Jag är lite på G med min KRM
Börjar kännas möjligt nu, eller vad säger Ni?
Idag hittade jag på ett trick att förstärka ström utan spänningstapp, tänkte först nyttja 1 Ohm men de maximala 3mA ger 3mV i tapp vilket inte är lite för nära de 50mV jag leker med samtidigt som jag behövde en förstärkare på 66dB (vilket ger dålig BW).
Tror att jag eventuellt blev att fatta hur man kan nyttja en OP istället, konverteringen av strömmen till en spänning med noll i tapp blev skenbart möjlig, jag tror dessutom att den konfigurationen inte begränsar BW men jag kan inte sånt.
Slutligen kom jag på att jag hade fel tecken på ln-omvandlarens utgång samtidigt som ingångsnivåerna var löjligt små, löste det problemet genom att addera ln(R) som bias till utgångssignalen, detta medger sen bekväma 5V som insignal (och jag får symmetriska +/-2V på utgången för 0,1V-5V in).
Som jag mycket grovt har trimmat in det nu så ger ln-enheten alltså samma utsignalspann som exp-enheten vill ha in.
ln-enheten kommer alltid nyttjas så att säga före exp-enheten (modell e^(kln(Uin))=Uin^k) för signalen behöver ln-omvandlas innan den manipuleras modell k och upphöjs.
ln-enheten kan bara hantera spänningar >0V, det finns likrom inga negativa logaritmer samtidigt som min approach med en diod tydligt visar att inspänningen måste vara >0.
Detta har jag tänkt skall skötas av en så kallad DC-restorer där jag lägger "nollnivån" på säg 2,5V (ranget går ju från nära noll till 5V), insignalen lyfts då till 2,5V som DC-värde och ln-enheten kan jobba strikt positivt.
Vet inte om detta funkar.
Tacksam för kritik.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.