ToPNoTCH skrev:För att göra frågan lite enklare så borde det vara på detta sätt:
- Om den hundhatande grannen riktat PIR sensorn för "hundskrämman" så den aktiveras utanför sin tomtgräns, så får han inte göra det.
Samma gäller om denna på något sätt påverkat "hundskrämman" att aktiveras (manuellt eller konstant) utan att en hund passerar egen tomt.
- Om hundägaren låter hunden springa in på grannens tomt och "hundskrämman" aktiveras, så är detta i sin ordning.
Du har ju inte varit så detaljerad om vad "fejden" består i. Är det hundar som skäller ?, Är på fel ställe ? eller är hundarna bara en del i en "proxy krigsföring" för att individerna inte är kompatibla ?
Det finns garanterat lagar som styr vem som har rätt och fel i detta ärende men utfallet beror ju lite på vad som egentligen sker och vad folk är sura över.
Min bild om jag försöker vara opartisk är:
Två pensionärer som varit grannar ca 30 år. Båda bångstyriga. Småbråk om tomtgräns till och från sedan många år tillbaka. Bor ca 20m ifrån varandra.
Innan hundfejden drog igång rörde det sig nog om max ca 5-10 hundskall om dagen när någon busade med hundarna. Hundhatarn fick då nog och började slå med saker i trädgården eller smyga runt och voffa åt hundarna när inte ägaren var där. (har ett 4- årigt vittne som tyckte det var konstigt beteende).
När jag hälsade på några veckor senare måste jag säga att hundarna hade ökat sin hetsighet med ca 500%.
Hundägaren försökte reda ut allt med fredlig diskussion men det gick inte hem. Hundägaren såg bara en väg att gå. Krig.
Tycker nu det är svårt att bedöma om hundägaren blivit paranoid och fått för sig att det finns hundskrämmarsignal eller om det verkligen finns en på riktigt. Hundarna sägs bli konstiga, ruska på huvudena och springa och gömma sig helt plötsligt ibland när de är ute på gården. Grannen står då alltid och krattar löv på samma ställe.
Hundarna är då inhägnade ca 10m från tomtgränsen.
Steg ett vore att faktiskt detektera en signal så man vet hur det står till på riktigt.
Steg två börja hobbypyssla signalvapen om skrämman existerar.
Steg tre. Kolla om det går att lösa konflikten på smidigare vis.
Steg fyra. Anfalla med signal vapen.
Jag känner ju till mina svagare sidor och känner att det finns stor risk att jag gärna hoppar över steg tre om jag väl fått någon grunka att fungera.
Ska kolla igenom tipsen på byggen jag fått här och sedan överlägga om jag ska agera USA i den här konflikten eller inte. Målet blir nog bara att trigga jobbig signal tillbaka om nu skrämman sätts på om den nu existerar.
Egentligen borde jag försöka spela in en dokumentär om fejden under tiden. Satan vad underhållande den skulle vara. Hataren har vaktpost och går ut och krattar löv varje gång hundägaren går ut osv.