Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Mjo... Nu börjar det vara så många kritiska röster att jag på allvar måste överväga det hela! Det är mycket bra med kritik, ös på bara, jag uppnått den grad av ålder och erfarenhet att jag inte surar ihop när jag blir kritiserad! :D

Skall dock räkna lite mer först innan jag bygger om... Och presentera en skiss på förstärkningen av tornen.

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Flera förstärkningar kommer att tillkomma. Fortfarande är allt bara ihop-punktat för att säkerställa att det fungerar rent mekaniskt.

Tack, blev lite rädd där först. :D Tänkte att det säkert kommer att bli så men det skadar ju inte att nämnas tänkte jag när man bygger något sådant här. :)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Här kommer två snabba skisser:

Så här ser det ut idag:

Bild

Och så här är min vision:

Bild

Den del som är märkt "plattjärn" är alltså en plasma utskuren hel bit bestående av 8 mm tjockt stål, som står i förhållande till tornen. Dvs det är plattjärnets bredd som ger stabiliteten, inte tjockleken. Är ni med? :) Usch, svårt att förklara saker när man inte har tillgång till SolidWorks!

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah ok så det var så du hade tänkt att montera axeln ja då är jag lugn, för så skall det se ut. :) Du kan även ta och svetsa fast en sådan tjock 8mm bit ovanpå och ev även undertill på varje lodrät balk som axeln sitter fast på så att krafterna går in i hela balken istället för bara precis på den sidan där axeln sitter.

Vet du förresten vad det hela väger just nu?
Senast redigerad av Henry 29 december 2006, 17:29:28, redigerad totalt 1 gång.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

jag tycker ändå att cylindern sitter i fel vinkel..

vill du förklara varför du inte vill använda balken du redan har där nere..

annars så ser väl inte förstärkningarna så dumma ut..

//Jim
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Tittade runt lite på Avant's hemsida och de verkar ha satt kolven på ett liknande sätt. De har nog klurat en del på det.

Kolla på dessa.

Bild
Bild
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

måste bara vara lite polis..

Kolven kan man bara sätta på ett ställe! I cylindern..

sen vart man sätter cylindern kan ju variera..

och när vi ändå håller på med bilder..

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jim_the_one: det var inte cylinderns placering som jag menade utan enbart förstärkningen, om det var mitt inlägg du menade.

Det kan mycket väl hända att det kommer att fungera så som cylindern sitter nu allt är beroende på vilken max vikt man tänker sig att ha och detta i sin tur är till stor del beroende på kraft som kan få ut från cylindern. Men om man verkligen ändå vill ha det på detta sätt så får man nog ta och räkna lite på det för att se vad den klarar av och vilken max vikt den kan lyfta i nedersta läget.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jo, kolvens (cylinderns) placering är olika på olika maskiner. Kolla på en frontlastare på en traktor, där sitter dom oftast monterade på detta vis:

Bild

Att hydrauliken orkar ser jag inte som något problem. Min kolv trycker med en kraft motsvarande 4,04 ton vid 170 bar (55 mm innerdiameter på cylindern), vilket innebär att det är vida överstigande mitt behov på några hundra kilo, nästan oavsett hur jag monterar den.

Den balken jag har (som tornen står på) kan inte användas utan att jag kortar ner kolven ytterligare och det har jag ingen lust med. Dessutom skall ventilpaketet vara placerat där.

Jag var och inhandlade lite profiler och runda rör idag så nu har jag matreal till redskapsfästet. Sitter och inväntar att ungarna skall bli trötta och hoppa i säng! Frugan ogillar att jag går ut i garaget innan dom sover och det förstår och accepterar man ju!

/Magnus
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag svängde ihop en skiss på förstärkningen av tornen...

Bild

Tjocklek 8 mm

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad skall du har för någonting längs fram, skopa, gafflar eller någonting annat? Tänkte att du nog även får ta och göra något extra stag eller så, så att tex ett par gafflar hela tiden hålls vågrätt oberoende av höjden.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Ja, självklart, alla lastare värda något har ju parallellföring av redskapsfästet!

Jag har ett par tre varianter i tankarna. Orkar dock inte rita upp dom i SolidWorks. Förhoppningsvis kan jag testa lite kväll. Jag skall iallafall försöka göra en del av redskapsfästet.

/Magnus
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Såvitt jag kan se verkar det ju rätt tänkt, med förstärkningarna på plats, då bör väl lasten, helt korrekt, hamna på ramens främre del.

Antar den obrutna delen på förstärknings plattan hamnar bakom cylindern (eller att den svetsas)?

EDIT: Nu såg jag hur förstärkningen var tänkt!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"..parallellföring av redskapsfästet.."

Så kallas det för kanske, och jo det är ju i princip även ett tvång att ha. :)
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Har påbörjat redskapsfästet nu. Det är ganska lurigt att konstruera. Det består iallafall av 50x30x4 profil. Yttermåtten är 800x330. Slänger upp en bild lite senare idag.

/Magnus
Skriv svar