Motor från diskettstation?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

JimmyAndersson skrev:Sedan får man ju inte missa chansen att bygga h-bryggor. :)
Det är kul! Till en början iaf. Sen köper man hellre färdiga :wink:

Ser bra ut annars! Up and running?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry:
Förstår hur du menar. Jag var nog inte vaken när jag skrev första inlägget. :) Har editerat det nu.

Adis:
Nja, lite till får ni vänta. :) Jag måste åtminstone löda klart H-bryggorna och fixa ett motorfäste först. Jag kanske lägger upp lite bilder i morgon (onsdag). Med lite tur så är jag ensam om den här designen, men jag kommer ge en utförlig rapport med alla detaljer. :)

$tiff:
Jag följde den kilometerlånga tråden "H-brygga" och såg uppdatering efter uppdatering. När jag skulle göra min H-brygga tänkte jag först kika igenom tråden igen, men valde istället att börja om från början med papper och penna. :)

Efter ett tag kanske man hellre köper färdiga som sagt. Det finns ju kretsar som är betydligt mindre än en hög med transistorer..

Den är inte riktigt igång ännu. Ska löda de sista komponenterna innan jag somnar.

To be continiued... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

H-bryggorna är klara. (Det kommer en projekt-tråd snart..)

En fråga: Kan man ta reda på vilken ände på varje motorspole som man ska ge spänning (först) så att den går medsols/motsols? Eller är det "trial-and-error" som gäller? :)

Alla transistorers basar kommer (efter motstånd) att gå direkt till varsin anslutning på PIC-processorn. För att PNP-transistorerna ska leda måste det ju vara en nolla på basen. Det var ett tag sedan jag använde PNP-transistorer så jag frågar för säkerhetskull: Det är inga problem att koppla så som jag tänkt? Strömmen flyter väl igenom basen på PNP-transistorerna. Tänker på om det blir något problem med PIC-kretsens utgångar. Hoppas ni förstår vad jag menar..

Schemat igen:
Bild

För att få 5v på spolens vänstersida och jord på andra sidan så blir det såhär:
PORTB.0 (kopplad till 1A i schemat) == LÅG
PORTB.1 (kopplad till 1Ax i schemat) == HÖG

Jag har väl tänkt rätt här?

edit: Jag kommer alltså att behöva använda 8st utgångar på PIC-kretsen för att kunna styra 2st H-bryggor åt båda hållen. Det hade förstås gått att minska behovet av antalet PIC-utgångar om jag lagt till några extra transistorer, men jag har lite utrymmesbrist i chassit så det får bli såhär. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Kan man ta reda på vilken ände på varje motorspole.."

Tja kan kan man nog genom att helt enkelt ta reda på vilket håll som lindningarna är lindade på skulle jag gissa. Lite drygt kanske och tar sin lilla tid om det ens är möjligt så trial-and-error är nog det som gäller då det säkerligen går snabbare. :)

Annars kanske du kan ta reda på hur kretsen fungerar som motorn är inkopplad till och på så sätt ev luska ut hur den skall kopplas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den senare varianten fungerade bra. Hittade snabbt databladet på motorkretsen (D16803.) Vad gjorde man utan Google? :D Hoppas att tillverkarna av diskettstationen varit så logiska att deras 1A betyder "första spolen, första lindningen". :)

Hm, vad jag än bygger så använder jag datordelar...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, motorn snurrar inte runt. Den går framåt ca 20° och sedan tillbaka igen, sedan framåt igen osv...

Har provat byta polaritet på sladdarna till varje lindning åt alla 8 möjliga kombinationer, men det hjälper inte. Vid en kombination gick den framåt lite mer, men sedan tillbaka igen.

Tycker inte heller att den är så kraftfull som den borde vara. Ger man den lite motstånd genom att hålla fingret mot axeln så märks det att den rör sig ganska svagt. Lite märkligt eftersom den ändå satt i en diskettstation och flytta mekaniken till läshuvudet fram och tillbaka.

H-bryggorna består av BD139 (NPN), BD140 (PNP) och 1N4148-dioder. Matar den från ett datornätagg som kan ge ca 5A och 5V. Transistorerna blir bara aningen varmare än rumstemperaturen, kanske max 25°C, så där är det inga problem.

Tips?

edit:

I mitt första inlägg skrev jag ju "Mellan 2st är det ingen resistans. Mellan 2st är det mycket stor resistans, åtminstone i "många-Megaohm-klassen". Det kan vara oänlig resistans."

$tiff svarade:
Det var ett intressant begrepp! "Ingen resistans" finns inte. Jag antar att du menar väldigt låg resistans!?

Mätte på motorn igen. Ni kan få rätta mig igen om ni vill, men:
Mellan 2st så visar mätinstrumentet 0Ω (är inte det "ingen resistans" så är det åtminstone "mer 0Ω än 1Ω" iallafall...)
Mellan 2st är det över 2MΩ (Mitt mätinstrument klarar inte att visa mer än det.)

Såhär alltså:

Kod: Markera allt

+----------+
H-brygga1           Motorspole1 med lågt ohm-tal.
        +----------+

+----------+
H-brygga2           Motorspole2 med lågt ohm-tal.
        +----------+

Databladet till orginal-drivern.
Jag driver H-bryggorna från en PIC-krets enligt mönstret för "Bipolar motors" som finns på den här sajten.

edit igen:
I den sista länken står det "...using + and - symbols to indicate the polarity of the power applied to each motor terminal."

Minus? Ska det inte vara jord? :roll:

Hur är det med tiden för varje 5V-puls till såna här motorer? Har inte hittat något "min" eller "max"-tid. Kör med pulser på 100ms. När ena lindningen har fått 5V i 100ms så går den ner till 0V och så får nästa lindning 5V, utan någon paus mellan dem..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ska aldrig ha 0V på lindnignen. Börja med att köra 500ms eller någon annan tid som inte kan vara för kort. den lägger du på spänning på båda spolarna. Och växlar polaritet på en spole i taget. Så står det även i länken du hänvisade till.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så istället för:

1a +---+---+---+---
1b --+---+---+---+-
2a -+---+---+---+--
2b ---+---+---+---+

Så blir det:

1a ++--++--++--++--
1b --++--++--++--++
2a -++--++--++--++-
2b +--++--++--++--+

Eller?

"Så står det även i länken du hänvisade till."
Hm, båda dessa varianter står i länken, direkt efter varandra t.om. Jag har inte hittat någon förklaring på skillnaden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja. Och - ska vara minus och inte noll.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tackar! :)

Då har jag bara två frågor kvar:

1) Hur gör jag när motorn ska stå stilla? Tidigare antog jag att alla anslutningar ska ligga på noll. Men det kanske är så att man helt enkelt ska sluta att skicka nya pulser för att den ska stå stilla?

2) När jag tidigare publicerat schemat (med noll längst ner) så har ingen protesterat. Eftersom du är den enda som skrivit något om det, kan du se om det är något annat som är galet? (Inte så att jag misstror någon, men alla kan ju missa.)

Bild
Tänk inte på namnen på bas-anslutningarna.. :)
Istället för jord ska det alltså vara -5V.

edit: Vänta nu... med +5V högst upp och -5V längst ner så får ju motorn 10V över sig. Den är märkt med "5V". Kan detta verkligen bli rätt? Och var skulle motorn få -5V ifrån? En diskettstation kan ju bara ge +5V och +12V. (Det går iofs att lösa..)

Orginaldriverns schema visar jord längst ner i H-bryggan. Är du säker på att det verkligen blir rätt med -5V?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänningen är alltså över lindningen. När A ingångarna är aktiva så har du 5V i ena riktingen. När B ingångarna är aktiva så är det omvänt. Eller -5V om man räkar åt samma håll. Samma sak skulle kunna uppnås genom att ha ena änden på spolen ansluten till jord. Och växla den andra mellan 5V och -5V.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

1A = 0V
1Ax = 5V
Motstånden är på 1kΩ
Bild

Har inte tagit med bas-strömmarna, men ger inte detta 10V över lindningen? För att det ska bli 5V måste det ju finnas en noll-referens någonstans. Det enda ställe som har det i detta fallet är PNP-transistorn vid 1A-anslutningen (inte att förväxla med 1 Ampere..), men det kan väl inte göra så lindningen bara får 5V ? Det var länge sedan jag använde PNP-transistorer, så jag kan ha glömt något.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan ha 0V nere på H-bryggan. Du polvänder ju lindnignen. Så att det blir -5, 5V eller 0V när ingen eller en transistor är dragen. Läs mitt förra inlägg igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag läste ditt förra inlägg igen och den här gången trillade poletten ner! :D

Tack för hjälpen! :tumupp:

edit:
Provade ändringen. Dvs annat "av/på-mönster" och 500ms. Men det som händer nu är att den går två steg fram och ett steg bak (och sedan likadant om och om igen). Dessutom blir den efter ett tag lite varm, uppskattningsvis 35-40°C. Innan märktes knappt någon temperatur-ökning.

Frågan är om det är bättre eller sämre. Helt bra är det inte iallafall.

Fler saker som kan vara galet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inte det? :oops:

Offrar en ny diskettstation för att se om det var motorn som inte mådde bra. Har hittat 2st ytmonterade kretsar på den:

ALPS-D SD596D (44-pinnars krets. 11 ben på varje sida.)
och
1848 7W7 (10-pinnars IC-krets. 5 ben på varje sida.)

Hittade inget på google om någon av kretsarna. Hade hoppats på lite tur för att försäkra mig om hur motorns lindningar sitter.

Ingen som råkar ha någon info om dessa? Motorn är kopplad direkt till 1848-kretsen som går vidare till Alps-kretsen.

Motorn är nästan likadan som den förra. Denna heter MSBA020A02. Det står även "7Y29B S" med fet stil.

Nåväl. Nu är det testing-time!
Skriv svar