"Tvätta" digital signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malgoe

Re: "Tvätta" digital signal

Inlägg av Malgoe »

ELTompa: Det med temperaturen har du rätt i. När vi går över 25C så börjar "collector power dissipation" och "total power dissipation" att minska. (Databladet: https://www.electrokit.com/uploads/prod ... 061657.pdf sidan 6)
Vad jag kan se börjar inte de andra bekymren förrän vid >50C. (Vilket iofs inte är omöjligt i en bil parkerad i solen, men då får jag leva utan data tills den svalnat lite.)
Här blottas mina okunskaper, jag läser att "power dissipation" är hur mkt energi som omvandlas till värme. Det tolkar jag som att vid högre temperaturer skapas mindre värme, vilket borde vara bra?

mrfrenzy: D'oh, klart att jag inte behöver kolla exakt på sekunden så länge jag vet hur lång tid som gått. Tack! :) Här ska labbas!
E Kafeman

Re: "Tvätta" digital signal

Inlägg av E Kafeman »

Ett sätt att få lika och snabba flanker är att kosta på två optokopplare i totem. På det viset slipper man använda passivt motstånd i serie med utgången.
Det mest exakta tidmätningen för ESP8266 till minsta ansträngning från processorn är att vid stigande startflank på insignal lägga ett interrupt som läser antal microsekunder.
Micros() är en hårdvaruräknare på ESP8266 som går direkt på externa kristallen så den tappar inget av att syssla med annat.
Vid nästa interupt minskar man med föregående avläsning så få man antal microsekunder mellan händelserna. Att bara räkna ena pulshalvan är mycket svårt att få precision på just därför att de bägge flankerna kan vara olika branta och driva olika med spänning och temperatur.
totem_optoled.jpg
När du skriver tvätta en digital signal betyder det ofta att man har bekymmer med transienter, korta spikar vilket är andra åtgärder än nivåanpassning.
Oavsett om man tror det behövs eller ej så är det ofta bättre design att lägga in en kondensator efter motståndet ned till jord så att man får en definierad flank utan att begränsa kortaste tiden som behöver mätas. Flanken har ingen negativ påverkan för ESP8266's möjlighet till exakthet. 10nF skulle i ovan schema ge en flank på ca 10 uS.

Kondensatorn ska jordas till chassi-jord eller vilken jord insignalen nu refererar till, samma jord som ingången för 6V refererar till.
Jorden för transistorerna är däremot samma jord som för ESP8266. Viktigt för bra störisolation.

Efter 71 minuter kommer det en störning på tidsmätningen för ESP8266 om man inte hanterar det då räkneregistret slår över till 0 igen (overflow).
Man kan hantera det på flera olika sätt, om det nu gör något.
Enklast så ignorerar man tidsresultat som tyder på att hastigheten är nära ljusets, baklänges.
Låt närmast föregående beräkning stå kvar. Det är ett grovt fel men som inträffar sällan och hastigheten kanske inte ändrar sej så fort att det är av betydelse om man behåller samma värde som kanske avlästes en tiondels sekund tidigare.
Är det gott om processor-tid så går det bra att hantera det korrekt matematiskt så att overflow inte ger några problem.
https://www.norwegiancreations.com/2018 ... nd-micros/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar