Det har varit rätt körigt ett tag så inte mycket har blivit gjort men jag har funderat en del på det här med hur jag skall kunna kalibrera instrumentet. Jag har inte tillgång till några kalibratorer och när jag jämfört vad 3478an visar med mina andra multimetrar av olika sorter så ser jag att det avviker en hel del. Eller ja, några procent så, så fruktansvärt fel visar den väl inte helt okalibrerad heller men har jag nu ett bra instrument skall det väl inte visa sämre än allt annat jag har.
Har man tillgång till referenser är kalibreringen mycket enkel. Det mesta är faktiskt inbyggt i instrumentet och sköts av mjukvaran. Man ansluter något som skall visa 0. D.v.s en kortslutning för resistans och spänning och trycker på cal. Sen ansluter man full-range normal och trycker på cal igen. Upprepa för samtliga mätområden UTOM AC-ström som räknas ut från de andra kalibreringarna automatiskt.
För de flesta områden kan man också kalibrera på 1/3 av fullt utslag även om det är ett sämre alternativ. Instrumentet upptäcker själv att man har ex.vis 10V istället för 30V inmatat när man kalibrerar 30V området. AC är lite annorlunda. Ur manualen har jag fått fram den här tabellen över vad jag måste åstadkomma.
calpoints.png
Ifall man inte har en kalibrator som kan ge exakt 3.0000*10^n eller 1.0000*10^n så finns möjligheten att ange exakt vad man matar in inom ett begränsat område. Och naturligtvis kan allt göras via GPIB också.
Det är det här sista jag tror är en bra idé för min kalibrering. Mata in en spänning/ström samtidigt på min 3478 och en annan minst lika bra multimeter som är kalibrerad och kalibrera min mot vad den andra visar. Repetera för alla mätområden. Då behöver jag "bara" åstadkomma en någorlunda stabil kalibreringsreferens i närheten av referensvärdet. Med stabil menas att den inte ändras från jag läser av den tills de 2-3 sekunder kalibreringen tar har gått. Förutsätter i princip GPIB-kalibrering.
DC-Lågspänningsreferens
=======================
Jag började leka lite med att bygga en referens med en zener-diod på lab-platta. Jag valde 1N753 för den verkade ha lägst zener-impedans av dom zenerdioder jag hade. Jag satte 1k ohm i serie och matade med 20V från lab-aggregatet och satte en 100k 25-varvs trimpot över zenern som jag justerade till 3V ut mätt med min Solartron 7045. Den är inte kalibrerad heller på 20 år och har dessutom betydligt färre siffror i upplösning men för lek så....
Kalibrerade sen 3V området mot denna varefter jag satte på en långtidsloggning via GPIB för att se om den drev. Det gjorde den.
1N753.png
Jag klassar detta som oanvändbart. Tänd lyset i labbet, spänningen ändras. Sätt dig bredvid bänken, spänningen ändras, Solen genom fönstret, spänningen ändras. Suck. Visst, det var bara uppsatt på labb-platta men kändes inte som en framkomlig väg även med en mer seriös montering.
Plötsligt slog det mig att jag nog kanske hade något bättre i gömmorna. Efter en del letande dök det upp en REF01Z vilket är en 10V referens-IC av lite äldre modell. Inte så bra som moderna alternativ, men tänker att det det inte borde spela någon roll. Jag är ju ute efter staibilitet i minuter, inte år.
Kopplade upp på lab-plattan igen och satte på loggning efter "kalibrering" av 30V-området med antagandet att det var exakt 10V.
REF01Z.png
Duger åt mig.

100uV upp och ner på 9 timmar. Det är alltså sista siffran som slår mellan 0 och 1. Testade också att sätta en 25-varvs trimpot på utgången och trimma till 3V. Då ser man att det inte blir lika stabilt men det är i alla fall bara motsvarande sista siffran det fladdrar mellan på 15 timmar.
REF01Z_3V.png
Skall försöka montera in detta i en låda så det blir lite mer skärmat och mekaniskt stabilt så bör jag ha möjlighet att åstadkomma nog stabil referens för 30mV, 300mV, 3V och kanske 10V. Bara 4 av 15 som behövs men alltid något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.