Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.
Re: Mitt grafikkort och Opengl 2 trivs inte med varann.
Varför skulle inte det gå, jag har alltid gjort så, sen urminnes tider, går alldeles utmärkt i W7.
-
Hittade några ännu äldre om det behövs
Samma som ovan, ta bort zip ändelsen.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men det beror ju på om man har inställt att Windows ska visa finändelser.
Tyvärr vet jag inte hur man gör det i den här versionen.
Om vi tar som exempel en fil vi kallar ”program.zip” och har inställt att inte visa filändelse så ser man bara ”program”. Om man då ändrar till ”program.exe” så har man oavsiktligt döpt filen till ”program.exe.zip”.
(Om detta inte har ändrats i nyare versioner.)
Så Teknikern: Aktivera ”Visa filändelser” så ska det gå.
Det som Swesysmgr skrev är också ett bra tips. Dvs:
”De drivrutiner som fanns där brukar gå att hitta hos Dell, HP, MSI, Asus osv. bara man vet exakt märke och modell på hårdvaran.”
Tyvärr vet jag inte hur man gör det i den här versionen.
Om vi tar som exempel en fil vi kallar ”program.zip” och har inställt att inte visa filändelse så ser man bara ”program”. Om man då ändrar till ”program.exe” så har man oavsiktligt döpt filen till ”program.exe.zip”.
(Om detta inte har ändrats i nyare versioner.)
Så Teknikern: Aktivera ”Visa filändelser” så ska det gå.
Det som Swesysmgr skrev är också ett bra tips. Dvs:
”De drivrutiner som fanns där brukar gå att hitta hos Dell, HP, MSI, Asus osv. bara man vet exakt märke och modell på hårdvaran.”
just att visa filändelser är ju bland det första man gör i windows, precis som att man slår på att alla filer ska visas och andra dumheter som är fel default.
Ja, den visar filändelsen och nej, det går inte att döpa om filen och få rätt filändelse så Win fattar det. Ska jag kunna göra nåt med det ni så snällt laddat upp så måste ni antingen zippa filen eller skicka den öppen som en exe, inte som en "exe-zip".
Att det blir såhär beror på ett internt säkerhetsprogram i win7, spelar ingen roll vilket program som försöker öppna filen när den har dubbeländelse, så fort den laddats ner läser systemet den som skadlig programvara och meddelar att den är korrupt eller okänd.
Att det blir såhär beror på ett internt säkerhetsprogram i win7, spelar ingen roll vilket program som försöker öppna filen när den har dubbeländelse, så fort den laddats ner läser systemet den som skadlig programvara och meddelar att den är korrupt eller okänd.
Nu blev jag nyfiken, får du virus-larmet direkt efter filen är nerladdad till dig eller när du provar att köra filen efter nerladdningen är klart?
Ser du hela filnamnet i filhanteraren?
Hur ser dina inställningar i "Alternativ för Utforskaren/Visning"?
Som jag sa jag är bara nyfiken.
Ser du hela filnamnet i filhanteraren?
Hur ser dina inställningar i "Alternativ för Utforskaren/Visning"?
Som jag sa jag är bara nyfiken.
Jag ser hela filnamnet, kan ändra filnamnet men attributen som den hade ändras aldrig och som sagt, döper jag om ändelsen till EXE och tar bort Zip blir det "filen kan inte läsas/är felaktig". Några inställningar för filhanteraren finns inte.
Om du följer guden på denna sida:
https://windowstips.nu/visa-filandelser-pa-filer/
Är då "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper," i kryssad eller inte?
Jag försöker INTE vara otrevlig mot dig, utan nyfiken på hur du har just denna inställning satt.
https://windowstips.nu/visa-filandelser-pa-filer/
Är då "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper," i kryssad eller inte?
Jag försöker INTE vara otrevlig mot dig, utan nyfiken på hur du har just denna inställning satt.
- SeniorLemuren
Startade just upp en av mina gamla laptop med win7 och laddade ner filen som jag skickade, raderade zip, windows varnar visserligen att filen inte går att använda om man döper om den men det gör den utan problem, Jag installerade Cura med den utan problem. Så grejen är nog att du inte är tillräckligt teknisk, teknikern. 

Nej jag trodde inte heller att du försökte vara otrevlig utan tvärt om, det är mycket som saknas på den här utgåvan av win7 då den och hela burken kommer från gurusarna på ett dataföretag men NU har jag löst det hela iallafall, jag tog filen på en sticka och pluggade in den i linuxburken och voila, det gick hur bra som helst där att byta ändelse och få fram exe-filen. Windows är skit men det visste vi ju förut, eller. ?lgrfbs skrev: Jag försöker INTE vara otrevlig mot dig, utan nyfiken på hur du har just denna inställning satt.

"Så grejen är nog att du inte är tillräckligt teknisk, teknikern." Hörrödu Lemuren, vill du träffa Sankte Per i förtid eller?

Så du har ingen filhanterare överhuvudtaget i din Windows7 burk?
Jag är ganska säker på att "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" är urkryssad på din Windows7 dator och då beter sig F2/byt namn på det sättet du beskriver.
Jag är ganska säker på att "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" är urkryssad på din Windows7 dator och då beter sig F2/byt namn på det sättet du beskriver.
Högst udda beteende, så fungerar inte Windows som standard.Teknikern skrev:Att det blir såhär beror på ett internt säkerhetsprogram i win7, spelar ingen roll vilket program som försöker öppna filen när den har dubbeländelse, så fort den laddats ner läser systemet den som skadlig programvara och meddelar att den är korrupt eller okänd.
Du kan få en varning om att du laddat ner en .exe fil och om du vill behålla den osv. men det du beskriver ovan är kanske något tredjeparts skyddsprogram och inte windows inbyggda Defender?
Starta Powershell eller kommandofönstret (cmd.exe) i den katalog där du laddat ner cura-filerna, kör
Kod: Markera allt
ren namn.zip namn.exe
"Intel Q43/Q45/G43/G45 (Eaglelake) Graphics Controller, v.8.15.10.1840, A00"Teknikern skrev:Intel G45/G43 Express inte stöder Opengl 2 vilket tydligen Cura måste ha så jag laddade ner och ominstallerade äldsta Cura
https://www.dell.com/support/home/us/en ... spiron-560
"The Intel® G45 Express Chipset delivers optimized 3D graphics performance and support for Microsoft DirectX 10, Shader Model 4.0 and OpenGL 2.1. "
https://www.asus.com/Motherboards/P5QEM ... _Download/
Du måste välja rätt version för 32 eller 64 bitars windows, titta i kontrollpanelen -> system där står det vad du har.
Lugn och fin nu, jag sitter inte vid den burken än men strax ska jag ner i labbet där den står och ta tag i det.