarna rätt så blanka. Annars tror jag Ra 3,2 är OK ur funktionssynpunkt.
För övrigt kan jag rekomendera en gammal klassisk bok som heter Ritteknik om du vill fördjupa dig i ritningsframställning.
Senast redigerad av hecke 28 oktober 2008, 00:37:54, redigerad totalt 1 gång.