Koppla in Nexa bakom strömbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Koppla in Nexa bakom strömbrytare

Inlägg av Sverige »

Ja. FK är fåtrådig.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

FormerMazda skrev:Så det var rent av ett dåligt tips om just Wago 773.
Om ett tips att använda det som de många elektriker använder är dåligt så vet jag inte vad som skulle vara ett bra tips. 221/222 kan man också misslyckas med. För att inte tala om kopplingslister.
Wago 773 är anpassad för solid och fåtrådig ledare (vilket till ~95% av infällda installationer består av), inte bara solida.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Så vi VET med säkerhet att ALL kabel är fk?
Jag antar att det är det. Men visst kan det finnas rk dragen i ett vp-rör.
Googla på wago 773. Det är inte en träff långt ner om vad som kan hända om det går fel. Tvärt om.

Det är i all välmening jag skrev det jag skrev. Ingen anledning att ta illa upp. Och alternativen med de andra wago eller ubåt är väl inte dåligt?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns väldigt många ovanliga situationer som vi omöjligt kan se på bilderna men som en elektriker tar hänsyn till på plats.
RK i en brytare måste vara extremt ovanligt men det kan ju faktiskt vara nån som fuskat lite och det sitter en handdukstork på andra sidan väggen.

Det kan ju också vara en trefasgrupp med flera faser till olika uttag så han får 400V till sin nexabrytare.

Ger man råd till sånthär hempul får man räkna med risken att det kan gå snett på många förutsägbara och oförutsägbara sätt.

För "permanenta" saker som förmodligen aldrig behöver ändras använder jag 773, till allt annat 221.
Självklart med hänsyn till ledartyp och skalningslängd som står i instruktionerna.

För övrigt är det spretande kardeler på svarta ledaren i övre brytaren på bild. Risk för varmgång och spänningsförande fästram.
Skriv svar