Prova 150 spänn istället

MVH/Roger
I många länder är 2G-nätet redan helt nerlagt. Dom nya 4G/5G-basstationerna svarar inte på 2G-trafik.rogerk8 skrev: Bandbredden hos näten har ingenting med vilka telefoner som fungerar eller inte att göra ty protokollet är samma (och kallas för GSM) dvs du kan telefonera i ett 4G-nät med en 2G-telefon på samma sätt som en 4G-telefon kan telefonera i ett 2G-nät.
Riktigt så enkelt är det inte.rogerk8 skrev:Du snackar strunt.
Bandbredden hos näten har ingenting med vilka telefoner som fungerar eller inte att göra ty protokollet är samma (och kallas för GSM) dvs du kan telefonera i ett 4G-nät med en 2G-telefon på samma sätt som en 4G-telefon kan telefonera i ett 2G-nät.
Det handlar egentligen bara om bandbredd.
Om inte bandbredden räcker till, ja då går det bara långsammare.
Det har alltså ingenting med vilken telefon som passar till vilket nät att göra, vågar jag lova.
Tror att du är lite förblindad av inkompetent allmänt snack kring mobiltelefoni.
Hoppas du inte tar illa upp men det du häver ur dig är bara teknikdyrkande struntprat!
MVH/Roger
PS
En gång i tiden jobbade jag på Ericsson och speciellt med antennära produkter så jag torde veta åtminstone lite vad snackar om, för att vara övertydlig.
Intressant.mrfrenzy skrev:I många länder är 2G-nätet redan helt nerlagt. Dom nya 4G/5G-basstationerna svarar inte på 2G-trafik.rogerk8 skrev: Bandbredden hos näten har ingenting med vilka telefoner som fungerar eller inte att göra ty protokollet är samma (och kallas för GSM) dvs du kan telefonera i ett 4G-nät med en 2G-telefon på samma sätt som en 4G-telefon kan telefonera i ett 2G-nät.
I Norge stängs 2G helt och hållet 2025.
Datum är inte fastställt i Sverige än men på många platser där 2G tidigare fungerat är täckningen nu obefintlig eftersom operatörerna återanvänder baser och frekvenser till 4G.
https://telekomidag.se/telenor-planerar ... -3g-natet/
https://www.di.se/nyheter/fler-lander-s ... -2g-naten/
Jag påstår inte att jag kan det här samtidigt som det är mycket intressant att läsa vad Ni skriver.guckrum skrev:GSM är det vi kallar för 2G. Det har ingenting med 3G eller 4G att göra. 2G, 3G och 4G är baserade på fundamentalt olika tekniker och har ingenting gemensamt överhuvudtaget. (2G baseras på GMSK, 3G är (W)CDMA och 4G är OFDM.)
Att hastigheten ökar mellan generationerna beror mycket på ökad modulationsgrad, dvs man skickar fler bitar per symbol. (Samt ett antal andra trix.) Ökar man sampeltakten (bandbredden) kan man också skicka symbolerna snabbare.
är direkt felaktigt vad beträffar sammanhanget.GSM är det vi kallar för 2G (tar med detta i citatet för annars blir det konstigt) Det har ingenting med 3G eller 4G att göra. 2G, 3G och 4G är baserade på fundamentalt olika tekniker och har ingenting gemensamt överhuvudtaget. (2G baseras på GMSK, 3G är (W)CDMA och 4G är OFDM.)
Tycker du det går bra att lyssna på FM-radio med en AM-mottagare eller vice versa?Det spelar nämligen ingen roll vilken modulationsteknik du använder vad beträffar om telefonen fungerar eller inte för det styr bara dataintesiten.
Vad som spelar roll är vid vilken frekvens din mobil kan sända.