Hm, motorn snurrar inte runt. Den går framåt ca 20° och sedan tillbaka igen, sedan framåt igen osv...
Har provat byta polaritet på sladdarna till varje lindning åt alla 8 möjliga kombinationer, men det hjälper inte. Vid en kombination gick den framåt lite mer, men sedan tillbaka igen.
Tycker inte heller att den är så kraftfull som den borde vara. Ger man den lite motstånd genom att hålla fingret mot axeln så märks det att den rör sig ganska svagt. Lite märkligt eftersom den ändå satt i en diskettstation och flytta mekaniken till läshuvudet fram och tillbaka.
H-bryggorna består av BD139 (NPN), BD140 (PNP) och 1N4148-dioder. Matar den från ett datornätagg som kan ge ca 5A och 5V. Transistorerna blir bara aningen varmare än rumstemperaturen, kanske max 25°C, så där är det inga problem.
Tips?
edit:
I mitt första inlägg skrev jag ju
"Mellan 2st är det ingen resistans. Mellan 2st är det mycket stor resistans, åtminstone i "många-Megaohm-klassen". Det kan vara oänlig resistans."
$tiff svarade:
Det var ett intressant begrepp! "Ingen resistans" finns inte. Jag antar att du menar väldigt låg resistans!?
Mätte på motorn igen. Ni kan få rätta mig igen om ni vill, men:
Mellan 2st så visar mätinstrumentet 0Ω (är inte det "ingen resistans" så är det åtminstone "mer 0Ω än 1Ω" iallafall...)
Mellan 2st är det över 2MΩ (Mitt mätinstrument klarar inte att visa mer än det.)
Såhär alltså:
Kod: Markera allt
+----------+
H-brygga1 Motorspole1 med lågt ohm-tal.
+----------+
+----------+
H-brygga2 Motorspole2 med lågt ohm-tal.
+----------+
Databladet till orginal-drivern.
Jag driver H-bryggorna från en PIC-krets enligt mönstret för "Bipolar motors" som finns på
den här sajten.
edit igen:
I den sista länken står det
"...using + and - symbols to indicate the polarity of the power applied to each motor terminal."
Minus? Ska det inte vara jord?
Hur är det med tiden för varje 5V-puls till såna här motorer? Har inte hittat något "min" eller "max"-tid. Kör med pulser på 100ms. När ena lindningen har fått 5V i 100ms så går den ner till 0V och så får nästa lindning 5V, utan någon paus mellan dem..